De brug in de Aalsteeg heeft ijzeren liggers op houten landjukken en een houten d ck ; de wijdte
in den dag is 9.20 M ., de breedte tusschen de leuningen 4 M. De sub 4° en 5° genoemde
bruggen hebben elk een tusschenjuk met ijzeren kolommen en twee gelijke doorstroomings-
opentngen van respectievelijk 5.37 Ä en 8.22 M. dagwijdte, terwijl de breedte tusschen de
leuningen resp. 4 M. en 5 M. bedraagt; zij zijn overigeiis geconstrueerd als de brug in de Aalsteeg.
De bruggen nabij H a g o o r t , C a p e lle en Dus sen eindelijk hebben elk 2 middenjukken, met
eene doorvaartopening in het midden van 10 M ., twee even groote zijopeningen en een breedte
tusschen de leuningen van 3.50 M.
J fo o r ic c lt.
F ig . 35. B r u g in d e n t o e g a n g s w e g n a a r h e t C a p e i s e h e v e e r .
De kanaalgedeelten, waarin de laatstgenoemde drie bruggen zijn gelegen, moesten tijdens
de vorming van het riviervak Hagoort— Dussensche Gantcl, zoolang de loswallen längs de
nieuwe rivier niet in gebruik waren gesteld, door hooischepen bevaren kunnen worden, ten
behoeve waarvan eene doorvaartwijdte van 8 M. volgens de as van het kanaal werd vereischt.
De tijdelijke inpoldering van het werkterrein voor dat riviervak kon niet geschieden alvorens de
Gantels van Meeuwen en Dussen waren afgesloten, welke afsluitingen evenwel, met het oog
op de belangen van afwatering en scheepvaart moesten wachten op de opcnstelling van de
betrokken vakken van het noorderkanaal, terwijl eindelijk de drie bruggen voör die opcnstelling
voliooid moesten zijn, ten einde de scheepvaart door den bouw der bruggen met te hinderen.
Daarbij kwam nog dat de tijdelijk op het kanaal toe te laten hooischepen zoo hoog geladen
waren, dat de bruggen daarvoor- geen voldoendc doorvaarthoogtekonden bicdcn. _pm deze
redenen zijn de bruggen ontworpen met twee landjukken en twee middenjukken; hierdoor werd
de tijdroovcndc bouw van gemetselce lanrihoofrier. vermeden, terwijl door de overspanning
tusschen de middenjukken voorloopig weg tc laten, van zelf de gioote doorvaarthoogte werd
verkregen; vooits werd spoedshalve geen gegoten ijzcr toegepast, doch alles van gangbaar
jfrjo- 36. S i t u a t i e v a n d e a f s l u i t i n g s - e n b e m a l in g s w e r k e n a a n d e n b e n e d e n m o n d
v a n h e t n o o r d e r k a n a a l .
handelsijzer, zooveel mogelijk balkijzer, samengesteld. Daar zieh in de eerste jaren de getij-
beweging op de kanaalvakken zou doen gevoelen werden de brugjukken door tijdelijke schamp-
palen tegen aanvaring beschermd. De bruggen nabij H a g o o r t en Dus sen zijn berekend op
het vervoer van zware lasten, met het oog op den aanvoer van landbouwwerktuigen aan die
loswallen. Het type der ijzeren jukbruggen is voorgesteld in fig. 35.
De keersluis in het kanaal bij D ro n g e len is eene steenen duikersluis met vloeddeur en
ebdeur en voorzien van schotbalken. De wijdte in den dag bedraagt 1.80 M., de beide slag-
drempels liggen op 1.14 M. -|- N .A .P ., de bovenkant van den houten fundeeringsvloer ligt op