voorzien. De beweging geschiedt met behulp van eene lier, welke de beide rollen in beweging
brengt, die te zamen op eene as op het zuidelijk doorvaartjuk zijn bevestigd.
De bovenkant van den houten onderbouw ligt op 1.14 M. N .A .P .; die van de drie 11001-
delijke jukken op 2.52 M .-j-N .A .P . en die van de drie zuidelijke op 1.95 M .-f-N .A .P . De
afstand der jukken hart op hart bedraagt, bezijden de doorvaartopening, 6.25 M. en daarin 10.65 M.
De ijzeren watersloof van de jukken, bestaande uit een kanaalijzer, rust met de binnenzijde
op de houten watersloof van den onderbouw, welke daartoe is afgeschuind. Op de ijzeren
watersloof staan de stijlen van J ijzer, die door ruitvormige koppelplaten met het kanaalijzer
verbonden zijn. De middelste twee jukken hebben zes, de overige vijf stijlen. De koppelplaten
omvatten de houten watersloof en een gedeelte van den heipaal en zijn hiermede door gegal-
vaniseerd ijzeren bouten verbonden. Behalve in de doorvaartopening zijn deze koppelplaten
nog versterkt door kanaalijzers. De draagsloof bestaat uit twee verticale platen, die aan de
stijlen geklonken en van boven met de draagplaat door middel van vier hoekijzers verbonden
zijn. Behalve de twee uiterste, zijn de jukken ter weerszijden voorzien van eene steunschoor
van hetzelfde balkijzer als de stijlen, welke sehoren door middel van eene driehoekige plaat en
hoekijzers met de watersloof en door hoekijzers met de uiterste stijlen verbonden zijn. Vier
stijlen van elk der beide doorvaartjukken zijn daarenboven tot verzekering van hun vasten
stand met een daarnaast gelegen houten juk door platen en hoekijzers verbonden.
De langsliggers der vaste overspanningen rüsten door middel van onderlegplaten op de
jukken en zijn daaraan door klemplaten en schroefbouten bevestigd. Op de langsliggers rust
het eikenhouten onderdek, zwaar 10 c.M., en zit daaraan door middel van klemschroeven vast.
Het bovendek, bestaande uit planken van iepenhout, breed 1© c.M. en dik 4 c.M., is op het
onderdek vastgespijkerd. De tonrondte bedraagt 4 c.M., de hoogte in het midden benoorden
de doorvaartopening 2.96 M. -{- N.A.P. en bezuiden die opening 2.41 M. -¡- N.A.P.
De beide hoofdliggers der rolbrug zijn geconstrueerd uit plaatijzer en dragen versterkingen
ter plaatse waar de as van het loopwiel is aangebracht. De dwarsdragers zijn tusschen de
hoofdliggers bevestigd; zij liggen op onderlinge afstanden van 730 m.M. en zijn, met uitzondering
der uiterste, welke uit plaat en hoekijzer zijn samengesteld, van T ijzer. Deze balkijzers zijn
aan de einden van versterkingsplaten voorzien en met hoekijzers aan de hoofdliggers bevestigd.
Het onderdek bestaat uit ijzeren platen, dik 10 m.M. Het bovendek, zwaar 4 c.M., is van
iepenhout en is op het onderdek bevestigd door middel van drie ingelaten ijzeren staven, welke
met verzonken schroefbouten aan het onderdek zijn verbonden. Het dek ligt horizontaal.
De koebrug wordt gevormd door 5 langsliggers, op een afstand van 800 m.M. uit elkander
gelegen, die aan de einden door plaatijzeren liggers met elkander verbonden zijn. De drie
langsliggers in het midden zijn van T ijzer-, de beide uiterste zijn van H ijzer. Dit samenstel
is aan het eene einde draaibaar om eene as, die met den eersten dwarsdrager verbonden is,
terwijl het andere einde aan iedere zijde door middel van een staaldraad aan den omtrek van
eene halfcirkelvormige schijf bevestigd is, die om dezelfde as draait als eene van grootere middellijn,
waaraan het looden tegenwicht hangt.
Het rollend gedeelte van de brug rust op twee paar rollen van gegoten ijzer, die op de
doorvaartjukken geplaatst zijn en hart op hart 3.70 M. uit elkander verwijderd liggen. Zij
hebben opstaande randen en zijn, wat het noordelijk doorvaartjuk betreft, bevestigd op assen,
die met tappen in naast de rollen geplaatste gietijzeren stoelen rüsten. De assen der rollen op
het zuidelijk doorvaartjuk loopen in kransen van stalen cylindertjes en kunnen door zoogenaamde
cardariuskoppelingen onderling doorgaande worden verbonden. Nabij de eene rol is op de as
een tandrad bevestigd; op het onderdek der vaste overspanning is aan de zijde van dit tandrad
eene lier geplaatst; die door middel van eene Gallsche ketting het tandrad en daärdoor de
rollen in beweging brengt. Op 40 c.M. van het achtereinde van elken hoofdligger is een gietijzeren
loopwiel bevestigd, loopende over sporen, die nabij de vrije uiteinden door een ingeheiden
paal zijn- ondersteund. De lengte van den spriet der rolbrug is 5.90 M.
De oprit aan de zuidzijde van de brug is gelegd onder eene helling van 50 op 1; de breedte
der verharding is 3.50 M.
Op de kruin van den zuiderrivierdijk is bij de rolbrug een woningblok voor twee gezinnen
gebouwd, waarvan de eene woning dient voor den brugwachter en de andere voor een vasten
arbeider. Deze dubbele woning, afgebeeld in fig. 2 1 , is niet van het in fig. 14 voorgestelde
type; de distributie is afwijkend; de topgevels zijn vervangen door overstekende daken en
onder het gebouw is een kelder aangebracht, die afzonderlijk dieper is gefundeerd. Het gebouw
rust_op een roosterwerk.
Tot het maken van den houten onderbouw der brug werd met den aannemer van bestek
No. 179 >: dienst 1890— 1892 (het bouwen van kunstwerken in het riviervak Hooge Maasdijk—
Hagoort) een. Staat van meer werk gesloten en met de uitvoering is in 1891 begonnen. Het
maken en stellen van het ijzerwerk en den verderen bovenbouw werd vervolgens aanbesteed
volgens bestek No. 174» dienst 1891— 1892. In Augustus 1892 kwam de brug gereed en den
24sten October van dat jaar werd zij, in verband met het graven van het zuiderkanaal, voor het
verkeer opengesteld. De dubbele dienstwoning werd in October 1898 voltooid.
De kosten hebben bedragen als v o lg t:
Het maken en stellen van den houten onderbouw volgens Staat van meer
werk op bestek No. 179, dienst 1890— 1892................................................... - ............... ..
Het maken en stellen van het ijzerwerk volgens bestek No. 174, dienst 1891— 1892
Het bouwen van eene dubbele dienstwoning volgens bestek No. 223 , dienst
1897— 1898...................... ..............................................................
Te zamen...........
OPHA ALBRUG ONDER CA PE L LE .
/ 3,500.—
„ 14,071.56
„ 6,996.4--:
/ 24,567.56
De ophaalbrug in den grindweg van C a p e lle naar de Baan, gebouwd ter vervanging van
het pontveer over het Oude Maasje, wordt gevormd door twee vaste overspanningen van gelijke
grootte, waartusschen in een beweegbaar gedeelte ten behoeve van de scheepvaart op de
achtergelegen Langstraatsche havens. De onderbouw bestaat uit twee gemetselde landhoofden
en twee houten onderjukken met ijzeren bovenjukken. Elke vaste overspanning wordt gevormd