1.69 M. N .A .P ., de geboorte van het gewelf op 1.36 M. + N.A.P. en de top op 2.26 M. + N.A.P.
De sluis is gefundeerd op een houten paalfundeering; onder den buitenslagdrenipel zit een betonkoffer,
lang 8.20 M.,'breed 1.40 M., reikende tot 3.27 M .-7-N.A.P. Onder den binnenslag-
drempel en de jokdorpels zijn damwanden aangebracht. De sluis ligt in een dwarsdam, welke
de bedijking van het land van Altena met den noorderrjvierdijk verbindt en moest, ingevolge
een besluit van het bestuur van het Waterschap de Hooge Maasdijk van Stad en Lande van
H eusden c. a., zijn voltooid alvorens de Drongelensche zeedijk moeht worden doorgegraven.
F ig . 37, B u i t e n a a n z i c h t v a n d e a f s l u i t i n g s - e n b em a l in g s w e r k e n a a n d e n
b e n e d e n m o n d v a n h e t n o o r d e r k a n a a l .
De situatie van de afsluitings- en bemalingswerken aan den benedenmond van het kanaal
is afgebeeld in fig. 36, het buitenaanzicht in flg.- 37. De uitwaterings- en inlaatsluis ligt aan het
zuidelijk' uiteinde van den afsluitdijk door de Scheisloot, die haaks tegen den bandijk van het
land van A l t e n a aansluit. Het stoomgemaal is naast den noorderrivierdijk tegen de sluis aan-
gebouwd, de bijgebouwen staan afgezonderd van het hoofdgebouw. De toegangsweg naar het
stoomgemaal loopt over de kruin van den afsluitdijk door de Scheisloot, van waar tevens een
afrit voert naar eene los- en laadplaats aan de buitenzijde van dien dijk. Door dezen dijk ligt
de reeds vermelde ijzeren duiker van den Peereboompolder.
De uitwaterings- en inlaatsluis heeft eene wijdte in den dag van 5 M., en is voorzien van
een paar houten vloed- en een paar houten ebbedeuren; de beide slagdrempels liggen op
2.14 M. -H-N.A.P., de dekzerken op 3.61 M. + N.A.P. Met bet 00g op de scheepvaart, die bij
gelijk water binnen en builcn kan plaats hebben, is de sluis van boven open, doch voor den
toegang naar het stoomgemaal is er eene voetbrug overhocn ge'.egd. De sluis is gefundeerd op
eene houten paalfundeering en voorzien van betonkoifers, waarvan de afmctingcn blijken uit fig.
3S ; -.¡ML opgetrokken in baksteen, met toepassing van hardsteen voor d e dekzerken, hoek-
38. U i tw a t e r in g s - en in l a a t s l u i s v a n d e a f s l u i t i n g s - e n b em a l in g s w e r k e n a a n d e n
b e n e d e n m o n d v a n h e t n o o r d e r k a n a a l .
blokken enz. Elke deur heeft eene ijzeren schuif met windwerk. Voor het inbrengen en uithalen
cler schotbalken zijn vier kraantjes op de sluis aangebracht. De aansluitende beloopen zijn ver-
dedigd met glooiing van zuilenbasalt. De stortebedden binnen en buiten zijn 17 M. lang en
gemiddeld 20 M. breed. Tijdens den bouw der sluis bestond 110g geen zekerheid dat een stoom-
gemaäl er naast zou worden gebouwd; uit voorzorg zijn bij de fundeering evenwel eenige palen
längs de zuidzijde van de sluis geslagen, ten einde later trillingen in de nabijheid door het heien
te voorkomen.