
 
		8  tot  4  KG.  steenkool  per  W.PK.  per  uur  werd  bepaald.  
 thans  bij  de  nieuwere  machines  geen  groo ter  kolenverbruik  
 dan  1.8  boogstens  2  KG.  wordt  tocgestaan,  bij  aanwending  
 van  centrifugaalpompen  met  geen  grootere  opvoerhoogte  dan  
 2  I   2'/,  M. 
 Wel  gebruikten  de  gemalen  van  den  Haarlemmermeerpolder  
 (1846)  niet  meer  dan  2  KG.  steenkool  per  W.PK.  per  nur,  
 doch  alle  van  1855  tot  1884  gestichte stoomgemaleh met schep-  
 raderen,  vijzels  en  pompen,  bwaniea  niet  tot  dat  läge  kolenverbruik, 
   tot  na  de  verbeteringen,  sedert  1890  meer  algemeen  
 aangebracht. 
 Als  voorbeeld  van  zulk  eene  latere  stichting  kunnen  wij ver-  
 wijzen  naar  het  bovengemaal  van den polder «Prins Alexander»,  
 waarin  wij  in  1891  een  hevel-centrifugaalpomp  bouwden  in  
 plaats  van  de  daar  bestaande  zuig-  en perspompen. De vroegere  
 zuig-  en  perspompen  met langzaam loopende machines (18 slagen  
 per minuut)  verbruikten  per  W.PK.  per  uur 4.1 KG, steenkool ;  
 over  vijf jaren,  van 1886 tot 1890, gemiddeld  10 507 HL. perjaar. 
 Het  nieuwe  werktuig,  hieronder  voorgesteld,  dat  naarmate  
 van  de  opvoerhoogte  van  80  tot  95 omwentelingen  per  minuut  
 maakt  en  eene  compoundmachine  heefb,  die  eene  direct werkende  
 hevelcentrifugaalpomp  drijft,  verbruikt  1.82 KG.  steenkool  
 per  W.PK.  per  uur,  en  over  vijf jaren, van  1892 tot 1896,  
 gemiddeld  slechts  5742  HL.  steenkool  per  jaar,  bij  een  vrij  
 gelijk  waterverzet,  waarbij  de  oude  machine  10507 HL.  per  
 jaar noodig  had. 
 B O V E N G E M A A L 
 IlirtS ALEXANDER 
 1 
 Hetzelfde geschiedde  bij  de  nieuwe  stichting  in  1894  op  den  
 Horstermeerpolder.  In  1881  en  3883  hadden  wij, voorde droog-  
 making  van  die meer,  daarop  een boven- en een benedengemaal  
 geplaatst (hevelcentrifugaalpompen),  die  werkten met een kolenverbruik  
 van  3'/j  KG.  per W.PK.  per  uur,  dat  voor  dien  tijd  
 een  aannemelijk  verbruik  was,  en  verbruikten de machines voor  
 de  voldoende  drooghouding  samen  per jaar ongeveer 20 000 HL.  
 steenkolen.  Het  nieuwe  gemaal,  dat  nu  in  eens  het water  op-  
 voert  (ook  hevel-centrifugaalpompen)  verbruikt  1.72 KG. steenkool  
 per W.PK.  per  uur,  en  heA jaarlijksch  kolenverbruik is tot  
 ongeveer  9000 HL.  per jaar  verminderd. 
