
 
        
         
		O n d e rd e e l. Onteigening. Werken. Totaal. 
 Transport... /   5.677.39° 4 S5 /10,955,254.125 /16,632,644.61 
 Werken  tot  watermlating.................. „  50,119.50  *) 50,119.50 
 Scheepvaartkanaal  Engelen— Henriettewaard.......................................... 
 |  ■■  I45.°99-S5 „  971,216.23s „  1,116,316.08" 
 Heerewaardensche  overlaten.............. „  277,058.28 „  1,268,842.95 ,,  i , 545,90i -23 
 Subsidie  verhooging  Waaldijken  .  .  . „  646,019.87 s „  646,019.87 s 
 Afsluiting  bij  A n d e l  enopeningvan 
 den  Maasmond.................................. „  112,620.79 ,,  L 393743-575 1,s o t ,364.36' 
 Voorziening  inundatiegebied  van 
 Dommel  en  A a ................................. »  385,59379 „  1,880,116.66 „  2,265,710.45 
 Kadeverhoogingen  längs  de  Donge, 
 Amerkaden,  c.  a......... ...................... 
 O 
 ■•44 
 ,,  734,oi 3.43s 789. 157-93! 
 — „  170,270.23 
 P 
 9 
 T o ta a l.. . . f   6,652,907.69s /  18,069,596.58 s /24,722,504.2s 
 De  in  1885  door  den  Minister  aan  de  Tweede  Kamer  der  Staten-Generaal  overgelegde  
 raming  van  kosten  voor  de  uitvoering  van  het  Regeeringsontwerp  sloot  met  een  bedrag  van  
 f   15,106,850.— ,  gespecificeerd  als  volgt: 
 Nieuwe  rivier. 
 Onteigening......................................................................   f   5»523,8oo.— 
 Grondwerken voor de rivierbeddingen de laterale kanalen  „  5 ¡671 , 1 5°- 
 Kunstwerken  voor  idem  '.  .  .  .  „   713,400.— 
 Normaliseering  van  den  Am e r ................................      „  965,100.— 
   /   12,873,45®— 
 Verdieping  van  de  Langstraatsche  havens    „  157,800.— 
 Verruiming  van  het  Heusdensch  kanaal  en  aanleg  van  eene  beweegbare 
 brug  daarover...........................................................................................................................   m  270,000.-— 
 Bemaling  en  kadeverhooging  voor  de Dongepolders    „  262,800.—  ) 
 Werken  voor  de  Bleek-  en  Oostkil    „  247,700.— 2) 
 T e   transporteeren.  .  .  .  f   13,811,750.— 
 J)  Voor   zoover  de  kosten  niet  zijn  begrepen  in  die  v a n   het  riviervak  Heleind— Dongemond,  die  van  de  af-  
 wateringswerken  en  die  v a n   de  brug  over  het  Heusdensch  Kanaal. 
 *)  Voor  de  behoefte  aan  bemaling  waren  drie  onderstellingen  g em a ak t,  waarvan  de  meest  ongunstige  tot  
 het  genoemde  kostencijfer  voerde. 
 T ra n s p o r t ....  f  13,811,750,-— 
 Afsluitingswerken  te  A n d e l ............................. ...... ...................................................  „   549,200.— 
 Kanaal  ’s-Hertogenbosch— Hedikhuizen.        „  490,400.— 
 Baggerwerk  op  de  Maas,  tot  voorziening  in  de eischen  der  scheepvaart.  „ '  45,500.— 
 Kosten  van  toezicht,  bureellokalen,  enz.,  gedurende 7   jaren    „  210,000.— 
 T e   zamen.  .  .  f  15,106,850.— 
 Uit  den  aard  der  zaak  wees  de  Minister  in  1885  er  op,  dat  de  eenheidsprijzen,  welke  aan  
 die  ramingen  ten  grondslag  lagen,  slechts  voor  den  toenmaligen  toestand  golden,  zoodat  geen  
 zekerheid  bestond,  dat  die  prijzen  over  eenige  jaren  nog  in  overeenstemming  met  de  werkelijk-  
 heid  zouden  zijn.  De  waarde  van  de  in  de  onteigening  begrepen  gronden,  welke na de voltooiing  
 der  werken  voor  cultuur  geschikt  zouden  zijn,  werd  geraamd  op  f   1,355,000.— . 
 Bij  vergelijking  van  de  aanlegkosten  van  de  werken  tot  scheiding  van  Maas  en  Waal  met  
 de  raming  van  1885  blijkt  in  de  eerste  plaats,  dat  het  scheepvaartkanaal  Engelen— Henriette-  
 waard,  de  sluiting  van  de  Heerewaardensche  overlaten  en  de  verhooging  van  de  Waaldijken  
 niet  in  de  volgens  de  Maasmondwet  uit  te  voeren  werken  waren  begrepen,  doch  dat  die  drie  
 belangrijke  voorzieningen,  welke  te  zamen  eene  uitgave  van  /   3,308,237.19  hebben  gevorderd,  
 daaraan  later  zijn  toegevoegd.  In  de  tweede  plaats  zijn  de  door  de Maasmondwet bevolen werken  
 later  uitgebreid met  de  brug bij  H eu sd en   en met het  zuiderafwateringskänaal, waardoor  de  kosten  
 van  aanleg  andermaal  zijn  gestegen  eh  wel  met  ruim  f   1 ,500,000.— ;  daarentegen  kon  de  verdieping  
 van  de  Langstraatsche  havens,  vorderende  volgens de  raming  een  bedrag van f  157,800.—   
 achterwege  blijven.  De  verplaatsing  van  de  uitmonding  van  het  afwateringskanaal  voor Dommel  
 en  A a   van  H ed ik h u iz en   naar  D ro n g e len   en  de  als  complement  van  dat  kanaal  uitgevoerde  
 afsluiting  van  de  Dieze  beneden  ’s -H e r to g e n b o s ch   hebben  voorts  eene  overschrijding  van  de  
 raming  met  ongeveer  /1,775,000.—   te  weeg  gebracht,  terwijl  eindelijk  de  voorzieningen  in  de  
 uitwatering  van  de  Dongepolders  en  van  de Bleek-  en Oostkil,  zoomede  de  bekadingen  benoorden  
 den  Amer,  als  gevolg van  het met  de provincie N o o rd -B rab an t en  de  belanghebbenden gehouden  
 overleg,  ongeveer f   1,400,000^- meer  hebben  gevorderd  dan  hetgeen  in  1885  noodig werd  geacht;  
 00k  voor  deze  voorzieningen  zijn,  zooals  in  de  derde  afdeeling  is toegelicht,  meer  omvangrijke 
 werken  gemaakt  dan  waarop  alstoen  het  00g  was  gevestigd. 
 In  het  geheel  is  tot  1  Juni  1908  voor  de  werken  tot  scheiding  van Maas  en Waal  uitgegeven  
 ruim  24  millioen  gülden,  verdeeld  als  volgt: 
 Voor  aankoop  van  gronden  en  gerechtelijke  onteigening    f   6,605,022.— . 
 Voor  de  uitvoering  van  werken    „   16,449,625.-^' 
 Aan  kosten  van  toezicht,  bureelkosten,  terreinopnemingen,  e n z ...................   „  i , i 55j79Ö- -3 
 T e   zamen.  .  .  .  f  24,210,443.— 
 De  kosten  van  onderhoud,  herstel,  bediening  en  exploitatie  der  werken  bedragen  jaarlijks