
 
        
         
		as  geplaatst,  die  in  het  verticale  vlak  een  kleinen  hoek  met  de  drijfas  maakt,  zoodanig,  dat  de  
 trekkabel  vrij  om  beide  schijven  loopt.  Aan  elk  der  uiteinden  van  de  pont  heeft  die  kabel  nog  
 eene  geleiding  tusschen  losse  rollen,  ten  einde  vrij  te  loopen  van  den  benedenleikabel.  De  twee  
 leikabels  brengen  hunne  krachten  op  het  pontlichaam  over  door  tusschenkomst  van  schijven  
 met  60  c.M.  middellijn.  Die  voor  den  bovenleikabel  zijn  verstelbaar  om  eene  horizontale  as  in  
 verband  met  het  groote  verschil  in  intensiteit  van  de  benedenwaarts  gerichte  stroomsnelheden;  
 die  voor  den  benedenleikabel  zijn  vast  en  verticaal  geplaatst.  Aan  de  uiteinden  der  pont  wordt  
 laatstgenoemde  kabel  bovendien  door  looprollen  geleid,  ten  einde  vrij  te  blijven  van  den  trekkabel. 
   De  leischijven  voor  den  bovenleikabel  zijn  vervaardigd  uit  gietstaal  en  opgevuld  met  een  
 alliage  van  tin  en  lood,  waardoor  de  vrij  kostbare  kabel  een  zacht  loopvlak  vindt  en  hij  zelfs  
 bij  de  grootste  stroomsnelheden  voor  splinteren  wordt  behoed;  het  alliage moet periodiek worden  
 vernieuwd.  De  leischijven  voor  den  benedenleikabel  zijn  van  gietijzer  en  hebben  eene  vulling  
 van  kopseikenhout.  Ook  de  trekwielen  en  de  grootere  leirollen  bieden  den  kabels  een  loopvlak  
 van  die  houtsoort,  de  kleinere  rollen  en  schijven  daarentegen  zijn  met  groenharthout  gevuld. 
 De  ruimten,  waarin  zieh  de  stoomketel  en  het  stoomwerktuig  bevinden,  zijn  langsscheeps  
 overdekt  met  plaatijzeren  kappen,  die  tot  1  M.  boven  het  dek  reiken  en  van geluid-  en warmte-  
 keerende  bekleedingen  zijn  voorzien.  Naast  de  stookplaats  ligt  onder  het  dek  eene  steenkolen-  
 ruimte.  De  stoomleidingen  loopen  onder  het  dek  door.  De  pont  is  voorzien  van  eene  extra  
 stoompomp  voor  het  schoönspuiten  van  het  dek  en  van  stoomleidingen  voor  het  ontdooien  van  
 de  kabelschijven  en  -rollen  en  van  andere  aan  aanvriezing  blootgestelde  bewegende  deelen. 
 De  kabels  zijn  aan  zeer  stevige  paalwerken  op  de  oevers  bevestigd;  de  trekkabel is  20 m.M.  
 zwaar,  de  leikabels  hebben  25  m.M.  middellijn. 
 De  veerdienst  gaat  dag  en  nacht  door  en  de  pont  vaart  over  telkens  als  er  zieh  publiek  
 aanmeldt.  De  bediening  is  opgedragen  aan  vijf  personen,  t.  w.:  een  gezagvoerder,  twee  pont-  
 wachters  en  twee  machinist-stokers.  Voor  huisvesting  van  dat  personeel  zijn  op  de  bandijken  
 vijf  woningen  gebouwd,  namelijk  eene  dubbele  woning  op  den  zuiderdijk  en  eene  dubbele,  
 benevens  eene  enkelvoudige  woning  op  den  noorderdijk.  De  dubbele  woningen  zijn  van  het  in  
 fig.  14  voorgestelde  ty p e ;  de  enkelvoudige,  een  tiental  jaren  later  gebouwd,  vertoont daarmede  
 onderscheidene  punten  van  verschil.  De  woning  op  den  zuiderdijk  is  telephonisch  verbonden  
 met  den  opzichter  te  H eu sd en   en  met  het  Capelsche  veer. 
 Aan  de  noordzijde  der  rivier  zijn  voorts  gebouwd  een  magazijn voor de  berging van  reserve  
 veermaterieel,  lantaarns  enz.,  eene  steenkolenloods  en  een  wachtlokaal  voor  het  bedienend  personeel, 
   ')  terwijl  op  beide  oevers  verplaatsbare  schuilplaatsen  voor  het  publiek  zijn  opgesteld.  
 De  schuilplaats  op  den  zuideroever  is  doör-  eene  electrische  bei  verbonden  met  het  wachtlokaal  
 voor  het  bedienend  personeel  aan  de  noordzijde  der  rivier. 
 De  steenkolenloods,  voorgesteld  in  fig.  17 ,  is  van  ijzer  op  steenen  voet.  De  spanten  zijn  
 geconstrueerd  uit  getrokken  ijzer,  de  afdekking  bestaat,  zoowel  voor  de  zijwanden  en  de  deuren  
 als  voor  de  kap,  uit  gegalvaniseerd  gegolfd  plaatijzer.  De  ventilatie  wordt  verzekerd  door 
 ' )   Dit  is  het  gebouwtje  van  den  voormaligen  registreerenden  getijmeter  te  K e iz e r s v e e r . 
 I 
 F ig .  17.  S t e e n k o l e n l o o d s . 
 eene  luchtkap  met  j a lo u z i e e n ,  de  verlichting  door  met  hartleyglas  afgedekte  openingen  in  de  
 kap.  De  gegolfde  platen  zijn  bevestigd  door  koperen  en  gegalvaniseerd  ijzeren  bouten,  nagels  en  
 moeren.  De  vloer  der  loods  is  bestraat  met  klinkers.  Achter  de  loods  is  eene  aschbeit  gevormd.