blj Heusden en tevens rechtstreeks in verbinding gebracht met den Aalburgschen dijk door een
oprit van 50 op 1. Ook westwaarts van de Achterstraat loopt deze grindweg, steeds blijvend
tusschen hct kanaal en den dijksteen, door tot aan de mede bij de riviervorming afgesneden
verkeerswegen de „Doeverensche Molensteeg” en de „Groenendijk” . Bij de kruising met dezen
parallelweg is het aanvoerkanaal van den Genderenschen inlaatduiker overbrugd.
2°, 3° en 4°. In de Doeverensche Molensteeg, de Aalsteeg en den Groenendijk, zijnde
voormalige verkeerswegen tusschen G e n d e r e n , E e th e n en D ro n g e le n eenerzijds met Doe-
F ig . 33. I J z e r e n d u i k e r a a n d e D u s s e n s c h e G a n t e l .
v e ren en G an so y en anderzijds. Over deze bruggen hebben die wegen gemeenschap met den
b o v e n g e n o e m d e n parallelweg; de verbinding met D o e v e r e n gaat verder over de groote brug bij
Heusden en de Heesbeensche straat, of over het Drongelensche veer en den grindweg op den
zuiderrivierdijk. Het gehucht G an so ijen is bij den aanleg van de Bergsche Maas nagenoeg
geheel verdwenen.
50. In den voormaligen veerweg van D ro n g e le n , toegang gevende naar het veer over de
nieuwe rivier en den Drongelensohen loswal.
6°, 7° en 8°. In de toegangswegen naar den Hagoortschen loswal, het Capelsche veer en den
Dussenschen loswal. Deze toegangswegen loopcn ove'f aangelegde dwarsdammcn, uitgaande te
H a g ö o r t en C a p e lle (de Baan) van den Altenaschen zeedijk sen te D u s sen van den begrinden
loswal aan de Dussensche Gantel. De wegen zijn met keien verhard en voorzien van wisselplaatsen.
F ig . 34. I J z e r e n d u i k e r t e n b e h o e v e v a n h e t W a t e r s c h a p „ d e H o o g e e n L a g e I n l a g e n ” .
De sub 1 genoemde brug heeft steenen landhoofden en ijzeren trogliggers met eene grindbaan
op een betonvloer; de breedte tusschen de leuningen b edra agt4M ., die van de doorstroomings-
opening 3.50 M. De in de tweede plaats genoemde brug is voorzien van eene schotbalkkeermg,
doch vertoont overigens dezelfde constructie; de wijdte tusschen de landhoofden bedraagt 5 M.