
 
        
         
		.  Transport    /   /   733>795-S7 
 Bestek  N°.  197,  dienst  1907— 19 1 1 ,  wegens  den  aanleg  van 
 het  kanaal....................................................................... | ..............................   »  939>7°°-—   ') 
 Overeenkomst  wegens  het  maken  van  de  kunstwerken  in 
 cementijzer.................       »  118,950.  ') 
 6  1 1,073,981.66 
 Te  zamen.. . .   f  1,807,777-5 3 
 b.  D E   DIEZESLUIZEN  B EN ED EN   ’S HERTOGENBOSCH. 
 De  werken  tot  afsluiting  van  de  Dieze  beneden  de  spoorweghaven  te  ’s H e r to g en b o a ch   
 zijn  voorgesteld  in  fig.  81.  Zij  bestaan  uit  de  afdamming  v an de riv ie r,  twee daarnaast gebouwde  
 sluizen  (eene  schutsluis  en  eene  keersluis)  en  de  bijkomende  werken.  De afdamming van de Dieze  
 is  nog  niet  uitgevoerd,  zij  wacht  op  de  voltooiing  van  het  afwateringskanaäl  voor  Dommel  en  
 Aa.  De  sluizen  zijn  reeds  voltooid,  evenals  de  dienstgebouwen,  welke  op  het  tusschengelegen  
 plateau  zijn  geplaatst.  Ook  is  de  verhooging  van  den  rechter-Diezedijk,  tusschen  de  ontworpen  
 afsluiting  en  den  spoorweg  van  ’s H e r to g e n b o s ch   naar  N ijm e g en ,  reeds  uitgevoerd  en in verband  
 daarmede  de  bouw  van  eene  nieuwe  in-  en  uitlaatsluis  voor  den  polder  „de  Vliert,  het  
 Ertveld,  enz.”   beneden  de  ontworpen  afdamming  van  de  Dieze. 
 De  schutsluis  komt,  wat  de  hoofdafmetingen  betreft,  overeen  met  die  van  het  scheepvaart-  
 kanaal  Engelen— Henriettewaard,  beschreven  in  hoofdstuk  VII.  De  sluiswijdte,  de  lengte  en  de  
 bodemsbreedte  van  de  schutkolk  zijn  gelijk  aan  die  van  de  genoemde  sluis,  terwijl  de  diepte-  
 ligging  van  de  beide  slagdrempels  dezelfde  is  als  die  van  het  Diezehoofd  der  schutsluis'  bij  de  
 Henriettewaard  (zie  fig.  61).  Ook  voor  de  keersluis  zijn  overeenkomstige  maten  aangehouden,  
 zoodat  hier  drie  gelijke  sluishoofden  zijn  gebouwd.  Het  verschil met de schutsluis bij  de Henriettewaard  
 bestaat  hierin,  dat  längs  de  schutkolk  geen  muren,  maar  bekleede  beloopen  zijn  
 gemaakt,  omdat  het  schütten  met  deze  sluis  betrekkelijk  zoo  weinig  zal  voorkomen,  dat  zülk  
 eene  kostbare  inrichting  als  bij  de  Henriettewaard  werd  vereischt,  hier  niet  wel  wäre  te  
 rechtvaardigen.  Om  dezelfde  reden  zijn  in  de  sluishoofden  geen  riolen  aangebracht,  doch  alleen  
 jalouzieschuiven  in  de  deuren;  het  verval  toch  waarbij  hier  wordt  geschut,  zal  in  den  regel  
 gering  zijn. 
 Bij  de  stichting  dezer  sluizen  is  de  linker-Diezedijk  vergraven,  nadat  vooraf  eene  nieuwe  
 waterkeering  ten  behoeve  van  den  polder  het  Boschveld  en  May  was  gelegd.  Het  toegangs-  
 kanaal  ter  weerszijden  van  de  schutsluis,  de  leidijk  aan  de  rechterzijde  van  dat  kanaal,  alsmede  
 uitgebreide  stortebedden,  steenglooiingen  en  remmingwerken  zijn  reeds  bij  den  bouw  der  
 sluizen  aangebracht.  Daarentegen  is  het  toeleidingskanaal,  ter  weerszijden  van  de  keersluis  nog 
 l )  Aannemingssom. 
 niet gevormd, omdat de  aldaar  nog  op  te  ruimen  
 hoeveelheid  grond  eenvoudigheidshalve  is te be-  
 nutten  tot  afdamming van de  Dieze.  De kistdam  
 buiten  längs  de  keersluis  is ter bescherming van  
 de  grondwerken,  ingevolge  eene  daartoe  strek-  
 kende  bepaling  in  het bestek van aanleg , blijven  
 zitten.  Bij  de  verlegging  van  den  linker-Diezedijk  
 is  de  daartegen  aansluitende  parallelweg,.  
 -längs  het\ spoorwegterrein,  in  overleg  met  de  
 Directie  der  Staatsspoorwegen,  opgehoogd.  De  
 nieuwe  sluis  voor  den  polder  de  Vliert,  het  s  
 •Ertveld  enz.  is  met  de  waterleidingen  van  dien  
 polder  in  verbinding  gebracht  en  de  Pude  sluis  
 •is  opgeruimd. 
 Op  het sluisplateau zijn eene dubbele dienst-  
 woning  voor  het  sluispersoneel  en  de  noodige  
 bergplaatsen  gesticht. 
 De  aankoop  der  benoodigde  gronden  voor  
 het  maken  van  de  afsluitingswerken  in de-Dieze  
 -heeft  in  de  jaren  1896  en  1897  in  der  minne  
 plaats  gehad.  A l  de  perceelen  waren  gelegen  
 -binnen  de  gemeente  ’s  H e r to g en b o s ch .  In het  
 geheel werd besteed  een bedrag van /  33,129,92,  
 waarvoor  9  H .A .,  70  A .  en  35  c.A.  werden  
 aangekocht  en  77  A . ,  90  c.A.  door  ruiling met  
 de  gemeente  ’s H e r to g e n b o s ch   verkregen. 
 De  kosten  hebben  bedragen  als 
 Grondaankoop............................f 
 Bestek N°.  220,  
 dienst  1896— 1899,  
 wegens  het  bouwen  
 van de sluizen, met de  
 bijkomende  werken  f   416,503.—   
 Bestek  N°  6; 
 volg 
 ■7 » 
 dienst  1899— 1900,  
 wegens  het  stichten  
 van  de  dienstgebou- 
 8,300.— 
 424,803.—   
 Te  zamen  /   457,932.92 
 A f s lu i t in g s w e r k e n   van  de  Dieze  ben eden  de  s p o o rw e g h a v e n   te  ’s -H e r t o g e n b o s c h .   S i t u a t i e .