. Transport / / 733>795-S7
Bestek N°. 197, dienst 1907— 19 1 1 , wegens den aanleg van
het kanaal....................................................................... | .............................. » 939>7°°-— ')
Overeenkomst wegens het maken van de kunstwerken in
cementijzer................. » 118,950. ')
6 1 1,073,981.66
Te zamen.. . . f 1,807,777-5 3
b. D E DIEZESLUIZEN B EN ED EN ’S HERTOGENBOSCH.
De werken tot afsluiting van de Dieze beneden de spoorweghaven te ’s H e r to g en b o a ch
zijn voorgesteld in fig. 81. Zij bestaan uit de afdamming v an de riv ie r, twee daarnaast gebouwde
sluizen (eene schutsluis en eene keersluis) en de bijkomende werken. De afdamming van de Dieze
is nog niet uitgevoerd, zij wacht op de voltooiing van het afwateringskanaäl voor Dommel en
Aa. De sluizen zijn reeds voltooid, evenals de dienstgebouwen, welke op het tusschengelegen
plateau zijn geplaatst. Ook is de verhooging van den rechter-Diezedijk, tusschen de ontworpen
afsluiting en den spoorweg van ’s H e r to g e n b o s ch naar N ijm e g en , reeds uitgevoerd en in verband
daarmede de bouw van eene nieuwe in- en uitlaatsluis voor den polder „de Vliert, het
Ertveld, enz.” beneden de ontworpen afdamming van de Dieze.
De schutsluis komt, wat de hoofdafmetingen betreft, overeen met die van het scheepvaart-
kanaal Engelen— Henriettewaard, beschreven in hoofdstuk VII. De sluiswijdte, de lengte en de
bodemsbreedte van de schutkolk zijn gelijk aan die van de genoemde sluis, terwijl de diepte-
ligging van de beide slagdrempels dezelfde is als die van het Diezehoofd der schutsluis' bij de
Henriettewaard (zie fig. 61). Ook voor de keersluis zijn overeenkomstige maten aangehouden,
zoodat hier drie gelijke sluishoofden zijn gebouwd. Het verschil met de schutsluis bij de Henriettewaard
bestaat hierin, dat längs de schutkolk geen muren, maar bekleede beloopen zijn
gemaakt, omdat het schütten met deze sluis betrekkelijk zoo weinig zal voorkomen, dat zülk
eene kostbare inrichting als bij de Henriettewaard werd vereischt, hier niet wel wäre te
rechtvaardigen. Om dezelfde reden zijn in de sluishoofden geen riolen aangebracht, doch alleen
jalouzieschuiven in de deuren; het verval toch waarbij hier wordt geschut, zal in den regel
gering zijn.
Bij de stichting dezer sluizen is de linker-Diezedijk vergraven, nadat vooraf eene nieuwe
waterkeering ten behoeve van den polder het Boschveld en May was gelegd. Het toegangs-
kanaal ter weerszijden van de schutsluis, de leidijk aan de rechterzijde van dat kanaal, alsmede
uitgebreide stortebedden, steenglooiingen en remmingwerken zijn reeds bij den bouw der
sluizen aangebracht. Daarentegen is het toeleidingskanaal, ter weerszijden van de keersluis nog
l ) Aannemingssom.
niet gevormd, omdat de aldaar nog op te ruimen
hoeveelheid grond eenvoudigheidshalve is te be-
nutten tot afdamming van de Dieze. De kistdam
buiten längs de keersluis is ter bescherming van
de grondwerken, ingevolge eene daartoe strek-
kende bepaling in het bestek van aanleg , blijven
zitten. Bij de verlegging van den linker-Diezedijk
is de daartegen aansluitende parallelweg,.
-längs het\ spoorwegterrein, in overleg met de
Directie der Staatsspoorwegen, opgehoogd. De
nieuwe sluis voor den polder de Vliert, het s
•Ertveld enz. is met de waterleidingen van dien
polder in verbinding gebracht en de Pude sluis
•is opgeruimd.
Op het sluisplateau zijn eene dubbele dienst-
woning voor het sluispersoneel en de noodige
bergplaatsen gesticht.
De aankoop der benoodigde gronden voor
het maken van de afsluitingswerken in de-Dieze
-heeft in de jaren 1896 en 1897 in der minne
plaats gehad. A l de perceelen waren gelegen
-binnen de gemeente ’s H e r to g en b o s ch . In het
geheel werd besteed een bedrag van / 33,129,92,
waarvoor 9 H .A ., 70 A . en 35 c.A. werden
aangekocht en 77 A . , 90 c.A. door ruiling met
de gemeente ’s H e r to g e n b o s ch verkregen.
De kosten hebben bedragen als
Grondaankoop............................f
Bestek N°. 220,
dienst 1896— 1899,
wegens het bouwen
van de sluizen, met de
bijkomende werken f 416,503.—
Bestek N° 6;
volg
■7 »
dienst 1899— 1900,
wegens het stichten
van de dienstgebou-
8,300.—
424,803.—
Te zamen / 457,932.92
A f s lu i t in g s w e r k e n van de Dieze ben eden de s p o o rw e g h a v e n te ’s -H e r t o g e n b o s c h . S i t u a t i e .