 Wij  komen  dus  nu  eindelijk,  na  vijftig jaren, ongeveer tot het  
 kolenverbruik  bij  stoomgemalen,  in  1842  in  de  reeds  vermelde  
 verhandeling  van  S im o n s   en  G r e v e   (*)  voldoende  geacht,  en  
 zeker  zal  op  het  gebied  van  polderbemaling  nog  veel  te  ver-  
 beteren  en  te  vereenvoudigen  zijn,  door  het  combineeren,  van  
 meerdere  kleine  polders  tot  6en  grooter  gemaal,  cijns  doende  
 aan  den  tegenwoordigen  eisch  van  coöpsratie,  en  misschien  zal  
 in  een  niet  ver  verwijderd  tijdstip  de  elektrische beweegkracht,  
 van  66n  centraal-station  uit,  op  verscheidene  polders tegelijkop  
 ■ veel  goedkooper wijze  de  beweging van de water wer ktuigen doen 
 ')  Zie  blz.  180.  D it  verbruik  zullen  v  
 en  2  KG-.  per W.PK.  per  u u r naar 
 aannemen  voor  de  drooghouding :  2.7,  
 slang  van de  grootte derstoommichines. 
 geschieden  of het  brongas  in  enkele  deelen des lands den stoom  
 vervangen. 
 Möge de polderbemaling  een  eenvoudig onderdeel van de ingénieurs  
 wetenschap  zijn,  voor  Nederland, al wordt het in de hooge  
 regeeringskringen  en  vooral  in  de  handelswereld  ontkend,  voor  
 Nederland,  dat  voor  80 %  van  en  door  den  landbouw  bestaat,  
 blijft  de  polderbemaling  en  hare  studie  een  vraagstuk  van  
 veel  gewicht,  dat  de  beiangstelling  onzer  ingénieurs  ten  volle  
 waardig  is. 
 Komt  het  groote  nationale  vraagstuk  «de  droogmaking  van  
 de Zuiderzee»  tot  verwezenlijking,  dan  is  die  inpoldering  zeker  
 een  hoogst  interressant  vraagstuk,  dat  in  al  zijne  details  als  
 polderbemaling  de  meest  ernstige  studie  van  den  ingénieur  
 vraagt ;  niet om  daar maar  stoomgemalen  naar  den ouden tränt  
 op  te  plaatsen, maar  poldergemalen,  de  vooruitschrijding  onzer  
 eeuw  en  de  grootschheid  der  onderneming,  «de  droogmaking  
 van  de  Zuiderzee»  waardig.  Misschien  twee of drie hoofdstations  
 der  bemaling  op  het  geheele  drooggemaakte  gedeelte  van  de  
 Zuiderzee  en  dan  niet  alleen  dienstig  voor  de  bemaling, maar  
 tevens  voor  de  coöperatieve  beetwortelsuiker- en zuivelindustrie,  
 benevens  al  die  industrieën,  die. de  gezamenlijke  ingelanden,  
 van  die  nieuwe  provineie,  door  coöperatieven arbeid, niet alléén  
 krach tig  en  rijk  zullen  raaken,  maar  ook  als  het  meest  integrerend  
 deel  van  onze  natie, het geheele land, naast den handels-  
 geest,  krachtig  en  veerkrachtig  kan  raaken. 
 Mogec-het  Gedenkboek  bij  het  honderdjarig  bestaan  van  het  
 Koninklijk  Instituut  van  Ingenieurs  dien  goeden,  rijken  en  
 heerlijken,. tijd  van  ons  land  vermelden,  als  ontstaan  onder  de  
 zegenrijke  regeering  van  onze  geliefde Koningin Wilhelmina! 
 W.  BRANDSMA  Joh. Zn. 
 _/ É J/lé i1' I 
 BBSS 
 KANALISATIE  IN  DE  VEENSTREKEN. 
 let  afgeloopen  vijftigjarige  tijdperk  is  er  een  geweest  
 van  groote  ontwikkeling, ook op het gebied van kana-  
 lisatie  in  de  veenstreken, dat zijn de provincien in het  
 noorden  en  oosten  des  lands,  waar  hoog  veen  voor-  
 komt  en  ontgonnen  wordt. 
 Een  belangrijk  deel  van  het  kanalennet  dier  streken  is  nä  
 1847  aangelegd  of  verbeterd,  ja  v66r  dien  tijd  kan  zelfs  niet  
 van  een  kanalennet  gesproken  worden. 
