N A T U U R K U N D E .
De Melaatsheit is, gelyk aanieder een is
bekend,eene verfoeyelyke en te g-elyk meerendeels
ongeneeiTelyke ziekte. Volgens de
Oude Wet wierd de melaatfclie afgezonderd,
en buiten het leger gezonden. En hedendaags
zyn byna by alle Volkeren Lazarushuyzen,
gefticht of door de Overigheden,
of door weldadige menfcKen. Aldaar ontliouden
zig die door die vuüe ziekte zyn befmet,
afgefcneiden van de gezonden, en by aldien
zygevallig, denoodwendigheithendwlngende,
gedwongen worden eene aelmoes te vergaderen,
zoo worden zygemeenlykmetmantels
bekleed, of door andere tekens gemerkt,
op dat de gezonden niet zouden befmet worden.
De ongeneeiTelyklieit van de kwaal be-
Veiligt en de rede en de ondervinding , van
welke zaak elders meer dingen te zeggen By
a l i en deze ziekte noch door tyd-verbeiden
overgaat, nog voor de alderfterkfte Qiük of
voor andere geneesmiddelenwykt 3 zoo blinkt
van zelfs uyt het wonderwerk hier doorKRISTUS.
gewrocht. Deze jammerling had geene
beginnende meläatsheitj maar eene ingewortelde,
ongeneeiTelyk ten eenemaaJ. Hy is
geweeftj volgens Lukas getuigenis, vol mekiatsheit.
De geneezing zelve gefchied niet
noch door verzachtende, zweetverwekkende
MerkuriaUti (vankwik toebereide) nog andere
gerieesmiddelen, maar door een eenig
^roökenwoord. JESÜSflrekt maar
vity raakt hem aan en zegt: Ik wil
•ward
'593
en terjìontgaat de melaatsbeit
van hem. Hier ter plaatze verdienen aangetrokken
te wordén de woorden ymChrifitaan
ara Ende -Diff. de Mediana CHRISTI divina
à- miraculofa bl. 36. alwaar hy wonder wel
de zwaarwiclidgheit van de ziekte dus befchryfc.
„ De Melaatsheit is zoo veel als eene
„ vertooning van de doodwinkel : wantindeze
3, ongefteldneit is eene byzOnderezamenrun-
5, ning, ilymachtigheit en dnbeweegelykh'eit
5, van de natmirelyke vochten, in de getem-
5, pertheit komt voor eene iìltige fcherpte,
„ eenezeer giftachtigeen befmettelyke onzui-
5j verheit, aewelke door de geheele wyduit-
55 geArektheit van het gantfche bloed is ver-
55 fpreid; de vaile deelen van hetlighaamzoo
55 inwendige als uitwendige zyn met dezelve
„ befmettingbezwangerd, hetbedorvenblo^t
55 brengt in ¿ l e vliesachtige deelen door delTelfs
35 indringing ftilftanden en wykplaatzen van
„ alle en verfcheiden vochten, waar iiit dat
„ dan ontfpriìiten zonte befmettingen, afgen
der deelen 3 biiitendevatenftor-
Eer vochten , oppuilinge der vafte
) verilappingen en t'zamengevoeg-
, de zwakheden tot de gewoone werkingen
, van het leven en de gezondheid dienende.
, Zoo dat dan in eenen melaaticlien de geheele
, menfch is bedorven, zoo zeer dat de kwaal
, erger is dan eene befmetting doorScheur-
» buik of Venus-kwaal veroorzaakt „ enz.
P R I N T B L A D DCLXX.
BEERE, myn kpeck, ligt t" huys geraa^T, ende lydt Kpaare f^nen.
Ende JESUS ¡^ide tot den Hoofmm over hondert: Gaat henen, endeugefchiede,
gelyk, gygelooft bebt. Ende y» l^egt is geKimt geworden te dier yher
mre. Matth. VlII. vers <5. 13,
Luk. VII. vers 1. 10.
Ende een dienßkpecht van een zelicr Hooftmanover hondert, die hem zeer meerd was,
iraniyiide lag op fieruen.
Ende die geynden mren mdergekeerd Kynde in het Huys , vonden den Ironien
aienflknecht gezont.
D i Knecht des Hoofdmans ward door 's HiiUnJs kracht genuzen.
i^elooy ii dt oorzaak van dit wonderwerk rewee».
Vie jezm Leer omhelß zal ee«wig veüir weezen,
hn ,s voor gern gevaar, of ziekte of dood ievreeß.
Het he,lg,loof alleen kan 's Satans Kracht verpletten,
k.n fteenrots en gebergte mt hme flaatzen zetten.
Dl t V o o m l , teKapernaumgebem-d, verdiend
zoo wel eene byzondere aandaclit als
verhMdeling. De liranke word genaamd by
Mattlisus/ró, en by Lukas £)|>»&!, op beide
piaatzen zetten wy het over Knecht, dienßknecht
Hetis myn werk niet te onderzoeken
of deeze is geweefl des Hoofdmans hiiiskneclit,
of zyn zoldaat, ofzyn Zoon.»
D s