
 
		15  lAug.  1772]  R E I Z E   R O N D O M 
 met  geld gekogt worden;  de  prijs  is  twaalf fpaan«  
 fche  dalers  het  ftuk,  tusfehen  twee  honderd  en  
 vijftig  en  drie  honderd  ponden  zwaar.  Andere  
 dingen  kan men  van  de  inwooneren  bekoomen  in  
 ruiling  voor  oude  klederen  enz.  Maar  het  recht  
 van  osfen te verkoopen  behoort  bij  uitfluiting  eene  
 maatfchappij  van  kooplieden  toe,  welke  men  dat  
 voorrecht vergund heeft  en  die  een makelaar  hebben  
 ,  die  daar  ter  plaatfe  woont.  Het  kasteel  
 fchijnt  enkel  gebouwd  te  zijn  tot verdediging van  
 de  baai en  is  daar  toe wel  gelegen,  zijnde  op  eene  
 hoogte geftigt,  die  aan  het  eind  van  de baai,  ter  
 regterhand,  regt  uit zee  oprijst  (4,)* 
 Zoo  dra  wij  uit  Port  Praya  waren,  kreegen  
 wij  eene  frisfe  koelte  uit  het  N.  N»  O.  die met  
 vlaagen  woei,  verzeld  van  regen-buien;  maar  
 den  volgenden  dag  bedaarde  de  wind,  de  regen  
 hield  op  en de  wind liep  naar  het  zuiden;  hij  was  
 egter  veranderlijk  en  ongeftadig  geduurende  ver»-  
 fcheideo  dagen,  met  donker,  betrokken  weder  
 en  regen -buien  (5)» 
 Den  negentienden  in  den  agtermiddag viel  eea  
 van  de  timmermans-maats  over  boord  en  verdronk. 
   Hij  ftond  aan  de  zijde van  het  fchip  om  
 een  van  de  luiken  intezetten,  en  was,  naar  men  
 giste,  van  daar  in  zee  gevallen,  want  men  zag  
 hem  niet  dan  op  het  tijdftip  dat hij  onder  de  ag-  
 terfteven  zonk,  wanneer  onze poogingen  om  hem  
 te  redden  tg  Jaat  waren»  Dit  verlies  gevoelden 
 wij 
 D E  W A  E R E L D.  (Aüg.  1772]  1 j 
 wij  merklijk  geduurende  de  reis;  alzoo  hij  een  
 gefchikt  man  en  een  goed  werkman  was»  Den  
 volgenden dag,  op  den  middag,  ftortte  de  regen  
 op  ons  neder,  niet  in  druppen,  maar  met  ftraa-  
 len.  De  wind  was  te  gelijken  tijd  veranderlijk  
 en  buijig,  waarom  het  volk  op  het  dek  moest  
 zijn,  zoo  dat  ’er  weinige  in  beiden  de  fchepen  
 waren  of zij waren  doornat’.  Wij  haalden  ’er eg*  
 ter  voordeel  uit,  alzoo  het  ons  gelegenheid  gaf  
 om  alle  onze ledige water - vaten  te vullen.  Dee-  
 ze  zwaare  regen  bragt  eindelijk  eene  dood  ftilte  
 voort,  die  vier  en  twintig  uuren  aanhield,  wan*  
 neer  zij  van  een  koeltjen  uit  het  Z. W.  gevolgd  
 wierd.  Het bleef verfcheiden  dagen  tusfehen  dee-  
 ze  ftreek en  het Zuiden  ftaan met vlaagen  tusfehen  
 beiden,  verzeld  van  regen  en  heet  drukkend wedder. 
   De  kwik  ftond  in  de  thermometers  op  den  
 middag  gewoonlijk  op  79  tot  82  graaden. 
 Den  z even  en  twincigften  fpraken  wij  met  ka*  
 pitein  f u r n e a u x ,  die  ons  zeide  dat  een  vaa  
 zijne  onder- officieren  overleden  was.  Op  dee-  
 zen  tijd  hadden  wij  geen  eenen  zieken  aan boord,  
 fchoon wij  alles  van  dien  aart  te  vreezen hadden  
 van den  regen,  dien  wij  gehad  hadden,  die veel  
 ziekten  veroorzaakt  in warme  luchtftreeken.  Om  
 dit  voortekoomen nam  ik,  volgens den  raad,  dien  
 mij  de  Heer  hugh  p a l l i s e r .  en  kapitein  
 c AM eb e l l  gegeeven  hadden,  alle hodige  voorzorgen  
 door  het  fchip  te  luchten  en  te  droogen 
 met