
 
        
         
		geheel  of  gedeeltelijk  ter  onteigening  aangewezen,  waarvan  echter  slechts  een  klein  gedeelte  
 behoefde  te  worden  aangekocht,  omdat  eenerzijds  verschallende  perceelen  reeds  het  eigendom  
 van  den  Staat  (Gewone  Domeinen)  waren,  terwijl  anderzijds  voör  de  uitvoering  der  werken  op  
 verschillende  plaatsen  met  eene  vergunning  van  de  betrokken  eigenaren  kon worden  volstaan.  De  
 aangekochte  oppervlakte  besloeg  12  H.A.,  55  A.  en  10  cA .,  waarvoor  met  inbegrip  van  alle  
 bijkomende  kosten,  een  bedrag  van /  45,640.—   werd  besteed. 
 O PG A V E   V A N   KOSTEN. 
 Onteigening........................... 
 UITVOERING  DER  WERKEN. 
 E e r s t e   v ak . 
 /   45,640.— 
 Bestek  N°.  2105  dienst  1885.  Het  aanbrengen  van  eene  be-  
 teugeling  tusschen  de  Vischplaat  en  de  Ruigteplaat  en  het  uitvoeren  
 van  werken  tot  bevestiging  van  laatstgenoemde  plaat.  .  .  f __ 89,721._ 
 Bestek  N°.  120,  dienst  1886.  Het  opruimen  van  een  in  de 
 rivier  uitspringend  gedeelte  van  den  linkeroever bij  de haven  van  
 L a g e -Z w a lu w e   en  van  eene  zandplaat  tusschen  die  haven  en 
 de  Ruigteplaat........................................................................................|   5 5 ,8 0 0 ^ 
 Bestek  N°.  152,  dienst  1886.  Het  opruimen van  een  gedeelte  
 der  Ruigteplaat  en  van  gronden  in  het  bed  van  den Amer nabij 
 die  p laa t            „   69,124^-8 
 Bestek  N°.  185,  dienst  1886.  Het verdiepen  der bedding van  
 den Amer  tot  vorming eener doorgaande geul  in  den benedenmond  „   32,400.— 
 T w e e d e   v ak. 
 Bestek  N°.  209,  dienst  1885.  Het aanleggen van  een  stroom- 
 Ieidenden  dam  tusschen  het  Moken  Holleke  en  de  Vischplaat.  .  / __107,823._ 
 Bestek  N°.  128,  dienst  1886.  Het aanleggen  van  eene  verbindingskrib  
 tusschen  bovengenoemden  dam en  de Elftplaat, 
 benevens  het  opruimen van eene zandplaat in het bed van den Amer  „  144,440._ 
 Bestek  N°.  152,  dienst  1887.  Het aanleggen  van  een  stroom-  
 leidenden  dam  met  aansluitingskrib  aan  de  Vischplaat,  benevens  
 het  opruimen  van  gronden  in  den  Amer  tegenover  het  boven-  
 einde  van  den  Koekoek.....................................................................   tj  83,200- 
 - f   247,045.— 
 - /   335,463-- 
 T-e  transporteeren.  .  .  f   628,148.— 
 D e rd e   vak, 
 Transport.  , .   .  f   628,148.— 
 .  Bestek  N°.  165,  dienst  1886. Het  aanleggen  van  een  stroom-  
 leidenden  dam  tusschen  het  Onderplaatje  en  het  Amerpoldertje  
 met  een  tegen  de  Kimmen  aansluitenden  verbindingsdam,  benevens  
 het  opruimen  van  gronden  in  het  bed  van  den  Am e r ... . .   f   162,500.— 
 Bestek  N°.  139,  .dienst  1887.  Het  opruimen  van  gronden  
 in  den  Amer  .  .        „   24,800.—- 
 —   /   187,300.— 
 V ie rd e   vak. 
 Bestek  N°.  101,  dienst  1887.  Het opruimen van  een  gedeelte  
 van  het  Onderplaatje  en  van  daaraan  grenzende  ondiepten  in  den  
 Amer,  benevens  het  aanleggen  van  een  beteugelingsdam  in  het  
 Zuidergat  van  de  Plomp  en  van  eene  grondbezinking  in  de mondimg  
 van  het  Spijkerboor.............................................................................f   88,200.^ 
 Bestek  N°.  73,  dienst  1888.  Het  verlengen  van  den  stroom-  
 leidenden  dam  in  den  mond  van  het  Spijkerboor,  alsmede  het 
 verrichten  van  baggerwerk          „  27,000.— 
 Bestek  N°.  201,  dienst  1889— 1891.  Het  verdiepen  van  de  
 beddingen  der  rivieren  de  Amer  en  het  Oude  Maasje  (ten  laste  
 van  het  riviervak  Heleind— Dongemond)  .  .    .....................................  Memorie. 
 —   /   115,200.— 
 T o ta al  f   930,648.- 
 HOOFDSTUK  III.  VERRUIMING  VAN  HE T  HEUSDENSCH  KANAAL. 
 AFMETINGEN. 
 Wegens  de  afdamining  van  de  Maas  te  W e ll  moet  de  scheepvaart  van  de Maas en de Dieze  
 op  G o r in ch em   hären  weg  nemen  door  het  Heusdensch  kanaal,  hetwelk  daartoe  is  verbreed  
 en  verdiept.  Uitsluitend  met  het  00g  op  de  vaart  zou  eene  bodemsbreedte  van  40  M. voldoende  
 zijn  geweest,  in  overeenstemming  met  de  breedten,  die  worden aangetroffen op de gekanaliseerde  
 D ie z e   en  op  het  scheepvaartkanaal  van  E n g e le n   naar  de  H e n r ië t tew a a rd .  Het Heusdensch  
 kanaal  heeft  echter  tevens  de  bestemming  om  het  ruim  300 H.A.  groote  bassin,  hetwelk door  het  
 afgesloten  Maasvak  Well-Andel  wordt  gevormd,  geregeld  bij  den  vloed  te  vullen  en  bij  de ebbe