 De  meeste destijds bestaande kanalen, aangelegd ter ontginning  
 van  eene  veenvlakte,  vonden  in  dat  veen  hun  eindpunt,  en  de  
 scheepvaart,  grootendeels  bestaande  van  het  vervoer  der  turf,  
 dreigde  met  het  verdwijnen  van  het  veen  te  verminderen,  
 waardoor  de  inkomsten, noodig ter bestrijding van het onderhoud  
 van  de  kanalen,  verloren  dreigden  te  gaan. 
 In  de  laatste  vijftig jaren is in dien toestand een geheele omine-  
 keer  gekomen.  Een  groot aantal  nieuwe  kanalen  zijn aangelegd,  
 terwijl  vele  bestaande,  gebrekkig  ingericbte,  kanalen een r u in i e r   
 profil  verkregen  en  van  nieuwe,  beter  ingerichte,  kunstwerken  
 werden  voorzien. 
 Hieronder  volgt  een  opgaaf  van  de  sedert  1847  aangelegde  
 en  verbeterde  kanalen.  Ten  einde  voor  de  vier  noordelijke  
 provincien  een  volledig  overzieht  te  geven  van  de  inderdaad  
 hoogst  belangrijke  ontwikkeling  van  het  kanaalwezen,  zijn  in  
 den  staat  ook  opgenomen  de  kanalen,  die  niet  of niet  hoofd-  
 zakelijk  in  verband met  vervening  zijn  aangelegd  en  verbeterd,  
 en  is  in  het  bijzonder  ook  de  verbetering  van  de  scheepvaart-  
 kanalen  in  Groningen  en  Friesland  vermeld. 
 164 
 | i |   ■ 
 AANLEG  VAN  NIEUWE  KANALEN  IN  HET  TIJDVAK  3.847- 
 O v e rü s s e ls c h e   k a n a l e n : 
 Z w o lle—A lm e lo   . . . .   
 Z i jt a k   n a a r   d e   "Vecht  .  .  
 I   D e v e n te r   .  . 
 D e d em s v a a r t  (d o o r t r e k k in g   
 n a a r   d e   V e c h t  b ij  A n e )   .  ... 
 L u tte rh o o f d w ijk  (d o o rt re k k in g   
 t o t   C o e v o r d e n ) ........................ 
 A lm e lo—N o rd h o r n   (Ne d er-  
 la n d s c h   g e d e e lte )   .  .  . 
 C o e v o rd en—A lb e -P ic a rd iö   
 (N e d e r la n d s c h   g e d e e lte )   . 
 C o e v o rd en—'V e c h tk a n a a l  . 
 S t ie l tje s k a n a a l  (C o e v o rd e n—   
 N ie ü w -A m s te rd am ) . . . . 
 H o o g e v e e n s c h e   v a a r t : 
 ( d o o r t r e k k in g   v a n   H o o g e-  
 v e e n   t o t   d e  B a r g e r v e n e n ) 
 ( d o o r t r e k k in g   t o t   d e   p r u is -   
 s is c h e   g r e n s )   .  .  •  • 
 A a n g e le g d   d o o r 
 O r a n je k a n a a l: 
 (v a n   d e   D r e n ts c h e   Ho o fd -  
 v a a r t   t o t   d e  B a r g e r v e n e n ) 
 N o o rd -W illem s k a n a a l (Ass  
 G r o n i n g e n ) ........................ 
 S to om g em a le n   b ij  de- s lu iz e n   
 v a n   d i t   k a n a a l ........................ 
 V e r b in d in g  v a n  h e b  V e e n h u iz e r   
 k a n a a l   m e t   d e   H a u le rw jjk -   
 s t e r   v a a r t   .  .  •  •  . . . 
 V e r b in d in g   v a n   d e   D r e n ts c h e   
 H o o fd v a a r t  m e t   d e  Com p ag -  
 n o n s v a a r t   ( o p ru im in g   d am   
 v a n  A p p e l s c h a ) ........................ 
