
 
        
         
		De  fundeering  bestaat  uit  eene  betonplaat,,  onder  de  waterkeering  dik  2.10 M.  en  overigens  
 1.10  M.;  zij  is  omheid  met  damplanken  die  tot  2.20  M.-r-N.A.P.  reiken.  De  steenen  vloer  in  
 den  dag  der  sluis  ligt  op  1.20  M.  -{- N.A.P.  Het  metselwerk  bestaat  uit  klinkers  in  portland-  
 cementspecie;  voor  dorpels,  aanslagen,  dekzerken  enz.  is  hardsteen  toegepast.  In  de  vleugel-  
 muren  zijn,  zoowel  binnen  als  buiten,  schotbalksponningen  uitgespaard..  Door  stortebedden  en  
 steenglooiingen,  lang  aan  de  binnenzijde  10  M.  en  buiten  9  M.  is  tegen  uitspoeling van  de 
 aansluitende  aardewerken  gewaakt. Door  een  toeleidingskanaal  is  de  duiker  met  de  hoofdwaterleiding  
 van  den  polder  in  verbinding  gebracht. 
 D E   U IT V O ER IN G   D ER   W ER K EN . 
 Het  kanaal  is  gebouwd  in  de  jaren  1897— 1902.  Het  eerste  bestek  (N°.  203,  dienst  1896-—   
 1899)  omvatte  den  bouw  van  de  schutsluis  en  de  duikersluis  c. a . ,  benevens  de  vorming  van  
 het  kanaalprofiel  in  den  Binnenpolder  van  Engelen,  voor  zoover  noodig  was  om  de  boordvoor-  
 zieningen  [en  de  schutsluis  te  kunnen  rhaken  en  de  kanaaldijken  op  te  werpen.  De  grond,  die  
 nog  in  het  kanaalprofiel  bleef  zitten  zou  later,  na  het  doorsteken  van  de  rivierdijkeny  voor-  
 deeliger  door  uitbaggering  kunnen  worden  verwijderd.  Volgens  een  afzonderlijk  bestek  werden  
 de  cylinderafsluitingen  in  de  riolen  der  schutsluis  aangebracht.  Bij  onderhandsche  overeenkomst  
 van  27  December  1898  werd  vervolgens  het  doorgraven  van  den  Maasdijk  en  de  voltooiing van  
 het  kanaalprofiel  tot  aan  den  Diezedijk  ppgedragen  aan  de  aannemers  van  het genoemde  bestek  
 N°.  203,  dienst  1896/1899.  Eene  openbare  aanbesteding  was niet  wenschelijk  wegens de  aanraking  
 met  de  nog  in  uitvoering  zijnde  werken  volgens  dat bestek;  het  dporsteken van  den 
 linker-Diezedijk  werd  in  die  overeenkomst  niet  opgenomen,  ten  einde  zoolang,  mogelijk  de  
 gemeenschap  met  het  af  te  snijden  deel  van  den  Binnenpolder  van  Engelen  te  behouden.  . 
 Het  stichten  van  de  gebouwen  en  het  leveren  van  de  veerpont  werden  afzonderlijk  aan-  
 besteed.  Eindelijk  had,  volgens  bestek  N°.  178,  dienst  1901,  de  doorgraving  van  den  linker-  
 Diezedijk  plaats,  waarna  het  kanaal,  behoudens  enkele  bijkomende  werken,  voltooid. was  en. op  
 1  Juli  1902 . voor  de  scheepvaart  werd  opengesteld.  Gelijktijdig  werd  het  schütten  aan  de  scheep-  
 vaartsluis  te  Cre v e c.o eu r   gestaakt. 
 In  de  bestekken  voor  den  aanleg  van  het  kanaal  was  bepaald,  dat  overstroomingen  tenge-  
 volge  van  de  werking  der  overlaten  niet  zouden  worden  gerekend  tot  de  buitengewone  omstan-  
 digheden,  bedoeld  bij  §  475  der  A .  V. 
 D E   O NTEIGENING . 
