KRQMÜEL (HET) , water in Geestmer-Ambacht, prov. Noord-Hol-
land, gem. Koedijk-cn-Huiswaard. Het ligt 0 . van Koedijk, en loopt
W. naar den Naauwe-togt, N. naar de Klijmeer , Z. naar de Korsloot.
KROMME-AAR (DE), water in Rijnland, prov. Zuid-Holland.
Zie A a r ( 1 ) .
: KROMME-BALG (DE), vaarwater in de Wadden , ten N. van de prov.
Groningen, met eene westelijke strekking, tnsschen het üithuister-wad
en het Groninger-wad ten Zuiden , en het Lutje-wad en de Rotganshorn
ten Noorden , van den mond der Eems naar de Lauwerzee loo-
pende (2).
KROMME-GAT (HET), water in de bar. van Breda, prov. Noord-
Braband, dat tusschen de Kwestieuse- of Krakeellanden ter eener zijde
en het Snellers-poldertje, het Oliezand en de Hillen ter andere zijde
doorloopende, zieh in de Bonge ontlast.
Dit water is weleer aan het benedeneinde, bij de Donge , afgeslolen
geweest, vermoedelijk door eene .sehutsluis, zijnde er nog stukken
van de hardsteenen stagstijlen op de plaats aanwezig. Het heeft,
over eene aanmerkelijke lengte van de rivier opwaarts , nog eene aan-
zienlijke wijdte en diepte, doch hooger op, alwaar het den naam van
R e g t e n d i j k s c h e - G a t heeft, is de verlamming zeer aanmerkelijk.
KROMME-GAT (HET), rietplaats in den Alblasserwaard, prov. Zuid-
Ilolland, onder Hardinxveld, waar, in het jaar 1688, eene dijkbreuk is
gevallen. Bij de herstelling daarvan is de dijk met eene halvc ronde
toog, achter de gevallen wiel heen , opgewerkt. Waarschynlijk is de
naam ontstaan van de kromte , welke de dijk te dier plaatse maakt.
Den 18 Februarij 1709 viel alhier een gat in den Merwede-dijk,
waardoor schier de geheele Alblasserwaard onderliep.
KROMME-GOUW(DE), water in de heerl. >Schagen, prov. Noord-Hol-
lan d , dat benoorden Zijdewind (gem. Oude-Niedorp) een aanvang
neemt, met eene noordoostelijke rigting naar Lutje-Winkel loopt, en van
daar, met eene noordelijke strekking, naar liolhorn schiet, waar zij
zieh met de Weslgrach, t vereenigt, om zieh door de Kolhorner-sluis
in de Zuiderzee te ontlasten.
KROMME-HEUL (DE), brugin Delßand, prov. Zuid-Holland, -Ju. 0 .
van de stad Delft, ter plaatse, waar de Kromme-Watering zieht in
de Pijnakkersche-vaart ontlast.
KROMME-MAAR (HET), C r o m -m a a r of B e i t e n - m a a r , maar of riv. in
Hunsmgo, prov. Groningen , dat door eene Steenenpijp , ten Z. W. van
Middelstum , uit het Cardinger-maar voortkomt; eerst westwaarls,
vervolgens noordwaarts en eindelijk weder weslwaarts aanvloeit, om
zieh te Onderdendam in het Boterdiep te ontlasten.
KROMMENHOEKE, heerl. op het eil. Walcheren, prov. Zeeland,
distr. en arr. Middelburg, kant. Vlissingen, gem. ßiggenkerke-en-
Krommenhoeke; palende N. W. aan de heerl. Marienkerke en Poppen-
dämme, N. aan Poppendamme, 0 . aan Hoogelande, Z. en W. aan
Biggenkerke.
Deze heerl. bevat het geh. K r om m en h o ek e en een paar ver-
strooid liggende hnizen.— De inw., die meest hun bestaan vinden in
den landbouw en allen Herv. zijn, behooren tot de gem. Biggenkerke.
(1) EveneeDS zoeke men de woorden met Kromîub zamengesteld, weîke liier niet geronden y to x «•
den t op de woorden van ondersçheiding.
