
 
        
         
		Transport  f 
 B.  Verdere  beteugeling  en  afsluitingen.  *) 
 Önteigening. 
 Voorloopige  overeenkomsten............................................................. f   2,330- 
 Grondaankoop      »  274,728.28 
 Bestek  N°.  188,  dienst  1888,  wegens  -het  verhoogen  en  
 verzwaren  der  bestaande  Rijkskaden  in  de  Heerewaardensche 
 overlaten.................... . ..................................................................................... f   S7>7 0 - 2 5 
 Bestek  Nö.  1 1 1 ,  dienst  1890,  wegens  het maken  van  eenige  
 werken  ten  behoeve  van  de  beteugeling  der  Heerewaardensche 
 overlaten..............        |   18,644. 
 Bestek  N°.  HO,  dienst  1890— 1891,  wegens  het maken van  
 een  dijk  ter  beteugeling  van  de  Heerewaardensche  overlaten  en 
 daarmede  in  verband  staande  werken.............................    »  204,381.90s 
 Herstel  van  winterschade    »  44,262.75 
 Bestek  N°.  197,  dienst  1890,  wegens  het  maken  van  met  
 de  beteugeling  en  afsluiting  der  Heerewaardensche  overlaten  in  
 verband  staande  werken  nabij  en  in  het  fort  Nieuw  St.-Andries  „  34,030.10 
 Bestek  N°.  203,  dienst  1890,  wegens  het  verhoogen  van  
 een  gedeelte  der  sluismuren  van  de  schutsluis  te  S t .-A n d r ie s   en  
 het  maken  en  inhangen  van  een  paar  ijzeren  puntdeuren  in  het 
 Waalhoofd  dier  s c h u t s l u i s . ..................   »  6,419,—§ 
 Bestek  N°.  110,  dienst  1891— 1893,  wegens  het  aanbrengen  
 van  voorzieningen  aan  de  beteugeling  der  Heerewaardensche  
 overlaten  en  het  in  1892  ophoogen  van  die  beteugeling  tot 
 7.90 M.  -j- A.B.  te  S t .-A n d r ie s ,  met  het  uitvoeren  van  daarmede  
 in  verband  staande  werken.......................................................   »  545>893.865 
 Bestek  N°.  124,  dienst  1892,  wegens  het  ophoogen  tot 
 7.90 M.  A .P.  van  den  beteugelingsdijk  der  Heerewaardensche  
 overlaten  tusschen  den  Huisschendijk  en  de  Langestraat  en  het  
 aanbrengen  van  voorzieningen  aan  dien beteugelingsdijk.........  „  82,000. 
 Bestek  N°.  198,  dienst  1892,  wegens  het  aanleggen  van 
 eene  telephoongeleiding        »  L 473- 
 Levering  van  Rijksmaterialen  voor de genoemde geleiding.  „  6,öOO.— 
 Te  transporteeren  f   1,000,900.87  f 
 m   Op  de  Staatbegrooting  ten  laste  v a n   het  artikel  voor  de  ve r le g g ing   van   den  Maasmond. 
 277,058.28 
 389,790.48 
 Transport . . . . .   /   1,000,900.87'  /   389,790.48 
 Bestek  N°.  3 7 ,  dienst  1893 ,  wegens  het maken en  inhangen  
 van  een  paar  ijzeren  puntdeuren  in  het  Maashoofd  der  schutsluis  
 te  S t .-A n d r ie s .....................................................            • • • • • u 5>7 0 -— 
 Bestek  N°.  216 ,  dienst  1903— 1904,  wegens  het maken  van 
 den  afsluitdijk  door  de  Heerewaardensche  overlaten......................    „ 215,840.08 
 ■  i   •'  .:v  ~  1,222,496.95 
 T e   zamen. . . . .   f   1,612,287.43 
 Hiervan  is  op  de  Staatsbegrootingen  een  bedrag  van  f   1,499,555-23  ten  laste  van  de  verlegging  
 van  den  Maasmond  gebracht. 