 Het  algemeen  nut .van  het  scheepvaartkanaal  Engelen— Henriettewaard  met  de  bijkomende  
 voorzieningen  werd  verklaard  bij  de  wet  van  7  December  .1894,  Staatsblad  N°.  201.  De  eind-  
 aanwijzing  der  te  onteigenen  perceelen  had  plaats  bij  Kon.  Besluit  van  10  Juni  1895  Staätsblad  
 N°.  44.  A l  de  perceelen  waren  gelegen  binnen  de  gemeente  E n g e len .  Ingevolge  een  bij  de  
 eerste  tervisieligging  der  onteigeningsbescheiden  ingebracht  bezwaar  werd  de  ontworpen  duikersluis  
 aan  de  Oude  Dieze  voor  den  Binnenpolder  van  Engelen  tevens  ingericht  voor  het  inlaten  
 van  water.  Voor  herstel  der  gemeenschap  te  land  was  aan  belanghebbenden  de  keuze  gelaten 
 tusschen  eene  beweegbare  brug  over  het  Dieze-hoofd  der  schutsluis  en  het  gestichte  pontveer.  
 Bij  de  onderhandelingen  v oo r den  minnelijken  aankoop  der  perceelen  toonde  een  eigenaar  zieh  
 aanvankelijk  ongenegen  het  hoogste  bod  volgens  den  opgemaakten  waardeeringsstaat  te  aan-  
 vaarden,  doch  toen  daarop  de  gerechtelijke. onteigening  aanhangig  zou  worden  gemaakt,  kwam  
 hij  op  zij ne  weigering  terug.  De  grondaankoop  kon  toen  in  der  minne  geschieden. 
 De  kosten  hebben  bedragen  als  v o lg t: 
 Grondaankoop . . . . . . . . . . . ..........................................        •  f   I45;°99-^5 
 Bestek  N°.  203,  dienst  1896— 1899,  wegens  het maken van  
 eene  schutsluis,-  kanaaldijken  en  bijkomende  werken  in  de  gemeente  
 E n g e len .  .   .................. ..  r .      .............     f   778,206.12 
 Bestek-  NG.  174,  dienst  1898,  wegens  het  leveren  en  plaat-  
 sen  van  de  cyli.nders  met  toebehoorep  tot  afsluiting van  de  riolen 
 der  schutsluis.  . . . . . . . . .  rr     ..........             „   10,412.30 
 -  Overeenkomst  voor  het'voortzetten  der grondwerken. . . . .   .  „   111,675,02 
 Bestek  N°.  179,  dienst  1899— 1900,  wegens  het  bouwen 
 yan  een  woningblok  vopr  het  sluispersoneel.   .........       „  I7>25°-— 
 Bestek  N°.  53,  dienst  1901,  wegens  het  bouwen  van  eene  
 ppiitwachterswoning,  vier  bergplaatsen  en  een  magazijn  voor het 
 vper-  en  sluispersoneel.. . . ..........             „  10,200.— 
 Bestek  N°.  76,  dienst  1901,  wegens  het  maken  en  leveren 
 van  eene  ijzeren  veerpont..          »  2,180. 
 Bestek  N°.  178,  dienst  1901,  wegens  het  doorgraven  van 
 den  linker  Diezedijk....................................        »  10,489.— 
 Bestek  N V 6 7 ,  dienst  1902 ,  wegens  het  leveren  en  plaatsen  
 van  meer-,  lantaarn- en handwijzerpalen en eenige andere ijzerwer-  
 ken  en  voorwerpen  teil  behoeve van  de  schutsluis  en  het pontveer  „  1 j953 H|| 
 Benoodigdheden  voor  de  schutsluis  en  het pontveer  , roei-  ■ 
 booten  en  diversen,  ongeveer...........................................................  »  1,600.:— 
 —   /   943}96S-44 
 Bestek  N°.  110,  dienst  1905,  wegens  het  maken  van  twee  reservedeuren  
 voor  de  schutsluis    .  -      -..................................   »  io ,250.795 
 Te  zamen  /1,099,316.08s 
 Ten  laste  van  dit  kanaal  is  nog  gebracht  de  levering  van  de  stoomsloep  „Inspecteur Rose” ,  
 volgens  onderhandsche  overeenkomst  van  29  December  18 9 6 ,  met  de machinefabriek  B.  W i l t o n   
 te  R o tte rd am   /   17,000.—