van een bijzonder maakzel en alzOo de Endeavouf
als een tranfportfchip naar Falklands-Eilanden
gezonden was, kreeg het zee-comptoir last om
twee fchepen te koopen, die best tot deezen
dienst zouden gefehikt wezen.-
Te deezen tijd had men veiTchillende gedagten
omtrent de grootte en de foort van fchepen, die
tot zulk eene reize best gefehikt waren. Sommige
waren voor groote fchepen en fielden fchepen
van veertig flukken of Oost-Indifche Compagnies
fchepen voor. Andere gaven den voorrang aan
groote wel zeilende fregatten of drie-dekkers,
zoo als men in den handel op Jamaica gebruikt.
Maar van alles wat, zoo verre tot mijne kennis rs>
gekoomen, aan de Admiraliteit over dit fluk wierd
gezegd en voorgefleld, wierd, naar mijn oordeel,
het allergepastfle door het zee - comptoir opgegee-
~ven.
Naardien het voor de onderneemers van ontdek-
ding-reizen eene zeer belangrijke vraag is , wef-
ke foort van fchepen best gefehikt zij om op die
reizen gebruikt te worden, zal het mogelijk van
nut zijn voor degeenen, die in' het vervolg daar
mede mogen bekst worden, alhier den inhoud
van den raad van het zee-comptoir daaromtrent
optegeeven, met welken ik , na de ondervinding
• op twee reizen, elke van drie jaaren, mij volkoo-
men moet vereenigen.
Het wel flaagen van zulke onderneem ingen als
het
het doen van ontdekkingen in afgelegen deden
van de waereld zal voornamelijk daarvan afhangen
dat de toebereidzelen wel ingerigt zijn tot hetgeen
de eerfle zorg behoort te wezen, namelijk
het behoud van het volk en van de fchepen en dit
zal altoos voornamelijk afhangen van de foort,
de grootte en de eigenfehappen van de- fchepen,
welke tot dien dienst gekozen worden.
Deeze eerfle en voornaamfte redenen moeten
niet veronachtzaamd worden om enige andere,
die invloed zouden hebhen op de noodwendige
eigenfehappen van de fchepen. Wanneer dus, in
de keuze van de fchepen „ enige van de voordeelig-
fle eigenfehappen ontbraken, en de nodige ruimte
in dezelve tot minder gewigtige einden verminderd
wierde, zou zulk een flap den grond leggen
tot het. mislukken van de geheele onderneeming. ;
Naardien het grootst gevaar, dat men op eene
ontdekking-reize, voornamelijk naar de afgele-:
genfle deden van den aardbol, te vreezen en waar
tegens men te zorgen heeft, is met het fchip aan
den grond te raaken op eene onbekende, onbevolkte
of veelligt wilde kust, moet men zig ook
door geene reden hoegenaamd laaten afhouden
van het op de veiligfle wijze te bouwen*, zoo dgj
de bevelhebbers zig <5efe met het minst mogelijk
gevaar mede op eene vreemde kust durven waa-
gen. Een fchip van dat flag moet niet zeer diep
gaan en egter genoeg kunnen laadeiï en veel ruim-
$ * * ^ J9