
5 ¡■
:!
D' D
-I
y f A
'Sp -.5
fil SI!
l iuf f ei - s .
Als vürmeii dienen ijzeren ringen, wier diameter en hoogte
zich naar de grootte van den te maken butler rieht. Uit eeiie
/.wavelhoudeude caoutchoncplaat wordt eene plaat uitgesuedeu,
die iu den ring past en zoovele platen op elkàar gelegd tot
de vorm gevuld is. De stapel platen wordt dan iu een pers
gevulcaniseerd.
Behalve buffers gebruikt men bij de spoorwegeu ook
caoutchoucveeren aaii de locomotieven en de wagens in de
plaats van staleii veeren. Men zegt dat de onkosten van
reparatie aaiimerkelijk minder zijn bij het gebruik van veeren
van caoutchouc; volgens Craig bedroegen de reparatiekosten
vau 15 locomotieven met stalen veereu binnen zes maanden
ruim f 3000 en die van 14 locomotieven met caoutchouc-
veereu in hetzelfde tijdsverloop slechts f 23.
S p e e l g o e d .
Men is in staat de meest .samengestelde figuren op een zeer
eeiivoudige wijze te maken. De weeke zwavelhoudende caoutchoucplaten
worden in stukken gesneden en de randen dezer
stukken tegen elkaâr gedrukt, zoodat men een geheel verkrijg
t, dat eenigszins de gedaante nabootst, die men wil
verkrijgen. Voordat de figuur geheel gesloten wordt, brengt
ineii er eeu geringe hoeveelheid koolzure ainixioniíi i u , isneer
bekend onder den naam van vlugzout. Als daarna de figuur
gesloten is, wordt zij in een metalen vorm gebraclit, welku
uit twee of meer stukken bestaat en aan de binnenzijde met
lijne magnesia of rrïet glycerine bestreken is om het aankleven
te beletten. Als de vorm goed gesloten is, wordt hij in een
cilinder gebracht, die met damp van hooge drukking gevuld
wordt, welke een tamelijk gelijkmatige temperatuur aan den
voi'm geeft. Door de verwarming gaat de koolzure ammonia tot
damp over en deze perst de weeke caoutchouc massa in de
fijnste gravures van den vorm, terwijl later de vulcanisatie
plaats grijpt.
De meeste fignren hebben een kleine opening, waardoor
lucht naar binnen d rin g t, zoodat zij den verkregen vorrn
behouden. Bij de caoutchoucballen daarentegen, die, ten
einde een genoegzame springkracht te bezitten , overal gesloten
moeten zijn, zouden de wanden door de drukking der buiten-
lucht haren ronden vorm verliezen ; daarom worden deze na
de vulcanisatie met samengeperste lucht gevuld .en dan gesloten.
Men heeft daarom, voordat men ze geheel gesloten
heeft, in eene opening een propje caoutchouc gebracht, dat
geen zwavel bevat. Heeft men nu door een fijne opening,
in dit propje gemaakt, de lucht er in gebracht, dan kau men
door drukking die opening gemakkelijk sluiten.
Conrad Poppenhusen te Hamburg heeft voor holle voorwerpen
een patent genomen voor eene bewerkingswijze, die
zich van de vroegere daardoor onderscheidt, dat de enkele
deelen van het voorwerp eerst geheel worden afgewerkt door
ze tusschen tinfolie in den vorm te persen ; de verschillende
deelen worden dan aan de randen door drukking met elkaar
vereenigd en daarna in den geheelen vorm gevulcaniseerd.
Voe t m a t t e n en loo per s.
Men gebruikt daarvoor tegenwoordig meestal afval van
caoutchouc, waarbij men ongebruikt caoutchouc en zwavel
voegt; een plaat dezer massa wordt op zeillinnen gelegd en
dan onder sterke drukking gevulcaniseerd. De gravuren worden
er in verkregen door er gegraveerde ijzeren platen boven
op te leggen.
0 V e r s c h 0 e n e n.
Men maakt ze tegenwoordig meestal door een wijdmazig
weefsel met een zeer dunne laag zwavelhoudend caoutchouc
.If
,1;i I'.