I Transport • f
Bestek N°. 236, dienst 1905, wegens het maken van een
peilput en gebouwtje met bijbehoorende werken voor een registreerenden
getijmeter aan de Maas nabij H eu sd e n f 4>933-
In orde brengen van het instrument, afkomstig uit den
getijmeter te S c h e l l in g w o u d e » 57-“ ~
S c h ip b ru g t e Hedel.
Bestek N°. 159, dienst 1905, wegens het uitvoeren van
eenige werken aan de schipbrug te H e d e l en hare toegangs-
wegen in verband met de gewijzigde waterstanden op de rivier
de Ma as j / 29,838,0*
Bestek N°. 160, dienst 1905, wegens het uitvoeren van
bagger- en grondwerken............................................................................... » io j^45-
Bestek N°. 107, dienst 1906, wegens het leveren en aanbrengen
van vier ijzeren brugschepen ■ • » 25.076.95
Bestek N°. 180, dienst 1906, wegens het maken van twee
lage landhoofden........................................................................................... » 9>957-
Te zamen ................................ »
B ew a a r - en h e r s te l lin g s p la a t s v o o r s lu isd eu ren te Em p el.
Bestek N°. 203, dienst 1905, wegens het maken van eene
bewaar- en herstellingsplaats voor sluisdeuren bewesten de schipbrughaven
te E m p e l f 5>4°°-
Bestek N°. 134, dienst 1906, wegens het leveren en aan-
brengen van werktuigen met bijbehooren, ten dienste van de
bewaar- en herstellingsplaatsen in de schipbrughaven te Em p e l,
en van ankers en staaldraden voor het verbeteren der verankering
aan de benedenzijde der schipbrug............................................. „ 4,211.26
Te zamen ............................... »
S to n e y s c h u iv e n in de u itw a te r in g s s lu is van de Oude Die ze .
Bestek N°. 170, dienst 1905, wegens het leveren en aanbrengen van twee
stoneyschuiven in de uitwateringssluis in de Oude Dieze te C r^ v e c o e u r .
W e rk en bij W o u d r ich em .
Bestek N°. 149, dienst 1907, wegens de uitvoering van krib- en baggerwerken
nabij W o u d r ic h em ................................................................................................... »
T o ta al f
4,990.—
7 5 7 I6 .C
9,611.26
16,147.71s
26,558.29s
170,270.23
V I E R D E A F D E E L I N G .
ADMIN ISTRA TIV E REGELINGEN.
■ De administratieve regelingen, welke voor de uitvoeriiig der wet van 26, Januari 1883
(Staatsblad N°. 4) tot het verleggen van de uitinonding der rivier de Maas gevorderd werden,
zijn rceds ten deele in de verschallende höofdstukken van de voorgaande afdeeling aangeduid en
kunnen worden onderscheiden in :
a. de wettelijke voorbereiding;
b. de regeling omtrent de uitbetaling van de, in de kosten , van den Maäsmond verleende
subsidien;
c. het overleg, inzake de inrichting van sommige werken, met het oog op defensiebelangen,
d. het in het subsidiebesluit der Noord-Brabantsche Staten (sie bijl. HI) onder A 30 bedongen
overleg, en
e. de vcrgunmngen en de onthcffingen, in verband met de naleving van de vestingwet,
de hindcrwet, het regiement van politie op de zee-, rivier- en kanaalwaterkeerende dijken en
kaden in N o o rd -B ra b an t en de daarin gelegen sluizen en werken, het regiement op de water-
leidingen in N o o rd -B ra b a n t , het rivierpolderreglement van G e ld e r la n d , de keuren van sommige
waterschappen, enz.
In verband met de verlegging van den Maasmond, zijn voorts in N o o rd -B r a b a n t onder-
scheidene waterschappen opgericht, gewijzigd of opgeheven; d e opsomming daarvan ligt evenwel
buiten het kader van dit werk.
WETTELIJKE VOORBEREIDING.
Het algemeen nut van de werken tot verlegging van den Maasmond werd achtereenvolgens
bij de na te noemen wetten verklaard.
1°. Wet van II December 1885 (Staatsblad N°. 234), ten behoeve van de vorming van
het riviervalc Heleind— Dongemond, de normaliseering van den Amer en den aanleg van de
laterale kanalen, de wegen en de bijbehoorende werken tot herstel van de afwatering, de water-
verversching en de winterbevloeiing van de doorsneden landstreek en van de gemeenschap te
land en te water.
De aanwijzing der te onteigenen perceelen had plaats bij de Koninklijke Besluiten van 8 Juli
1886 N°. 20 en 12 September 1890 N°. 27.