
 
        
         
		niet  verder  dan  tot  de  Deeneplaat  zal  doen  gevoelen  en  vervolgens  wörden  tusschen  de  middel-  
 bare  waterstanden  in  die  twee  eindpunten  flauw  gebogen  lijnen  getrokken,  die  ongeveer  verloopen  
 als  de  verlanglijnen  welke  op  gelijksoortige  rivieren  werden  waargenomen.  Aldus  worden  de  
 toekomstige  verhanglijnen  verkregen,  waaruit  vervolgens  voor  elke  plaats  de M.E.  en M.V.  standen  
 door  meting  worden  bepaald.  De  aldus  gevonden  standen  wijzen  b.v.  uit  dat M.E.  te K e iz e r s -   
 v e e r   0.39  M.  zal  verhoogen,  doch  dat  M.V.  aldaar  onveranderd  zal  blijven.  Ook  blijkt  daaruit,  
 dat  de  verlaging  van  M.V.  te  H e d ik h u iz e n   geen  bezwaar  zal  opleveren  voor  het  stellen  der  
 militaire  inundatie  door  de  inlaatsluis  aldaar.  Voor  de  bepaling  der  hoogste  rivierstanden wordt  
 op  de  bovenomschreven  wijze  eene  verhanglijn  getrokken  tusschen  het  peil  van  3.42 M.  -(- A.P.  
 te  G e e r t ru id e n b e r g   (t.  w.  de  hoogst  waargenomen  stand  op  14  November  1775)  en  den  zeer  
 hoogen  stand  van  10.79  M . - f -A .P .,  waargenomen  op  5  Februari  1862  te  G ra v e . 
 Het  peil  der  bandijken  is  zoodanig  bepaald,  dat  al  naar  mate  er  meer  of  minder  grond  
 uit  de  ontgraving  van  het  rivierbed  beschikbaar  was,  de  kruin  meer  of  minder  boven  het  over-  
 eenkomstige  punt  der  evengenoemde  verhanglijn  is  gelegen,  met  dien  verstände  evenwel,  dat  
 de  kruinshoogte  bij  en  bewesten  K e iz e r s v e e r   niet  lager  daalt  dan  tot  4 M .-|-A .P .  De weder-  
 zijdsche  bedijkingen  verkrijgen  eene  kruinsbreedte  van  6  M .,  met  eene  tonrondte  van  0.20  M .,  
 een  buitentalud  van  3  op  1  en  een  binnentalud  van  2  op  1. 
 GEMEENSCHAP  OVER  DE  RIVIER. 
 Tot  herstel  en  behoud  der  gemeenschap  ter  weerszijden  van  de  nieuwe  rivier  zijn  pontveren  
 ontworpen  te  H eu sd en ,  D o e v e r e n ,  D r o n g e le n ,  C a p e lle ,  W a s p ik ,  R a am sd on k   e n 'K e i z 
 e r s v e e r .  Over  de  kruin  der  bandijken  loopen  verharde  wegen. 
 SCHEEPVAARTGEMEENSCHAP. 
 Tot  behoud  der  scheepvaartgemeenschap  met  het  Maasvak  Heleind— Woudrichem  is  in  
 den  noorderbandijk  op  de  uiterwaard  bij  W e ll  eene  schutsluis  ontworpen.  Evenzoo  wordt  in  
 de  afdamming  van  de  Donge  eene  schutsluis  gebouwd. 
 AFWATERING  VAN  DE  DOORSNEDEN  LANDSTREEK. 
 Het  afgesneden  deel  van  den  polder  van  Herpt  en  Bern  verkrijgt  een  suatieduiker  op  de  
 nieuwe  rivier,  onder  den  noorderbandijk  door. 
 Ten  behoeve  van  de  gronden  bewesten  het  Heusdensch  kanaal  en  benoorden  de  nieuwe  
 rivier  wordt  längs  den  binnenteen  van  den  noorderbandijk  een  kanaal  gegraven,  hetwelk  bij  den  
 Aalburgschen  dijk  begint  en  zieh  in  het  Spijkerboor  door  eene  uitwateringssluis  ontlast.  Bij  
 K e iz e r s v e e r   doorsnijdt  dit  kanaal  den  Rijksweg  van  B r ed a   naar  G o r in ch em   en  het  west-  
 waarts  van  dien  weg  gelegen  kanaalpand  is,  wegens  zijne  buitendijksche  ligging,  ook  aan  de  
 noordzijde  bedijkt.  Ten  einde  dit  pand  bij  stormvloed  in  den  Amer  en  op  het  Bergsche veld  te  
 kunnen  opzetten  en  tevens  om  bij  doorbraak  van  de  zoo  blootgestelde  kanaaldijken  het  buiten-  
 water  längs  den  Keizersweg  te  kunnen  keeren,  is  in de  doorsnijding bij  K e iz e r s v e e r   eene  schotbalksluis  
 ontworpen.  De  uitwateringssluis  aan  bet  Spijkerboor  is  tot  schutsluis.  ingericht  omdat  
 het  kanaal  beneden- Dus sen   tevens  voor  de  locale  scheepvaart  is  bestemd.  Neger, vaste  e::  twee  
 bcweegbarc  bruggen,  waaronder  eene  ophaalbrug  in  den  Keizersweg,  zorgen  voor  herstel  der  
 gemeenschap  over  het  Kanaal.  De  bestaande  uitwateringssluizen  in  den  Altenaschen:  bandijk  
 beoosten  K e iz e r s v e e r   komen  te  vervallen. 
