
 
        
         
		De  kunstwerken,  bestaande  uit  8  bruggen  en  9  duikers,  worden  uitgevoerd  in  cementijzer.  
 De  bruggen  zijn  gelegen  bij  de  kruisingen  met  resp.  de  Molenvensche  steeg,  de Maasstraat, den  
 provincialen  weg  van  N ie uw k u ik   naar  H e lv o i r t ,  den  landweg  van  den  Zandkant  naar  het  
 Kuiksche  verlaat,  de  Zwaluwmoersche  steeg,  de  Hooge  Papesteeg,  den  Rijksweg  van  Drunen  
 naar  B a a rdw ijk   en  de  Veldsteeg.  De  bruggen  zijn  alle  vast  en  zijn,  met  uitzondering  van  die  
 in  den  Rijksweg,  loodrecht  op  de  kanaalas  gericht.  De  overbrugging  in  den  Rijksweg  is  scheef  
 en  bestaat  uit  twee  bruggen  naast  elkander,  de  eene  voor  gewoon,  de  andere  voor  tramverkeer,  
 rüstende  op  denzelfden  onderbouw.  De  breedte  tusschen  de  leuningen  bedraagt  vöor  de  brug  in  
 den  provincialen  weg  5  M.,  doch  is  overigens  overal  3.50  M .;  de  lengte  tusschen  de  landhoofden  
 bedraagt  voor  alle  bruggen  46  M.,  door  twee  jukken  in  drie  spanningen  verdeeld.  De  fundee-  
 ringsplaten  van  de  landhoofden  en  de  jukken  liggen  op  ongeveer  1  M.  beneden  den  kanaalbodem; 
 ¡ J g  a x s p z o f ie d   d o u e n  c/ez o m e t d a c / e  / n c / e ii X )a a z c / io j/ d ^ c / x e n  o i'e t / a a £ .  
 S/ti£e*£onerc//cty£.  -Xec/iiex£a/iacifcitjj£. 
 •   i   •   e 1—   a <•  t■o   s1o   to1   Jo!JOrC. 
 F ig .  79.  A fw a t e r in g s k a n a a l   ’ s -H e r t o g e n b o s c h -D r o n g e l e n .   D  w a r s p r o f i e l . 
 de  in  den  dag  körnende  vlakken  verkrijgen  eene Iicht-gele  zandsteenkleur;  die  onder water worden  
 met  koolteer  bestreken. 
 De  bruggen  voor  gewoon  verkeer  zijn  berekend  op  eene  gelijkmatige belasting van  600 K.G.  
 per  M2;  de  trambrug  is  berekend  op  eene  mobiele  belasting,  bestaande  uit  vijf locomotieven met  
 twee  asbelastingen  van  8  ton  e lk ,  bij  een  radstand van  1.60 M.  en  eene  totale  lengte  van 4.20  M.  
 De  toe  te  laten  druk  op  den  zandbodem  onder de  fundeeringsplaten  is  aangenomen  op  3  K.G.  per 
 c.M2.  De  samenstelling  van  het  beton  is  4  deelen  cement  op  7  deelen  zand  en  10  deelen  grind. 
 De  9  duikers,  waardoor  het  zuidwaarts  gelegen  terrein  rechtstreeks  op  het  kanaal  afwatert,  
 liggen  alle  in  den  linkerkanaaldijk.  Zij  bestaan  uit  een  koker  van  rechthoekige  doorsnede,  
 voorzien  van  vleugel-  en  frontmuren  aan  beide  uiteinden.  De  duiker  voor  de  Broekley  is  binnen-  
 waarts  breed  0.80  M.  en  hoog  3.00  M.,  de  overige  kokers  zijn  0.80  M.  bij  0.80  M.  of  0.50  M. 
 bij  0.50  M.  De  waterkeering  bestaat  bij  den  duiker  voor  de  Broekley  uit  een  stel  puntdeuren  
 en  bij  de  overige  duikers  uit  een  wachtdeurtje  van  dennenhout' aan  de  kanaalzijde.  Onder  de  
 waterkeering  en  aan  beide  uiteinden  van  elken  duiker  is  een  verticaal  scherm  aangebracht,  
 reikende  tot  1  M.  beneden  den  bodem  van  het  kunstwerk.  Buiten  en  binnen  is  de  bodem  door  
 steenbekleeding  tegen  ontgronding  verdedigd.  Elke  duiker  is  voorzien  van  schotbalksponningen;  
 de  schotbalken  worden  in  daartoe  ontworpen  plaatijzeren  loodsjes  opgeborgen. 
