
 
        
         
		UITVOERING  EN  INDIENSTSTELLING. 
 De  grondwerken  voor  het  Drongelensche  veer  waren  opgenomen  in  bestek  No.  170,  dienst  
 1890— 1894,  tot  vorming  van  het  betrokken  riviervak.  In  verband  met  de  vordering  dier  
 werken  werd  het  veer  over  het  Oude  Maasje  in  den  Waalwijkschen  zomerdijk  in  1893  door  
 een  tijdelijken  vasten  weg  vervangen  en  werd  de  heffing  van  veergeld  aldaar  op  1  October  
 van  genoemd  jaar  gestaakt.  Toen  in  den  volgenden  zomer  00k  die  tijdelijke  weg  moest worden  
 vergraven,  werd  de  veerdienst  op  9  Juli  1894  geopend.  Eerst  deed  de  motorpont  dienst,  nä  
 20  Maart  1895  gesleept  door  een  stoombootje,  en  op  7  Juni  1896  werd  de  groote  stoomkabel-  
 pont  in  dienst  gesteld.  Deze  pont  vorderde  eene  verdieping  der  veerhaven,  welke  volgens  
 bestek  No.  201,  dienst  1896,  in  het  jaar  1897  werd  uitgevoerd.  Inmiddels  waren  de  twee  
 dubbele  dienstwoningen,  het  magazijn  en  de  schuilplaatsen  voltooid  volgens  bestek  No.  197,  
 dienst  1893.  Ter  verkrijging  van  een  korteren  en  minder  hoog  klimmenden  toegangsweg  van  
 de  rolbrug  over  het  zuiderkanaal  naar  het  veer  werd  de  voorloopige  toegangsweg  in  de  jaren  
 1896/97  volgens  bestek  No.  19 1 ,  dienst  1896  verlegd,  met  insnijding  van  de  kruin  van  den  
 zuiderdijk  tot  4.61  M.  -f-  N.A.P.  De  steenkolenloods  is  vervolgens  gebouwd  volgens  bestek  
 No.  74,  dienst  1901,  en,  wegens  uitbreiding  van  het personeel,  is  de  enkelvoudige  dienstwoning  
 volgens  bestek  No.  160,  dienst  1902,  aan  de  bestaande  gebouwen  toegevoegd.  De  verlegging  
 der  winterveerstoepen  had  plaats  volgens  bestek  No.  205,  dienst  1903 ,  terwijl  eindelijk  de  
 wijziging  van  den  noordelijken  winterveerstoep  en  de  definitieve  versterking der  kabelpalen werd  
 aanbesteed  volgens  bestek  No.  2 1 1 ,  dienst  1905.  De  verbouwing  van  de  motorpont  tot stoom-  
 kabelpont  had  plaats  in  1904,  de  verandering  der  middel-groote  pont  in  1906. 
 Sedert  de  opening  van  den  Maasmond  doen  de  drie  stoomkabelponten  naar  behoefte afwis-  
 selend  dienst. 
 OPGAVE  VAN  KOSTEN. 
 I.  G ro n dw e rk en . 
 Aanleg.....................................................................................................  Memorie. 
 Bestek  N°.  191,  dienst  1896.  Het verleggen van den  veerweg 
 over  den  zuiderlijk.......................................................................       f   2.271.____ 
 Bestek  N°.  201,  dienst  1896.  Het  verdiepen  vari de  kom en 
 het  verdedigen  van  de  boorden  der  veerhaven..................................   „  3,469. — 
 Bestek  N°.  205,  dienst  1903.  Het  verbeteren  van  de  veren  
 over  de  nieuwe  rivier  de  Maas. 
 B.  Voor  het  Drongelensche  veer  (nieuwe winterveerstoepen 
 c.  a . ,  uitdieping  veerhaven,  plaatsen  kabelpalen)    ...............   „  5,496.— 
 Bestek  201,  dienst  1906.  Het  verbeteren  van  het  Drongelensche  
 v e e r ........................................................................................3,685.73 
 —   /   14,921.73 
 II.  O v e r z e tm id d e le n . 
 Transport  f   14,921.73 
 1893.  Overeenkomst voor het maken van eene ijzeren kabelpont  f   .  9,000;— 
 1894.  Overeenkomst  voor  het  leveren  en  plaatsen  van  een 
 petro le um motor  in  de  genoemde  pont .  . ..................................    „  4,156.— 
 1895.  Overeenkomst  voor  het  maken  en  leveren  van  eene 
 kabelpont  met  stoomvermogen  (middelgroote  pont)...............     „  12,800.— 
 1895.  Overeenkomst  voor  het  maken  en  leveren  van  eene 
 kabelpont, met  stoomvermogen  (groote  pont).    ....................................   19,032.-=— 
 1904.  Overeenkomst  voor  het  veränderen  van  de  motorpont  
 in  eene  stoompont............................................................    „   6,860.— 
 1904.  Overeenkomst -  voor  het  verbeteren  van  eene  stoom-  
 kabelpont  (tweede  leikabelgeleiding  aan  de  middelgroote  pont)..  „  1 ,400.— 
 1905— 1907.  Het  aanbrengen  van  de  tweede  leikabelgelei-  
 dingen  aan  twee  stoomkabelponten  (de  groote  en  de  kleine),  het  
 buiten  boord  brengen  van  de  trekwielen  en  het  veränderen  der  
 bewegingsinrichtingen  van  de  bovehleikabelschijven  van  de  middelgroote  
 pont,  benevens  het  leveren  van  reserve  kabelschijven  
 en  trekwielen  voor  de  drie  ponten,  ongeveer...........................    ,,  '  •  4,000.— 
 /   5 7 .2 4 ^ * 
 waarvan  de  helft  ten  laste  van  elk  der  veren  te  D ro n g e le n   en 
 te  C a p e lle ................................................................................................     ,,  28,624.— 
 Roeibooten...................................................................................    „   680.— 
 Veerkabels  met  reserve  en  inventaris,  ongeveer.......................  3,000.-— 
 —  /   32,304.— 
 III.  G eb o uw en . 
 Bestek  N°.  197,  dienst  1893.  Tweede perceel. Het maken van: 
 Twee  dubbele  dienstwoningen  aan  het  Drongelensche  veer. 
 Een  magazijn  aan  het  Drongelensche-  en  een  aan  het  Ca-  
 pelsche  veer. 
 Twee  verplaatsbare  schuilplaatsen  aan  het  Drongelensche 
 veer,  te  zamen.....................................................................               f  13,616.804 
 Bestek  N°.  74,  dienst  1901. Het bouwen van  drie  steenkolen-  
 loodsen  bij  de  veren  te  K e i z e r s v e e r ,  C a p e lle   en  D ro n g e len . 
 Die  te  D ro n g e le n ,  ongeveer...........................................       „  2,113.-— 
 Bestek  N°.  160,  dienst  1902.  Het  bouwen  van  drie  dienstwoningen  
 met  bergplaatsen  bij  de  veren  te  K e i z e r s v e e r ,  Cap 
 e lle   en  D ro n g e len .  Die  te  D r o n g e le n .........................................   „  5,011.— 
 —   /   20,740.804