
 
		XL I  N  L   E  I  D  I  N  G. 
 landen  op  hooge  en  laage  zuidlijke  Breedten  te  
 ontdekken,  en  langer  aanhouden  in  het  naauw-  
 keuriger opneemen  en  onderzoeken  van  de  uitge-  
 flrekte  kusten  van  deeze  nieuw  ontdekte  landen  
 dan  mogelijk  enig  zee * vaarer  voor mij,  geduu-  
 rende  eene  enkele reize,  gedaan  had. 
 In  kort  deeze  hoedanigheden  van  de  fchepen,  
 gevoegd  bij  aanhoudende  ijver  en  ftoutmoedigheid  
 in  de  bevelhebbers,  zal  hen  in  Haat  dellen  hunnen  
 last  ter  uitvoèr  te  brengen,  verder  te  gaan  
 dan  voorige  ontdekkers,  en  Engeland nog langer  
 den  roem  te  doen  behouden  van  boven  alle  na-  
 tieën  uittemunten  in  het  doorzoeken  van den  aardbol. 
 AIzoo  deeze  redenen  met  het  gevoelen  van  
 Lord  s andwi ch  omtrent  dat  onderwerp  over*  
 eenltemden,  befloot  de  Admiraliteit  twee  zulke  
 fchepen,  als  hier  aanbevoolen  worden,  te kiezen.  
 Daar wierden  ’er  dan  twee  van  kapitein  willem  
 hammond  van Huil  aangekogt.  Beiden  waren  
 te Whitby  gebouwd  door denzelfden  fcheeps- timmerman, 
   die  de Endeavour  gebouwd  had,  zijnde  
 omtrent  veertien  of  zestien  maanden  oud  toen  zij  
 gekogt  wierden  en  zij  waren,  naar  mijn  inzien,  
 zoo goed gefchikt  tot  den  bedoelden  dienst  als o f  
 Zij  opzetlijk  daartoe gebouwd waren.  Het  grootst  
 van  de  twee was  van  vier honderd  en  twee  en  zestig  
 tonnen;  het  wierd  genaamd  de. Refolutie  en 
 naar 
 I N L E I D I N G ,   xli 
 naar  Deptford  gezonden  om  uitgerust  te worden.'  
 Het  ander  was  van  drie.  honderd  en  zes  en dertig  
 tonnen,  wierd  de  Avontuur  genaamd,en  ter  uitrusting  
 naar  Woolwich  gezonden. 
 Eerst Helde  men  voor dezelve  met koper  te  be-  
 kleeden;  doch  op  de  bedenking  dat  koper  het  
 ijzerwerk invreet,  bijzonderlijk  omtrent  het roer,  
 zag men  hier  van  af  en  volgde  de oude  wijze  van  
 bekleeden  en  toetakelen  als  de  veiligfle ;  want  
 fchoon  het  de  gewoonte  is  de  roer-banden  van  
 hetzelfde metaal  te  maaken,  is  het egter  niet  zoo  
 duurzaam  als  ijzer  en  het  zou  ook,   ben  ik  wel  
 verzeekerd,  zulk  eene  reis  niet  uithouden  als  de  
 Refolutie  gedaan  heeft ;  zoo  lang  ’er  dan  geen  
 middel  gevonden  is  om  de  uitwerking  van  koper  
 op ijzer-werk  voortekoomen,  zou  het  niet  raadzaam  
 zijn  het  op  eene  reize  van  deezen  aart  te gebruiken. 
 Den  agt  en  twintigften  November  1771  wierd  
 ik  tot  bevelhebber  over  de Refolutie benoemd  en  
 tobiajs  f u r n e a u x »  die  tweede  luitenant  bij  
 kapitein  w a l l i s   geweest  was,  wierd,  bij  deeze  
 gelegenheid,  tot  bevelhebber  over  het  fchip  
 de  Avontuur  bevorderd. 
 Onze  rollen  van  officieren  en  gemeene  waren  
 als  volgt: 
 <?  *   * 5 Op