
 
        
         
		HOOFDSTUK  XII.  BljKOMENDE  WERKEN. 
 BAGGERWERK  IN  DE  MAAS. 
 In  het  voorjaär  van  1904  werd  de  bodem  van  de  Maas,  op  eenige  ondiepe  plaatsen  onder  
 Am m e r zo d en ,  N ed e rh em e r t,  A a lb u r g ,  W ijk ,  V e e n   en  P o ed e ro y en   uitgediept,  teneinde  
 bij  de  als  gevolg  van  de  in  dat  jaar  voorgenomen  opening  van  den  Maasmond  te  verwachten -  
 verlaagde  rivierstanden  eene  vaardiepte  van  2  M.  voor  de  Maasvaart  te  kunnen  waarborgen.  
 De  opgeruimde  hoeveelheid  bedroeg  149,600  M3,  gemeten  in  het  profiel  van  herkomst;  de  
 diepte  van  opruiming  42  d.M.  beneden  M.R.  (1871— 1880),  overeenkomende  met  de  diepte  van  
 de  scheepvaartgeul  in  de  nieuwe  rivier. 
 REGISTREERENDE  PEILSCHALEN. 
 In  1886  werd  eene  registreerende  peilschaal  gebouwd  op  de  separatiepunt  van  het  Oude  
 Maasje  en  de  Donge,  ter  vervanging  van  de  registreerende  peilschaal  te  K e iz e r s v e e r ,  die,  in  
 verband  met  de  vereischte  verbreeding  van  de  rivierbedding  aldaar,  moest  worden  opgeruimd.  
 De  genoemde  separatiepunt  was  voor  de  plaats  der  peilschaal  als  ’t  wäre  aangewezen,  omdat de  
 nauwkeurige  kennis  van  de  waterstanden  aan  het  boveneinde  van  den  Ame r ,  alwaar  de  Donge  
 en  de  Bleek-  en  Oostkil  uitmonden,  in  verband  met  de  Maasmondwerken  noodig  was.  Het  uit  
 hout  samengestelde  geBouwtje,  onder  zinken  dak,  is  geplaatst  op  eene  met  basalt  verdedigde  
 terp,  waarvan  de  kruin  ligt  op  4.56 M.  -j- N.A.P.  Het  werktuig  kwam  in  den  aanvang  van  
 1887  in  geregelde  werking.  Sedert  1  Mei  1890  zijn  de  door  den  Algemeenen  Dienst  van  den  
 Waterstaat  verzamelde  dagelijksche  waterstanden'  opgegeven  naar  de  peilschaal  aan  den  mond  
 der  Donge,  in  plaats  van  naar  de  voormalige  peilschaal  te  K e iz e r s v e e r . 
 In  1906  werd  een  registreerende  peilschaal  gebouwd  in  het  buitenbeloop  van  den  zuider-  
 rivierdijk  boven  de  brug  bij  Heus den.  Het  gebouwtje  is  van  steen  onder  zinken  dak.  Het  
 toestel  werd  op  1  Mei  1907  in  geregelde  werking  gesteld. 
 SCHIPBRUG  TE  HEDEL. 
 In  de  jaren  1905,  1906  en  1907  werden  eenige  werken  uitgevoerd  tot  wijziging  van  de  
 schipbrug  over  de  Maas  te  H e d e l,  noodig  om  die  brug  te  kunnen  gebruiken  bij  de  läge waterstanden, 
   welke  als  gevolg  van de Maasmondverlegging bij  H ed e l  kunnen voorkomen.  Die werken  
 bestonden  uit  het  insluiten  van  de  houten  fundeeringen  van  de  landhoofden  en  den  pijler  door  
 betonkoffers,  het  Verlagen  van  de  landhoofden  en  den  pijler  en  van  de  jukken  der  vaste  brug,  
 het  Verlagen  van  de  toegangswegen,  het  bouwen  van  een  dag-  en  nachtverblijf  voor  het  brug-  
 personeel,  het  uitdiepen  van  de  rivier,  ter  weerszijden  van  de  brug,  en  van  de  schipbrughaven,  
 het  versterken  van  de  verankering  en  van  de  bewegingswerktuigen,  het  maken  van  läge  landhoofden  
 met  toegangswegen,  benevens  het  aanbrengen  van  vier  ijzeren  brugschepen  van grootere  
 afmetingen  dan  de  in  gebruik  zijnde  houten  schepen,  met  verbeterde  vijzelinrichtingen  en  
 koppelingen. 