 In  uitzicht  is  nog  gesteld  een  sluisje  in  den  rechterkanaaldijk  bij  de  kruising  met  de  L e i j,  
 tot  loozing  van  inundatiewater  van  het  Bossche  veld. 
 Dat  hier  gewapend  beton  als  bouwmateriaal  voor  de  kunstwerken  is  gekozen,  vindt  zijne  
 oorzaak  in  de  aanzienlijke  besparing  van  aanlegkosten|BPprca  25  °/0 —   daarmede  verkregen.  
 Bovendien  zijn  de  onderhoudskosteri.  van  dat  materiaal  zeer. gering,  eene  omstandigheid,  die  bij  
 de  geisoleerde  ligging  van  de  kunstwerken  en  de  betrekkelijk  groote.oppervlakte van  de  rijvloeren 
 der  bruggen,  mede  van  veel  gewicht  is.. Voor  beschadiging  door  aanvaring behoeft  niet  te woiden 
 gevreesd,  daar  nagenoeg  geen  scheepvaart  op  het  kanaal  zal  plaats  hebben. 
 D E   U ITVO ER IN G   V A N   D E   K A N A A LW E R K E N .  ’ ) 
 Het  kanaal  is  in  uitvoering  volgens  bestek  N°.  197,  dienst  1907— 191  Voor  den  bouw  
 der  kunstwerken  is  eene  overeenkomst  gesloten  met  de  Hollandsche  Maatschappij  tot het maken  
 van  werken  in  gewapend  beton  te  ’s G ra v e n h a g e .  Het  kanaal  moet  op  1  Mei  1910  voor  de  
 eerste  maal  worden  opgeleverd.  Het  te  döorsnijden  terrein  bestaat,  boven  de  zomerkade  in  den  
 Baardwijkschen  overlaat  uit  schrale  heidegronden,  met  een  hoogen grondwaterstand;  beneden  de  
 genoemde  kade  wordt  het  terrein  gevormd  door  de  bekende  Langstraatsche  hooi-  en weilanden.  
 In  ’t  algemeen  is  de  uitvoering  moeilijk,  omdat  het  terrein  grootendeels  drassig  is  en  bovendien  
 des  winters  geinundeerd,  in  verband waarmede  in  het bestek  is  bepaald,  dat  schade  door  inundatie  
 beneden  het  peil  van  4.50  M.  -}- N.A.P.  den  aannemer  niet  wordt  vergoed,  tenzij  ontstaan  aan  
 een  reeds  geheel  voltooid  en  goedgekeurd  vak.  Het  grondverzet  bedraagt,  volgens  berekening 
 2,131,000  M3  in  profiel,  waarvan  250,000  M3  kle i,' die  voor  de  bekleedingen  zorgvuldig  moet  
 worden  afgezonderd  en  gedeeltelijk  over  grooten  afstand  vervoerd.  In  het bovengedeelte  van 
 het  kanaal  is  de  ingraving  aanzienlijk  grooter  dan  de  ophooging,  in het benedengedeelte daarentegen  
 is  het  tegenovergestelde  het  geval.  De  uitvoering  der  grondwerken  geschiedt  in  den droge;  
 voor  de  ontgravingen  zijn  excavateurs  opgesteld  cn  voor  het  vervoer  van  den  grond  wordt  
 normaal  spoor  gebezigd;  de  dijksvorming  geschiedt  met  transporteurs. 
 D E   O N TE IGEN IN G . 
 De  vorming  van  het  kanaal  heeft  moeten  wachten  op  de  opening  van  den  Maasmond,  
 doch  de  onteigening  der  benoodigde  gronden  heeft  reeds  een  tiental  jaren  vroeger  plaats  gehad.  
 Het  algemeen  nut  van  het  afwateringskanaal  van  ’sriHertogenbo sch  naar  D r o n g e le n ,  met  
 de  bij körnende  voorzieningen,  werd  verklaard  bij  de  wet  van  13  December  1892  (Staatsblad 
 x)  Voor  bijzonderheden  zie:  »de  Ingenieur”   N G.  6  van  1909:  O.  C .  A .  V a n   L id t h   d e   Je u d e .  D e   uitvoering  
 van   liet  afwateringskanaal  van  ’s -H e r t o g e n b o s c h   naar  D r o n g e l e n .