 G ro n in g e r  S t a d s k a n a a l ( u ) d o o r tr 
 e k k i n g   v a n   T e r   A p e l  t o t   
 h e t   E m m e r  C om p a s c u tlm .  . 
 V e r b in d in g   v a n   h e t   S ta d s k a -   
 n a a l  m e t  h e t  k a n a a l  H a r e n—  
 Ri i t enbroek. . . . . . . 
 V e r b in d in g   v a n   d e   P e k e l-A a   
 m e t   h o t   S t a d s k a n a a l  .  .  . 
 E em s k a n a a l  (G r o n in g e n—Delfz 
 ijl) .   ■  •    ............................ 
 A fw a te r in g s k a n a a l v a n  D u u rs -  
 w o ld   (v o o r  d e   la n d e n  b e zu i-  
 d e n   h e t   E em s k a n a a l)   .  .  . 
 T jo n g e rk a n a a l (k a n a l is a tie  v a n   
 d e   T jo n g e r ) .................................... 
 d e   O v e rijs s e ls c h e   
 [  k a n a lis a tie - 
 I  m a a ts c h a p p ij. 
 d e   p ro v in e ie   
 O v e r ijs s e l  (*). 
 Volto 
 o id 
 A a n le g -  
 k o s te n   m e t   
 o n t-   
 e ig e n in g . 
 1855 
 1856  > 1 5 7 7  000(>)  
 1858  ) 
 1853  49 000   (3) 
 d e   p ro v in c ie   
 O v e rijs se l. 
 1888 
 I d em . 1882 
 d e   C o e v o rd e r  
 k a n a a l-   
 m a a ts c h a p p ij  (4) 
 1860 
 d e   S t ie l tje s -   
 k a n a a l-   
 m a a ts c h a p p ij. 
 1884 
 d e   D r e n ts c h e   
 k a n a a l-   
 m a a ts c h a p p ij. 
 1860 
 Id em . 1894 
 d e   D r e n t s c h e   
 V e e n -  e n   M id d en -  
 k a n a a l-   
 m a a ts c h a p p ij. 
 1858 
 I d em . 1894 
 d e  N o o rd -W illem s -  
 k a n a a l-   
 m a a ts c h a p p ij. 
 1862 
 d e   p ro v in c ie   
 D r e n th e   (7). 
 1864 
 h e t   R i jk   (?). 1878 
 h e t   R ijk   
 e n   d e   p ro v in c ie   
 F r ie s la n d . 
 1894 
 d e   g em e e n te   
 G ro n in g e n . 
 1878 
 I d em . 1881 
 Id em . 1877 
 d e   p ro v in c ie   
 G ro n in g e n . 
 1876 
 Id em . 1871 
 d e   p ro v in c ie   
 F r ie s la n d . 
 1887 
 1 7 0 0 0 0 
 3 9 0 0 0 
 H i e r in  b ÿ g e d r a g e n   d o o r 
 h e t   R ijk .  d e  P r o v in e ie , 
 1 1 1 4 0 0 0 50 0 0 0 0 
 5 0 0 0 0 2 5 0 0 0 
 14 8 0 0 0 6 0 0 0 0 
 3 6 0 0 0 0   
 355 00 0  (®) 
 112000(8) 
 5 6 0 0 0 
 1 5 2 0 0 0 
 3 4 4 2 0 0 0 
 429 000  
 917 000 
 2 7 0 0 0 0 
 200000 
 3 6 0 0 0 
 1 8 0 0 0 
 (Ov e rijsse l). 
 5 0 0 0 0 
 (D r e n th e ) . 
 110000 
 (D r e n th e ) . 
 9 0 0 0 0 
 (D r e n th e ) . 
 2 5 0 0 0   
 (D r e n th e ) .  
 2 5  000  
 (G ro n in g e n ). 
