
 
        
         
		De  grondwerken  voor  dit  veer waren  opgenomen  in  de bestekken N°.  151, dienst  1888— 1890  
 en  N°.  177,  dienst  1892— 1894,  omvattende  de  vorming  der  betrokken  riviervakken.  De winter-  
 veerstoepen  zijn  later  eenigszins  verlegd  volgens  bestek  N°.  205,  dienst  I9° 3-  Voorts  is de veer-  
 haven  in  1906  verdiept  en  van  beschoeiingen  voorzien.  De  levering  der  overzetmiddelen  was  
 begrepen  in  bestek  N°.  217,  dienst  1889  en  had  in  1890  plaats.  De  dubbele  dienstwoning  is 
 topycvcP. 
 gebouwd  volgens  bestek  N°.  218,  dienst  1888  en werd  in  October  1889  voltooid;  het magazijn  is  
 daaraan  in  1896  toegevoegd  en  de  schuilplaatsen  werden  aangebracht  in  1904. 
 In  1888,  spoedig  nä  den  aanvang  der  werken  tot  riviervorming,  werd  het  verkeer  van  
 de  Herptsche  straat  over  een  tijdelijken  weg,  thans  binnenberm  van  den  zuiderrivierdijk,  geleid  
 naar  den  Bernsehen  dijk  en  toen  00k  deze  in  den  zomer  van  1893  moest  worden  vergraven  
 werd  gedurende  enkele  maanden  een  tijdelijke  weg  over  de  uiterwaard  aangewezen,  totdat  ten  
 slotte  op  23  November  1893  het  Bernsche  veer  in  dienst  werd  gesteld. 
 O PG A V E   V A N   KO STEN . 
 I.  G ro n dw e rk en , 
 A an leg    .............................    Memorie 
 Bestek  N°.  205,  dienst  1903.  Het  verbeteren  van  de  veren  
 over  de  nieuwe  rivier  de Maas.  A .  Voor  het Bernsche veer  (nieuwe  
 winterveerstoep  c,  a.,  verbreeding  veerslop,  plaatsen  kabelpalen,  
 lier  en  schüilplaatsen)  ..- .............   f   5,496- 
 - /   5*496-— 
 II.  O v e r z e tm i d d e l e n . 
 Bestek  N°.  217,  dienst  1889.  Het  maken  van  eene  stalen  
 stoomsloep,  twee  ijzeren  ponten,  eene  houten  halve  pont  en  vijf  
 houten  booten. 
 Tweede  perceel.  Kleine  pont.....................................................       f 
 „  „   Groote pont..................................... f   3,545-— 
 Derde  perceel,  halve  pont.........................................  „  2,166.-— 
 Vierde  perceel  (ged.),  roeibooten....................................................  „ 
 Veer kab els  met  reserve  en  inventaris,  ongeveer        .....  „ 
 2,535-- 
 5,7 i I -W )   
 680.— 
 1,0 0 0 . - 9 1 
 III.  G eb o uw en . 
 Bestek  N°.  218,  dienst  1888.  Het  maken  van  eene  dubbele  
 veerknechtswoning.    ...................................................................................... 
 T e   zamen  f 
 9,926.- 
 5,793 
 21,215 
 STOOMPONTVEER  T E   DRONGELEN. 
 De  inrichting  bestaat  uit  eene  ijzeren  pont,  die  zieh  längs  drie  kabels  —   twee  leikabels  en  
 e6n  trekkabel  -—   dwars  over  de  rivier  beweegt;  de  kabels  liggen  alle  drie  buitenboord:  ter  
 weerszijden  van  de  pont  een  leikabel  en  aan  de  benedenzijde  bovendien  een  trekkabel.  De  
 beweegkracht  wordt  geleverd  door  eene  stoommachine  op  de  pont,  die  een  buiten  het  vaartuig  
 zittend  trekwiel  ronddraait,  waaromheen  de  trekkabel  geslagen  is.  De  leikabels  loopen  over  
 schijven  en  rollen,  die  aan  het  pontlichaam  zijn  bevestigd;  tijdens  de  ebbe  doen  zij  beide  gelijk- 
 *)  D it   bedrag  is  eenvoudigheidshalve  geheel  ten  laste  van  het  Bernsche  veer  g eb ra ch t,  ofschoon  de  groote  
 pont  oorspronkelijk  is  aangeschaft  voor  het  Capelsche  veer  en  de  h a ly e   pont  als  algemeene  reserve  voor  a l  de  
 veren.  D e   ijzeren  ponten  doen  nu  om  de  beurt  te  B e r n   dienst  en  vormen  tevens  de  reserve  voor  het  K e i z e r s -   
 v e e r   tijdens  onderhoudswerken  aan  de  pontons;  de  ha lve  p on t,  in  1896  v e rko ch t ,  heeft maar  zelden  dienst  gedaan.