 DE  VERHOOGING  V AN   DE  W A ALDIJK EN. 
 ~ De  Commissie  van  deskundigen,  bedoeld  op  blz.  229  werd  ingesteld  in  1 8 9 1 ,1)  en  bracht,  
 nadat  de  beteugelingsdijk  door  de  Heerewaardensche  overlaten  in  1892  op  de  hoogte  van 
 7.90  M.  -{- A.P.  te  S t .-A n d r ie s   was  gebracht  en  döor  haar  uitvoerige  waarnemingen  en  bere-  
 keningen  omtrent  de  te  verwachten  verhooging  van  den waterspiegel van  de Waal waren  gedaan,  
 in  1896  verslag--uit. 
 Aan  de  Commissie  was  de  opdracht  verstrekt  tot  het  instellen  van  een  onderzoek  omtrent  
 de  verhooging  van  den  waterspiegel  van  de  Waal  bij  open  water,  tengevolge  van  de  dichting  
 van  de  Heerewaardensche  overlaten  en  de  in  verband  daarmede  eventueel  gevorderde  verhooging  
 van  de  dijken  längs  die  rivier.  Het  verslag  dat  omtrent  dit  onderzoek  zou  worden  uitgebracht,  
 werd  ingewacht  nadat  er,  na  de  verhooging  van  den  beteugelingsdijk  door  de Heerewaardensche  
 overlaten  tot  7.90  M.  -|-  A.P.  te  S t .-A n d r ie s ,  een  winter  zou  zijn  voorbijgegaan  en  moest  
 gegrond  zijn  op  gedane  waarnemingen,  of,  zoo  zieh  daartoe  de  gelegenheid  niet  mocht  hebben  
 voorgedaan,  op  berekening. 
 Tusschen  het  jaar,  waarin  de  Commissie  werd  benoemd  en  dat,  waarin  zij  haar  verslag  
 uitbracht,  is  geen  vloed  voorgekomen,  waarbij  de  afvoer  van  de  Waal  genoegzaam  tot  den  
 grootst  bekenden  naderde  om  de  te  verwachten  verhooging  van  den  waterspiegel  volgens  den 
 *)  D e   commissie  was  samengesteld  uit  zes  in  plaats  van   v ier   led en ,  wa arvan  er  door  e lk   der  partijen- drie  
 werden  aangewezen.  D e   deskundigen  van   het  R i jk ,   benoemd  bij  b eschikking  van   den  Minister  van  W a ter s ta a t ,  
 Handel  en  N ijv e rh e id ,  d.d.  13  October  1891  N ° .  133 ,  waren  de  heeren :  W .   F .  L e em aNS,  Inspecteur  van  .den  
 Water staat  in  de  2de  Inspectie,  tevens  Voorzitter  der  commissie,  C.  F .  M.  H.  SCHNEBBELIE,  Hoofd-ingenieur  van   
 den  Water staat  voor  h e t   Rivierbeheer  en  R .  P.  J.  T u t e in   N o l t h e n iu s ,  Ingenieur  van   den  Wa ter staa t.  D e   deskundigen  
 van   de  provincie  G e l d e r l a n d ,   benoemd  bij  besluit  van  Gedeputeerde  S taten,  dd.  29  September  1891,  
 N ° .  44  waren  de  heeren  M.  A .  v a n   Id s in g a ,  Hoofd-ingenieur  v a n   den  Provincialen Water staat  v a n  G e l d e r  la n d ,   
 G.  E .  E .  CANTER  C r em e r s   ,  D ijk g r a a f  van  het  polderdistrict  Culenborg  en  van   het  watersehap  de  Lingeuit-  
 watering,  en  A .  D e k in g   D u r a ,  Hoofd-ingenieur  van   den  Provincialen  Water staat  van  O v e r i j s s e l ,   tevens  secre-  
 taris  der  commissie. 
 m