 •  BEWAAR-  EN  HERSTELLINGSPLAATS  VOOR  SLUISDEUREN  TE  EMPEL. 
 De  door  uitbaggering  van  de  rivier,  ter  weerszijden  van  de  schipbrug  te  H e d e l  en  van  de  
 schipbrughaven  verkregen  grond  werd  ten  deele  gebruikt  om  in  de  westelijke  helft  dier  haven  
 eene  helling  en  een  plateau  te  maken,  ten  behoeve  van  eene  herstellings-  en  bewaarplaats  voor  
 brugschepen  en  sluisdeuren.  De  inrichting  bestaat  uit  eene  houten  loods  op  steenen  voeting,  
 eene  hellingplaats,  drie  hellingwagens  en  de  noodige  bewegingswerktuigen. 
 STONEYSCHUIVEN  IN  DE  UITWATERINGSSLUIS  VAN  DE  OUDE  DIEZE. 
 In  de  jaren  1905  en  1906  zijn  in  twee  van  de  vier  openingen  van  de  schotbalksluis  in  de  
 Oude  Dieze  te  C r è v e  co eu r   Stoneyschuivén  aangebracht.  Deze  inrichting was  gewenscht,  omdat  
 in  den  nieuwen  toestand  bij  stormweder  spoediger  eene  verhooging  van  den  waterstand  in  de  
 Maas  kan  ontstaan  dan  voormaals  en  het  dan  mogelijk  moet  zijn  de  openingen  van  de  uit-  
 wateringssluis  spoedig  af  te  sluiten,  00k  al  möcht  reeds  eenige  stroom  naar  binnen  trekken.  
 Bovendien  geven  Stoneyschuiven  eene  betere  afsluiting  dan  schotbalken,  hetgeen  voor  de  hand-  
 having  van  het  Diezepeil,  tijdens  läge  Maasstanden  van  belang  is. 
 WERKEN  BIJ  WOUDRICHEM. 
 In  verband  met  de  verzwakte  stroomschuring  in  den  mond  van de Maas  bij W o u d r ich em , 
 als  gevolg  van de  afsluiting  bij  A n d e l ,  ondervond  de  scheepvaart hinder van  verondiepingen 
 in  de  verbindingsgèul  van  de  Maas  met  het  vaarwater  in  de  Boven-Merwede  en  vöör  de  aan-  
 legplaats  te  W o u d r ich em .  Door  versmalling  van  den  mond  der  Maas  en  uitbouwing  van  den  
 linkeroever  der  Boven-Merwede,  kon  in  de  behoeften  van  de  vaart  worden  voorzien. 
 De  overigens  op  de  Boven-Merwede uit  te  voeren  werken,  in  verband  met  de  gevolgen 
 van  de  afsluiting  van  de  Maas  bij  A n d e l ,  zijn  nog  in  overweging. 
 KOSTEN. 
 De  kosten  van  de  bijkomende  werken  hebben  bedragen  als  volgt:  . 
 B a g g e rw e r k   in  de  Maas. 
 Bestek  N°.  46,  dienst  1904,  wegens  de  uitvoering  van  baggerwerk  
 in  de  rivier  de  Maas  in  het  riviervak  Diezemond— 
 Woudrichem...................................................................................................   y   g i  ^0o._ 
 R e g is t r e e r e n d e   p e ils ch a len . 
 Bestek N°.  88,  dienst  1886, wegens het maken van een drijver-  
 buis,  terp  en  gebouwtje voor eene  zelfregisteerende  peilschaal  aan  
 den  linkeroever  van  het Oude Maasje  nabij  den mond  der Donge.  f   4,671.— 
 Overeenkomst  wegens  het  leveren  en  stellen  van  het  zelfregistreerende  
 werktuig..      ........................................................   ff  1,075.__ 
 —  „  5,746.— 
 T e   transporteeren /   37,246.— 
 ¡8