O n d e rd e e l. Onteigening. Werken. Totaal.
Transport... / 5.677.39° 4 S5 /10,955,254.125 /16,632,644.61
Werken tot watermlating.................. „ 50,119.50 *) 50,119.50
Scheepvaartkanaal Engelen— Henriettewaard..........................................
| ■■ I45.°99-S5 „ 971,216.23s „ 1,116,316.08"
Heerewaardensche overlaten.............. „ 277,058.28 „ 1,268,842.95 ,, i , 545,90i -23
Subsidie verhooging Waaldijken . . . „ 646,019.87 s „ 646,019.87 s
Afsluiting bij A n d e l enopeningvan
den Maasmond.................................. „ 112,620.79 ,, L 393743-575 1,s o t ,364.36'
Voorziening inundatiegebied van
Dommel en A a ................................. » 385,59379 „ 1,880,116.66 „ 2,265,710.45
Kadeverhoogingen längs de Donge,
Amerkaden, c. a......... ......................
O
■•44
,, 734,oi 3.43s 789. 157-93!
— „ 170,270.23
P
9
T o ta a l.. . . f 6,652,907.69s / 18,069,596.58 s /24,722,504.2s
De in 1885 door den Minister aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal overgelegde
raming van kosten voor de uitvoering van het Regeeringsontwerp sloot met een bedrag van
f 15,106,850.— , gespecificeerd als volgt:
Nieuwe rivier.
Onteigening...................................................................... f 5»523,8oo.—
Grondwerken voor de rivierbeddingen de laterale kanalen „ 5 ¡671 , 1 5°-
Kunstwerken voor idem '. . . . „ 713,400.—
Normaliseering van den Am e r ................................ „ 965,100.—
/ 12,873,45®—
Verdieping van de Langstraatsche havens „ 157,800.—
Verruiming van het Heusdensch kanaal en aanleg van eene beweegbare
brug daarover........................................................................................................................... m 270,000.-—
Bemaling en kadeverhooging voor de Dongepolders „ 262,800.— )
Werken voor de Bleek- en Oostkil „ 247,700.— 2)
T e transporteeren. . . . f 13,811,750.—
J) Voor zoover de kosten niet zijn begrepen in die v a n het riviervak Heleind— Dongemond, die van de af-
wateringswerken en die v a n de brug over het Heusdensch Kanaal.
*) Voor de behoefte aan bemaling waren drie onderstellingen g em a ak t, waarvan de meest ongunstige tot
het genoemde kostencijfer voerde.
T ra n s p o r t .... f 13,811,750,-—
Afsluitingswerken te A n d e l ............................. ...... ................................................... „ 549,200.—
Kanaal ’s-Hertogenbosch— Hedikhuizen. „ 490,400.—
Baggerwerk op de Maas, tot voorziening in de eischen der scheepvaart. „ ' 45,500.—
Kosten van toezicht, bureellokalen, enz., gedurende 7 jaren „ 210,000.—
T e zamen. . . f 15,106,850.—
Uit den aard der zaak wees de Minister in 1885 er op, dat de eenheidsprijzen, welke aan
die ramingen ten grondslag lagen, slechts voor den toenmaligen toestand golden, zoodat geen
zekerheid bestond, dat die prijzen over eenige jaren nog in overeenstemming met de werkelijk-
heid zouden zijn. De waarde van de in de onteigening begrepen gronden, welke na de voltooiing
der werken voor cultuur geschikt zouden zijn, werd geraamd op f 1,355,000.— .
Bij vergelijking van de aanlegkosten van de werken tot scheiding van Maas en Waal met
de raming van 1885 blijkt in de eerste plaats, dat het scheepvaartkanaal Engelen— Henriette-
waard, de sluiting van de Heerewaardensche overlaten en de verhooging van de Waaldijken
niet in de volgens de Maasmondwet uit te voeren werken waren begrepen, doch dat die drie
belangrijke voorzieningen, welke te zamen eene uitgave van / 3,308,237.19 hebben gevorderd,
daaraan later zijn toegevoegd. In de tweede plaats zijn de door de Maasmondwet bevolen werken
later uitgebreid met de brug bij H eu sd en en met het zuiderafwateringskänaal, waardoor de kosten
van aanleg andermaal zijn gestegen eh wel met ruim f 1 ,500,000.— ; daarentegen kon de verdieping
van de Langstraatsche havens, vorderende volgens de raming een bedrag van f 157,800.—
achterwege blijven. De verplaatsing van de uitmonding van het afwateringskanaal voor Dommel
en A a van H ed ik h u iz en naar D ro n g e len en de als complement van dat kanaal uitgevoerde
afsluiting van de Dieze beneden ’s -H e r to g e n b o s ch hebben voorts eene overschrijding van de
raming met ongeveer /1,775,000.— te weeg gebracht, terwijl eindelijk de voorzieningen in de
uitwatering van de Dongepolders en van de Bleek- en Oostkil, zoomede de bekadingen benoorden
den Amer, als gevolg van het met de provincie N o o rd -B rab an t en de belanghebbenden gehouden
overleg, ongeveer f 1,400,000^- meer hebben gevorderd dan hetgeen in 1885 noodig werd geacht;
00k voor deze voorzieningen zijn, zooals in de derde afdeeling is toegelicht, meer omvangrijke
werken gemaakt dan waarop alstoen het 00g was gevestigd.
In het geheel is tot 1 Juni 1908 voor de werken tot scheiding van Maas en Waal uitgegeven
ruim 24 millioen gülden, verdeeld als volgt:
Voor aankoop van gronden en gerechtelijke onteigening f 6,605,022.— .
Voor de uitvoering van werken „ 16,449,625.-^'
Aan kosten van toezicht, bureelkosten, terreinopnemingen, e n z ................... „ i , i 55j79Ö- -3
T e zamen. . . . f 24,210,443.—
De kosten van onderhoud, herstel, bediening en exploitatie der werken bedragen jaarlijks