UITVOERING EN INDIENSTSTELLING.
De grondwerken voor het Drongelensche veer waren opgenomen in bestek No. 170, dienst
1890— 1894, tot vorming van het betrokken riviervak. In verband met de vordering dier
werken werd het veer over het Oude Maasje in den Waalwijkschen zomerdijk in 1893 door
een tijdelijken vasten weg vervangen en werd de heffing van veergeld aldaar op 1 October
van genoemd jaar gestaakt. Toen in den volgenden zomer 00k die tijdelijke weg moest worden
vergraven, werd de veerdienst op 9 Juli 1894 geopend. Eerst deed de motorpont dienst, nä
20 Maart 1895 gesleept door een stoombootje, en op 7 Juni 1896 werd de groote stoomkabel-
pont in dienst gesteld. Deze pont vorderde eene verdieping der veerhaven, welke volgens
bestek No. 201, dienst 1896, in het jaar 1897 werd uitgevoerd. Inmiddels waren de twee
dubbele dienstwoningen, het magazijn en de schuilplaatsen voltooid volgens bestek No. 197,
dienst 1893. Ter verkrijging van een korteren en minder hoog klimmenden toegangsweg van
de rolbrug over het zuiderkanaal naar het veer werd de voorloopige toegangsweg in de jaren
1896/97 volgens bestek No. 19 1 , dienst 1896 verlegd, met insnijding van de kruin van den
zuiderdijk tot 4.61 M. -f- N.A.P. De steenkolenloods is vervolgens gebouwd volgens bestek
No. 74, dienst 1901, en, wegens uitbreiding van het personeel, is de enkelvoudige dienstwoning
volgens bestek No. 160, dienst 1902, aan de bestaande gebouwen toegevoegd. De verlegging
der winterveerstoepen had plaats volgens bestek No. 205, dienst 1903 , terwijl eindelijk de
wijziging van den noordelijken winterveerstoep en de definitieve versterking der kabelpalen werd
aanbesteed volgens bestek No. 2 1 1 , dienst 1905. De verbouwing van de motorpont tot stoom-
kabelpont had plaats in 1904, de verandering der middel-groote pont in 1906.
Sedert de opening van den Maasmond doen de drie stoomkabelponten naar behoefte afwis-
selend dienst.
OPGAVE VAN KOSTEN.
I. G ro n dw e rk en .
Aanleg..................................................................................................... Memorie.
Bestek N°. 191, dienst 1896. Het verleggen van den veerweg
over den zuiderlijk....................................................................... f 2.271.____
Bestek N°. 201, dienst 1896. Het verdiepen vari de kom en
het verdedigen van de boorden der veerhaven.................................. „ 3,469. —
Bestek N°. 205, dienst 1903. Het verbeteren van de veren
over de nieuwe rivier de Maas.
B. Voor het Drongelensche veer (nieuwe winterveerstoepen
c. a . , uitdieping veerhaven, plaatsen kabelpalen) ............... „ 5,496.—
Bestek 201, dienst 1906. Het verbeteren van het Drongelensche
v e e r ........................................................................................3,685.73
— / 14,921.73
II. O v e r z e tm id d e le n .
Transport f 14,921.73
1893. Overeenkomst voor het maken van eene ijzeren kabelpont f . 9,000;—
1894. Overeenkomst voor het leveren en plaatsen van een
petro le um motor in de genoemde pont . . .................................. „ 4,156.—
1895. Overeenkomst voor het maken en leveren van eene
kabelpont met stoomvermogen (middelgroote pont)............... „ 12,800.—
1895. Overeenkomst voor het maken en leveren van eene
kabelpont, met stoomvermogen (groote pont). .................................... 19,032.-=—
1904. Overeenkomst voor het veränderen van de motorpont
in eene stoompont............................................................ „ 6,860.—
1904. Overeenkomst - voor het verbeteren van eene stoom-
kabelpont (tweede leikabelgeleiding aan de middelgroote pont).. „ 1 ,400.—
1905— 1907. Het aanbrengen van de tweede leikabelgelei-
dingen aan twee stoomkabelponten (de groote en de kleine), het
buiten boord brengen van de trekwielen en het veränderen der
bewegingsinrichtingen van de bovehleikabelschijven van de middelgroote
pont, benevens het leveren van reserve kabelschijven
en trekwielen voor de drie ponten, ongeveer........................... ,, ' • 4,000.—
/ 5 7 .2 4 ^ *
waarvan de helft ten laste van elk der veren te D ro n g e le n en
te C a p e lle ................................................................................................ ,, 28,624.—
Roeibooten................................................................................... „ 680.—
Veerkabels met reserve en inventaris, ongeveer....................... 3,000.-—
— / 32,304.—
III. G eb o uw en .
Bestek N°. 197, dienst 1893. Tweede perceel. Het maken van:
Twee dubbele dienstwoningen aan het Drongelensche veer.
Een magazijn aan het Drongelensche- en een aan het Ca-
pelsche veer.
Twee verplaatsbare schuilplaatsen aan het Drongelensche
veer, te zamen..................................................................... f 13,616.804
Bestek N°. 74, dienst 1901. Het bouwen van drie steenkolen-
loodsen bij de veren te K e i z e r s v e e r , C a p e lle en D ro n g e len .
Die te D ro n g e le n , ongeveer........................................... „ 2,113.-—
Bestek N°. 160, dienst 1902. Het bouwen van drie dienstwoningen
met bergplaatsen bij de veren te K e i z e r s v e e r , Cap
e lle en D ro n g e len . Die te D r o n g e le n ......................................... „ 5,011.—
— / 20,740.804