niet verder dan tot de Deeneplaat zal doen gevoelen en vervolgens wörden tusschen de middel-
bare waterstanden in die twee eindpunten flauw gebogen lijnen getrokken, die ongeveer verloopen
als de verlanglijnen welke op gelijksoortige rivieren werden waargenomen. Aldus worden de
toekomstige verhanglijnen verkregen, waaruit vervolgens voor elke plaats de M.E. en M.V. standen
door meting worden bepaald. De aldus gevonden standen wijzen b.v. uit dat M.E. te K e iz e r s -
v e e r 0.39 M. zal verhoogen, doch dat M.V. aldaar onveranderd zal blijven. Ook blijkt daaruit,
dat de verlaging van M.V. te H e d ik h u iz e n geen bezwaar zal opleveren voor het stellen der
militaire inundatie door de inlaatsluis aldaar. Voor de bepaling der hoogste rivierstanden wordt
op de bovenomschreven wijze eene verhanglijn getrokken tusschen het peil van 3.42 M. -(- A.P.
te G e e r t ru id e n b e r g (t. w. de hoogst waargenomen stand op 14 November 1775) en den zeer
hoogen stand van 10.79 M . - f -A .P ., waargenomen op 5 Februari 1862 te G ra v e .
Het peil der bandijken is zoodanig bepaald, dat al naar mate er meer of minder grond
uit de ontgraving van het rivierbed beschikbaar was, de kruin meer of minder boven het over-
eenkomstige punt der evengenoemde verhanglijn is gelegen, met dien verstände evenwel, dat
de kruinshoogte bij en bewesten K e iz e r s v e e r niet lager daalt dan tot 4 M .-|-A .P . De weder-
zijdsche bedijkingen verkrijgen eene kruinsbreedte van 6 M ., met eene tonrondte van 0.20 M .,
een buitentalud van 3 op 1 en een binnentalud van 2 op 1.
GEMEENSCHAP OVER DE RIVIER.
Tot herstel en behoud der gemeenschap ter weerszijden van de nieuwe rivier zijn pontveren
ontworpen te H eu sd en , D o e v e r e n , D r o n g e le n , C a p e lle , W a s p ik , R a am sd on k e n 'K e i z
e r s v e e r . Over de kruin der bandijken loopen verharde wegen.
SCHEEPVAARTGEMEENSCHAP.
Tot behoud der scheepvaartgemeenschap met het Maasvak Heleind— Woudrichem is in
den noorderbandijk op de uiterwaard bij W e ll eene schutsluis ontworpen. Evenzoo wordt in
de afdamming van de Donge eene schutsluis gebouwd.
AFWATERING VAN DE DOORSNEDEN LANDSTREEK.
Het afgesneden deel van den polder van Herpt en Bern verkrijgt een suatieduiker op de
nieuwe rivier, onder den noorderbandijk door.
Ten behoeve van de gronden bewesten het Heusdensch kanaal en benoorden de nieuwe
rivier wordt längs den binnenteen van den noorderbandijk een kanaal gegraven, hetwelk bij den
Aalburgschen dijk begint en zieh in het Spijkerboor door eene uitwateringssluis ontlast. Bij
K e iz e r s v e e r doorsnijdt dit kanaal den Rijksweg van B r ed a naar G o r in ch em en het west-
waarts van dien weg gelegen kanaalpand is, wegens zijne buitendijksche ligging, ook aan de
noordzijde bedijkt. Ten einde dit pand bij stormvloed in den Amer en op het Bergsche veld te
kunnen opzetten en tevens om bij doorbraak van de zoo blootgestelde kanaaldijken het buiten-
water längs den Keizersweg te kunnen keeren, is in de doorsnijding bij K e iz e r s v e e r eene schotbalksluis
ontworpen. De uitwateringssluis aan bet Spijkerboor is tot schutsluis. ingericht omdat
het kanaal beneden- Dus sen tevens voor de locale scheepvaart is bestemd. Neger, vaste e:: twee
bcweegbarc bruggen, waaronder eene ophaalbrug in den Keizersweg, zorgen voor herstel der
gemeenschap over het Kanaal. De bestaande uitwateringssluizen in den Altenaschen: bandijk
beoosten K e iz e r s v e e r komen te vervallen.
In de afwatering van het bovenland van H eusden door de sluis bij D o e v e r e n komt geen
verandering. Het water zal evenwel niet meer in het open Oude Maasje vloeien, doch worden
opgenomen door het ontworpen afwateringskanaal längs, den binnenteen van der. /.uiderbuudijk.
Dit loopt van D o e v e r e n tot in de Donge, met welke algesloten rivier het inopen gemeenschap
Staat. Beneden de Waalwijksche haven dient dit kanaal, waarover acht beweegbare bruggen
üggen, tever.s voor de scheepvaart naar de Langstraatscj ip i iayens; d e^ , thans slechts tijbavenyp;
worden behoorlijk verdiept.
De waterlossing van de Donge wordt verzekerd door eene uitwateringssluis van totaal 24 M.
dagwijdte, in de afdamming te bouwen, zoo noodig kan ook de schutsluis, wijd n M. nog mede-
werken. De 4 gelijke openingen der suatiesluis zijn door toldeuren afgesloten, teneinde door
krachtige spuiing den mond der Donge, welke aan opslibbing onderhevig is, op diepte te kunnen
houden. De havens van G e e r t ru id e n b e r g en O o s te rh o u t en wellicht gedeeltelijk ook de
Donge zelf zullen ten behoeve der scheepvaart zijn uit te baggeren.
Voor de afwatering van het land van Altena benoorden het gebied van het Oude Maasje
zijn geen andere werken noodig dan opruiming van de ondiepten in de. Bleek- en OoStkil.
WATERINLATING EN IRRIGATIE.
De suatiesluizen van het noorderkanaal, de Scheisloot en de Donge zijn zoo'danig ingericht,
dat daardoor ook water kan worden ingelaten.
Tot behoud der irrigatie van de Langstraatsche buitenvelden, welke binnen den zuiderbandijk
komen te liggen, is in dien dijk bij D o e v e r e n eene schotbalksluis van 30 M. dagwijdte ontworpen.
Het irrigatiewater wordt in de Donge geloosd; ten einde .het onbelemmerd over de velden te doen
.vloeien moeten de bekadingen längs de Langstraatsche havens worden gesiecht.
HEEREWAARDENSCHE OVERLATEN.
Deze blijven in stand tot ontzet van de Tielerwaard, doch dienen later te worden gesloten,
zoodra de Beneden-Waal en de Merwede zoodanig zullen zijn verbeterd, dat die zijdelingsche
afleiding veilig kan worden gemist.
RAMING VAN KOSTEN.
De kosten voor dit ontwerp zijn als volgt begroot:
' Onteigening................................................................................. • ■ • f 2,227,000.-
Grondwerken.................................................................................... • ” S»0^1»000-
Kunstwerken...................................................................................... » 1,014,000—
Onvoorzien.................................................................. • • • »
/ 6,500,000— .:. -