 10 000  
 (D r e n th e ) . 
 (i)  D e   p ro v in e ie   O v e r ijs s e l  n am   
 d e e l  in   h e t   k a p i t a a l  d e r  m a a t s 
 c h a p p ij  v o o r   f   4 0 5 0 0 0 . 
 (*)  De  p ro v in e ie   h a d   in   1845  d e   
 D e d em s v a a r t   g e k o c h t  v o o r   
 f  4 5 5 0 0 0 . 
 (3)  B o v e n d ie n   d r o e g   d e   p ro v in e ie   
 d e   h e l f t   —   a d   f   12 00 0   -  v a n   
 d e  k o s te n  d e r  s t u w  in  d e  V e c h t   
 b(j A n e , g e b o uw d  d o o r d e  O v e r ijs 
 s e ls c h e  K a n a a lm a a ts c h a p p jj 
 (■>)  In g e v o lg e   d e   w o t   v a n   15  J u l i   
 1896,  (S ta a t s b la d   n °   181), i s  d e   
 c o n c e s s ie   v o o r   h e t   C o e v o rd e r   
 k a n a a l  t h a n s  o v e rg e d r a g e n  a a n   
 d e   p ro v in e ie   O v e r ijs s e l,  e n   
 w o r d t   a a n   d ie   p ro v in e ie   e e n   
 RÜ k sb iid ra g e   v a n   f   8 5 0 0 0   g e -  
 g e v e n   v o o r   d e  h e f s t e l l i n g  v a n   
 d e   w e r k e n . 
 (6)  D e  p ro v in e ie  D r e n th e  n am  d e e l  
 in   h e t   k a p i t a a l   d e r   m a a t s 
 c h a p p ij  v o o r   f   3 4 8 7 5 0 . 
 (®)  D e   g em e e n to n   A s s e n   e n   G ro n 
 in g e n  g a v e n  ie d e r  o o k  f  2 5 0 0 0   
 su b s id ie . 
 (7)  D e   s to o m g em a le n   d ie n e n   t o t   
 v o e d in g   v a n   h e t   k a n a a l   e n   
 v a n   d e   D r e n t s c h e  H o o fd v a a r t. 
 (8)  D e  K a n a a lm a a ts c h a p p jj g a f  e e n   
 b jjd r a g e   v a n   f   30 0 0 0 . 
 (9)  H e t   V e e n h u iz e r   k a n a a l (Kolo-  
 n ie v a a r t )   w a s   i n   1859  a a n  h e t   
 R i jk   g e k om e n   b ij  d e   o v e rn e -   
 m in g   d e r   g e s t i c h t e n   t e   V e e n -   
 h u iz e n . 
 (iß)  D e   k o s te n   w a r e n :  v o o r   h e t   
 R i jk   f  32 600, v o o r  d e  p ro v in e ie   
 F r ie s l a n d / -3 4  400, v o o r  D r e n th e   
 f   10000  ( a ls   s u b s id ie   a a n   h e t   
 R ijk ). 
 (ii)  H e t   S t a d s k a n a a l   e in d ig d e   in   
 1847  bij  h e t   5 d e   v e r l a a t   (E x - 
 J   lo ö rm o n d )   e n  w a s  i n  1858 d o o r-  
 g e t r o k k e n   t o t   T e r   A p e l. 
 (iS)  H e t   R ijk s s u b s id ie   b e r e k e n d   
 te g e n   o m s t r e e k s   23 °/o,  i n  v e r-   
 h o u d in g   v a n   h e t   v o o r d e a lg e -   
 m e e n e   v e r b e t e r in g   v a n   d e  k a n 
 a le n   v e r ie e n d e   su b s id ie . 
 (iS)  H e t   R i jk s s u b s id ie   b e r e k e n d   
 te g e n   4 0   °/o. 
 6 1 0 0 0 
 (G ro n in g e n ). 
 m S t