(2) Men zie omirent de betonniDg eh bebakening van d it vaarwiter ons eerste decl op het art*
AE91LANDBr.-GAT,
Men heeft in deze heerl. geene school, maar de kinderen
onirwijs \ e Biggenkerke. I Deze heerl. behoort thans aan de stad
YIHet Sgeh. Krommenhoeke ligt 1* u. W. van TVDddelbnr^ lJ u-
van Vlissingen, i u. N. W. van Biggenkerke.
e e n d . , w a a r v a n t h a n s s l e c h l s n o g m a a r e e n ig e h w z e n h e a a n f r
I g t h i e r e e n e k e r k t e s t a a n , w a a r in v o ö r d e R e f o rm a t i e , e e n e v i -
L r i i v a n d e H . Mmqd M aria g e v e s t ig d w a s .
KROMMENIE, d. in het bal.j. van Blois, prov.
arr en 4 u. N. 0 . van Haarlem, kant. en 1* u. 0 . N. U. van
Beverwijt, gem. Krommenie-en-Krommeniedijk, aan de Nauwernasc
„ . . v" fj b 22° 28 88" 0 . L.
Dit’d., hetwelk zijrien naam. ontleent van het water de Kromme-IJ
waarvan het een groot kwartier oostwaarts ligt, loopt, van het Noor-
de3n „lär bet L Z , met eene regfe straat, tot
aan het als vast lig t , en is ter lengte van omtrent 2266 eilen be
timmerd Behalve deze straat heeft het nog drie bebouwde zypaden
Krommenier- en Assendelver-ban scheidt, en in het I , j
Nauwe“ uitkomt, en een hetwelk aan beide zjden bebouwd is
lan j welks zuidzijde men naar den Basch en vervolgens naar Bever-
wijk gaat. Midden door de bovengemelde regte straat W t e ™ we&
van 2 eilen breedte, de He er en weg genaamd. Dehuizenl, die er
ter wederzijden längs den weg staan , mögen met »ajer da o* e .
van dezen weg gezet worden , zoodat de weg m zyn geheel 9 eil.
breed is. Hij is netjes bestraat en mögt vroeger noch met rytmg,
noch zelfs met een paard onder den man gebrmkt worden. In het
jaar 1841 heeft men hierin doelmatig voorzien , zoo dat 00k hier kan
D^natTiurUjke ligging dezer plaats en de omstreken hebben groote
veranderingen ondergaan; in vroegere e e u w e n was zy omringd doo
bossehen en meren. De B u s ch een nabij l.ggend geh zoo^ zynen
naam ontleend hebben van een naby gelegen bosch , het A d d e r en
b °Deze s^choone11 plaats, die voorzeker onder de bloeijendste onzes va-
derlands moet gerekend worden , is waarschijnlijk ontstaan ten gevolge
der verwoesting van de heerl. Zaanden in 1 2 9 6 , daar de bewo-
ners dezer heerl. zieh alstoen meer landwaarts in verplaatsten
zieh hier alsmede te Oost-Zanen en te West-Zanen , nederzette-
den. Voo’rts heeft zij hare opkomst en hären Woei te dan^ n
de zeildoekfabcijken, welke men meent, dat zieh hier, *
na het iaar 1600, gevestigd hebben. Het is hier ^ dat het voorde
zeevaart zoo belangrijke en beroemde Hollandsche zeildoek vervaardigd
wordt, hetwelk het buitenlandsche in schoonheid en d«ui?dJ ,"rre ^cht"
zieh laat. Wel dreigde de invoer van buitenlandsch doek, in het
midden der voorgaande eenw, dit produkt te verdringen e n d e t o e -
stand des lands., in het eerste vierde gedeelte dezer ’ d
ken met volslagen ondergang; maar zy hielden zich roeinrijk aa ,
en hebben thans, bij den steeds toenemenden handel en de >lo«Ue
scheepvaart , eene hoogte bereikt, welke zy in de beste jaren van
haar bestaan niet gekend hebben. Ruim eene eeuw geleden werd n
te Krommenib alleen jaarlijks 50,000 rollen (elk a o4,4 eil.)_ zcil-
doek vervaardigd; in de laatste jaren zyn deze fabrlJ ^ n n
minderen Staat g^raakt. Tot dit fabrikaal bez.gtmcnde ßjnste henn.p ,