
 
		van  een  bijzonder maakzel  en  alzOo  de Endeavouf  
 als  een  tranfportfchip  naar  Falklands-Eilanden  
 gezonden  was,  kreeg  het  zee-comptoir  last  om  
 twee  fchepen  te  koopen,  die  best  tot  deezen  
 dienst  zouden  gefehikt  wezen.- 
 Te  deezen  tijd  had  men  veiTchillende  gedagten  
 omtrent  de  grootte  en  de  foort  van  fchepen,  die  
 tot  zulk eene  reize  best  gefehikt  waren.  Sommige  
 waren voor  groote  fchepen  en  fielden  fchepen  
 van  veertig flukken  of Oost-Indifche  Compagnies  
 fchepen  voor.  Andere  gaven  den  voorrang  aan  
 groote  wel  zeilende  fregatten  of  drie-dekkers,  
 zoo als  men  in  den  handel  op Jamaica gebruikt.  
 Maar van  alles  wat,  zoo  verre  tot  mijne  kennis rs>  
 gekoomen,  aan  de Admiraliteit over dit  fluk wierd  
 gezegd  en voorgefleld,  wierd,  naar mijn  oordeel,  
 het  allergepastfle  door  het  zee - comptoir  opgegee-  
 ~ven. 
 Naardien het voor de  onderneemers van  ontdek-  
 ding-reizen  eene  zeer  belangrijke  vraag  is ,  wef-  
 ke  foort  van  fchepen  best  gefehikt  zij  om op die  
 reizen  gebruikt  te  worden,  zal  het  mogelijk  van  
 nut  zijn  voor  degeenen,  die  in'  het  vervolg daar  
 mede  mogen  bekst  worden,  alhier  den  inhoud  
 van  den  raad  van  het  zee-comptoir  daaromtrent  
 optegeeven,  met  welken  ik ,  na  de  ondervinding  
 • op  twee  reizen,  elke van  drie jaaren,  mij  volkoo-  
 men  moet  vereenigen. 
 Het  wel  flaagen  van  zulke  onderneem ingen  als 
 het 
 het  doen  van  ontdekkingen  in  afgelegen  deden  
 van  de  waereld  zal  voornamelijk  daarvan  afhangen  
 dat de  toebereidzelen wel  ingerigt  zijn  tot  hetgeen  
 de  eerfle  zorg  behoort  te  wezen,  namelijk  
 het behoud  van  het  volk  en  van de  fchepen  en  dit  
 zal  altoos  voornamelijk  afhangen  van  de  foort,  
 de  grootte  en  de  eigenfehappen  van  de- fchepen,  
 welke  tot  dien  dienst  gekozen  worden. 
 Deeze  eerfle  en  voornaamfte  redenen  moeten  
 niet  veronachtzaamd  worden  om  enige  andere,  
 die  invloed  zouden  hebhen  op  de  noodwendige  
 eigenfehappen  van  de  fchepen.  Wanneer  dus,  in  
 de  keuze  van de  fchepen „  enige  van  de  voordeelig-  
 fle  eigenfehappen  ontbraken,  en  de nodige  ruimte  
 in  dezelve  tot  minder  gewigtige einden  verminderd  
 wierde,  zou  zulk  een  flap  den  grond  leggen  
 tot  het. mislukken  van  de  geheele  onderneeming.  ; 
 Naardien  het  grootst  gevaar,  dat  men  op  eene  
 ontdekking-reize,  voornamelijk  naar  de  afgele-:  
 genfle deden van den  aardbol,  te  vreezen  en waar  
 tegens  men  te  zorgen  heeft,  is  met het  fchip  aan  
 den  grond  te  raaken  op  eene  onbekende,  onbevolkte  
 of  veelligt  wilde  kust,  moet men  zig ook  
 door  geene  reden  hoegenaamd  laaten  afhouden  
 van  het  op  de  veiligfle  wijze  te  bouwen*,  zoo dgj  
 de  bevelhebbers  zig <5efe  met  het  minst  mogelijk  
 gevaar  mede  op  eene  vreemde  kust  durven  waa-  
 gen.  Een  fchip  van  dat  flag moet niet  zeer diep  
 gaan en  egter  genoeg kunnen  laadeiï en veel  ruim-  
 $ * *  ^  J9