 In  de  afwatering  van  het  bovenland  van  H eusden   door  de  sluis  bij  D o e v e r e n   komt  geen  
 verandering.  Het  water  zal  evenwel  niet  meer  in  het  open  Oude  Maasje  vloeien,  doch  worden  
 opgenomen  door  het  ontworpen  afwateringskanaal  längs,  den  binnenteen  van  der.  /.uiderbuudijk.  
 Dit  loopt  van  D o e v e r e n   tot  in  de  Donge,  met  welke  algesloten  rivier het  inopen  gemeenschap  
 Staat.  Beneden  de  Waalwijksche  haven  dient  dit  kanaal,  waarover  acht  beweegbare  bruggen  
 üggen,  tever.s  voor  de  scheepvaart  naar  de  Langstraatscj ip i iayens;  d e^ ,  thans  slechts  tijbavenyp; 
 worden  behoorlijk  verdiept. 
 De  waterlossing  van  de  Donge  wordt  verzekerd  door  eene  uitwateringssluis  van totaal 24 M.  
 dagwijdte,  in  de  afdamming  te  bouwen,  zoo  noodig  kan  ook  de  schutsluis,  wijd  n   M.  nog  mede-  
 werken.  De  4  gelijke  openingen  der  suatiesluis  zijn  door  toldeuren  afgesloten,  teneinde  door  
 krachtige  spuiing  den  mond  der  Donge,  welke  aan  opslibbing  onderhevig  is,  op  diepte  te  kunnen  
 houden.  De  havens  van  G e e r t ru id e n b e r g   en  O o s te rh o u t   en  wellicht  gedeeltelijk  ook  de  
 Donge  zelf  zullen  ten  behoeve  der  scheepvaart  zijn  uit  te  baggeren. 
 Voor  de  afwatering  van  het  land  van  Altena  benoorden  het  gebied  van  het  Oude  Maasje  
 zijn  geen  andere  werken  noodig  dan  opruiming  van  de  ondiepten  in  de. Bleek-  en  OoStkil. 
 WATERINLATING  EN  IRRIGATIE. 
 De  suatiesluizen  van  het  noorderkanaal,  de  Scheisloot  en  de  Donge  zijn  zoo'danig  ingericht,  
 dat  daardoor  ook  water  kan  worden  ingelaten. 
 Tot  behoud  der  irrigatie  van  de  Langstraatsche  buitenvelden,  welke  binnen  den  zuiderbandijk  
 komen  te  liggen,  is  in  dien  dijk  bij  D o e v e r e n   eene  schotbalksluis  van  30 M.  dagwijdte  ontworpen.  
 Het  irrigatiewater  wordt  in  de  Donge  geloosd;  ten  einde .het  onbelemmerd  over de  velden  te  doen  
 .vloeien  moeten  de  bekadingen  längs  de  Langstraatsche  havens  worden  gesiecht. 
 HEEREWAARDENSCHE  OVERLATEN. 
 Deze  blijven  in  stand  tot  ontzet  van  de  Tielerwaard,  doch  dienen  later  te worden gesloten,  
 zoodra  de  Beneden-Waal  en  de  Merwede  zoodanig  zullen  zijn  verbeterd,  dat  die  zijdelingsche  
 afleiding  veilig  kan  worden  gemist. 
 RAMING  VAN  KOSTEN. 
 De  kosten  voor  dit  ontwerp  zijn  als  volgt  begroot: 
 '  Onteigening.................................................................................  • ■  •  f   2,227,000.- 
 Grondwerken....................................................................................   •  ”   S»0^1»000- 
 Kunstwerken......................................................................................  »  1,014,000— 
 Onvoorzien..................................................................   •          • • » 
 /   6,500,000— .:.  -