De grondwerken voor dit veer waren opgenomen in de bestekken N°. 151, dienst 1888— 1890
en N°. 177, dienst 1892— 1894, omvattende de vorming der betrokken riviervakken. De winter-
veerstoepen zijn later eenigszins verlegd volgens bestek N°. 205, dienst I9° 3- Voorts is de veer-
haven in 1906 verdiept en van beschoeiingen voorzien. De levering der overzetmiddelen was
begrepen in bestek N°. 217, dienst 1889 en had in 1890 plaats. De dubbele dienstwoning is
topycvcP.
gebouwd volgens bestek N°. 218, dienst 1888 en werd in October 1889 voltooid; het magazijn is
daaraan in 1896 toegevoegd en de schuilplaatsen werden aangebracht in 1904.
In 1888, spoedig nä den aanvang der werken tot riviervorming, werd het verkeer van
de Herptsche straat over een tijdelijken weg, thans binnenberm van den zuiderrivierdijk, geleid
naar den Bernsehen dijk en toen 00k deze in den zomer van 1893 moest worden vergraven
werd gedurende enkele maanden een tijdelijke weg over de uiterwaard aangewezen, totdat ten
slotte op 23 November 1893 het Bernsche veer in dienst werd gesteld.
O PG A V E V A N KO STEN .
I. G ro n dw e rk en ,
A an leg ............................. Memorie
Bestek N°. 205, dienst 1903. Het verbeteren van de veren
over de nieuwe rivier de Maas. A . Voor het Bernsche veer (nieuwe
winterveerstoep c, a., verbreeding veerslop, plaatsen kabelpalen,
lier en schüilplaatsen) ..- ............. f 5,496-
- / 5*496-—
II. O v e r z e tm i d d e l e n .
Bestek N°. 217, dienst 1889. Het maken van eene stalen
stoomsloep, twee ijzeren ponten, eene houten halve pont en vijf
houten booten.
Tweede perceel. Kleine pont..................................................... f
„ „ Groote pont..................................... f 3,545-—
Derde perceel, halve pont......................................... „ 2,166.-—
Vierde perceel (ged.), roeibooten.................................................... „
Veer kab els met reserve en inventaris, ongeveer ..... „
2,535--
5,7 i I -W )
680.—
1,0 0 0 . - 9 1
III. G eb o uw en .
Bestek N°. 218, dienst 1888. Het maken van eene dubbele
veerknechtswoning. ......................................................................................
T e zamen f
9,926.-
5,793
21,215
STOOMPONTVEER T E DRONGELEN.
De inrichting bestaat uit eene ijzeren pont, die zieh längs drie kabels — twee leikabels en
e6n trekkabel -— dwars over de rivier beweegt; de kabels liggen alle drie buitenboord: ter
weerszijden van de pont een leikabel en aan de benedenzijde bovendien een trekkabel. De
beweegkracht wordt geleverd door eene stoommachine op de pont, die een buiten het vaartuig
zittend trekwiel ronddraait, waaromheen de trekkabel geslagen is. De leikabels loopen over
schijven en rollen, die aan het pontlichaam zijn bevestigd; tijdens de ebbe doen zij beide gelijk-
*) D it bedrag is eenvoudigheidshalve geheel ten laste van het Bernsche veer g eb ra ch t, ofschoon de groote
pont oorspronkelijk is aangeschaft voor het Capelsche veer en de h a ly e pont als algemeene reserve voor a l de
veren. D e ijzeren ponten doen nu om de beurt te B e r n dienst en vormen tevens de reserve voor het K e i z e r s -
v e e r tijdens onderhoudswerken aan de pontons; de ha lve p on t, in 1896 v e rko ch t , heeft maar zelden dienst gedaan.