III. De producten van Chineschen oorsprong, of van Manilla tn
Siam afkomstig, bestünden hoofdzakelijk in:
1826. 1836.
Tabak voor. • • • • • • • f 26,112 f 5,051 (1)
Thee. . . . . . . » • » * 46,619 - 20,139
Ziiden stoffen............................. * * 27,382 - 6,965 (2)
Aardewerk...................................... • - 10,341 - 26,835
Lijnwaden. ...............................s» 8,716 - 2,149
Het blijkt uit deze vergelijking, d a t, behalve bet aardewerk, al
deze artikelen eene verandering in den uitvoer hebben ondergaan ;
daarentegen scbijnt de uitvoer van papier , eetwaren en andere artikelen
van dagelijks gebruik , zeker door de bevordering van het verkeer met
den groolen Archipel, te zijn opgekonien.
IV. De uitvoer van Japan heeft in 1826 vooral bestaun in :
Köper, 9142 pikols, voor 560,822 guld., en kamfer, 409 halies
voor 16 ,380 guld.; in 1836 was de uitvoer van hier bijkans alleen van
kamfer, tot een bedrag van 20,000 guld., zijnde 540,822 guld. minder
dan in het vorig tijdstip. De uitvoer van koper had geheel opgehou-
den ; aan mande- en lakwerken was voor 5242 guld. afgezet. Trou-
wens het mag niet verzwegen worden, dat de verrainderde uitvoer van
voorlbrengselen uit Japan daardoor schijnt ontstaan te zijn , dat m
1835 twee invoeren van daar zijn verhandeld geworden.
V. B ij de uilgevoerde voorlbrengselen van Europa en Amerika,
heeft men aangetrojfen ; in :
1826. 1836.
Lijnwaden, voor. . . . . . ' . / 156,157 f 1,132,352
Lakens en wollen stoffen. . . . - 37,172 - 140,839
Koper- en ijzerwerk. . . , . • - 103,656 - 61,135
Wijn, Sterke dranken en provisien. - 255,429 - 91,325
Derhalve heeft de uitvoer van lijnwaden, van Europeschen en
Amerikaanschen oorsprong, eene vermeerdering ten bedrage van
976 ,1 9 5 guld., en van deze lakens en wollen stoffen , tot 103,667 guld.
ondergaan; daarentegen eene vermindering de uitvoer van koper- en
ijzerwerk, ten beloope van 42,521 guld. en van wijn, Sterke dranken
enz. uit Amerika en Europa, tot 164,104 guld.
Wij gaan thans , ten slotte van dit overzigt over tot de
S C H E E P V A A R T .
Wij beginnen met de op Java en Madura, in de twee tijdstippen,
die wij bekandelen, aangekomen schepen.
J a r e n . S c h e p e r. I r h o t o (lasten),
1826................ 1400 5 3 ,6 4 4 (3 )
1836. . . . . 2645 101,738
Meer in 1836............... 1245 48,094
(1) Bovendien voor dertien duixend acht honderd vijf en twintig gülden M-anüla-sigaren.
(2) Bohalv« voor zeven en zeventig duizend honderd negentig gülden [of 77 pikols] ruwc lydO
( l) Zijdde honderd djie en negentig bodema ea drie duizend zeven honderd zea lasten minder dan
Zoodat de aangekomene bodems, en vooral de inhoud met het tien-
jarig tijdsverloop na 1826 schier verdubbeld is.
Met opzigt tot de vlaggen , welke deze aangekomene schepen voer-
den , ontwaart men de volgende uilkomsten :
1826. 1830.
V l a g g e r . Schep, Lasten. Schep. Lasten.
Nederlandsche........................... 1,205 39,698* 2,401 7 3 ,5 4 4 |
Engelsche. . . . . . 44 6,207 6 9 12,017
Fransche. . . . . . . 8 994 18 2,706
Hamburgsche 1 152 1 137.
Zweedsche 0 0 3 320
Deensche 1 192 O 0
Russische. . . . . . .: 1 . 168 0 0
Kniphauzer. 0 0 2 321
Bremer. . . . . . . 0 0 1 94
Portugesche. . . . . .. ’ 1 375 4 5 8 0
Spaansche. . . . . ; 1 1 1 0 0 0
Amerikaansche. . . ! . 2 2 3,850 58 1 0 ,5 0 2 |
Chinesche en Siamscbe. S 5 2 4 0 7 3 9 7
Andere Aziatische. . . . 111 1,657 81 1,119
Totaal. . . . . 1 ,4 0 0 Ü ^ 6 4 3 | 2,645 1 0 1 ,7 3 8 |
Men bespeurt hieruit, dat de aangekomene schepen , onder Nederlandsche
vlag, in 183 6 , 1196, groot 33,846£ lasten, meer hebben
bedragen dan in 182 6 , met andere woorden, dat de scheepvaart onder
de nationale vlag naar onze O. 1. bezittingen in tien. jaren genoegzaam
verdubbeld is.
Van de schepen onder Nederlandsche vlag, zijn in 1826 aangekomen
uit Nederland zelf 47 , metende te zamen 8947 lasten (1)-; in
183 6 , 128 bodems, groot 31,006. lasten, zijnde derhalve 81 schepen
en 22,059 lasten m e e r ;— uit Engeland, in 1826, 2 schepen, groot
394 lasten ; in 1836, 34 schepen , inelende 6142 lasten, dus 32 schepen
en 5748 lasten meer; — uit Frankrijk,. in 1826, 1 schip, in
1836, 13 schepen, metende 2013 lasten; uit Amerika (2), in 1836,
44 schepen, houdende 7721 lasten;, uit China en Macao, in 1836,
33 schepen, nietende 5748 lasten ; — uit Nieuw-llolland (3), in 1 8 3 6 ,
24 bodems, metende 4367^ lasten; uit den Oostersche-Archipel , in
1826, 139 schepen, groot te zamen 27,124 lasten; in 1836, 2345
schepen, metende 41,756 lasten, zijnde derhalve de allerbelangrijkste
vermeerdering van 2206 schepen en 14,632 lasten meer in 1836, een
meuw bewijs van het toegenomen -eigen verkeer tussehen de eilanden
zelve en ook van de goede vruchten , die de maatregelen , tot aan-
moediging van de Javasche zeevaart genoinen , hebben opgeleverd.
Overigens blijkt uit deze onderscheidene mededeelingen , dat de
vaart onder Engelsche en Fransche vlaggen beteekenend is toegenomen,
Wat de eerste betreff minder wat het aantal schepen aangaat, dan de
tonnen inhoud, zijnde, in 1856, 25 schepen , groot 5810 lasten meer
dan in 1826, onder Engelsche vlag binnengevalleu. Van de Fransche
(1) Zijnde toen twaalf schepen en twee duizend vijf honderd een en zeventig lasten meer dan in 1826
(2) Alle Amerikaansche bodems .
( 9 ) Alle Engelsche bodems...