UITVOERING EN MONTAGE.
Nadat het maken van den onderbouw tegen het einde van 1892 was aanbesteed, werd op
9 Februari 1893, begunstigd door een hoogen waterstand, aangevangen met het uitbaggeren
der fundeeringsputten voor de landhoofden en pijlers, welk werk in het laatst van Maart d.a.v.
gereed kwam, evenals het aan-
brengen van de grondverbetering
onder het westelijk landhoofd,
waarvoor 7300 M3 zand uit de'
Maas bij W e ll werden gebaggerd
en in den fundeeringsput gespoten.
Voor den bouw van de beide landhoofden
en de drie pijlers is eene
groote omringing äangelegd, welke
door de grondwerktuigen met de
uit de putten gebaggerde specie
werd opgespoten en tegen het
einde van April 1893 kon worden
gesloten. Intussehen was reeds begonnen
met het heien der dam-
wanden van het op staal gefun-
deerde oostelijke landhoofd, waarna
achtereenvolgens de draagpalen
en de damwanden voor de pijlers
in het westelijke landhoofd werden
aangebraeht, In verband met de
proef heiing werden de palen voor
dit landhoofd van 8 M. op 10 M.
•gebracht, waartoe een Staat van
meer werk ten bedrage van f 390.—
'. ' ’ ' werd gesloten. In de tweede helft
van Juni en de eerste helft van
Juli 1893 hadden de betonstorf
" ' * * t i i l i t %3K' tingen plaats, voor het oostelijke
Fig. 29. B r u g o v e r h e t H e u s d e n s c h k a n a a l. P o o r tg e b o u w . lan d h o o fd in d en d r o g e en v o o r
de overige fundeeringen onder
water uit bakken met openslaanden bodem en een inhoud van 0.5 M3. gedurende welk werk de
waterstand binnen de omringing onafgebroken op het peil van 1.64 M. -r- N.A.P. werd gehouden.
Daarna werd de bouwput afgemalen tot beneden 3.14 M .-h N.A.P., waardoor de bovenvlakken
der betonkoffers van de pijlers droog vielen.
Het metselwerk voor de landhoofden was reeds in den aanvang van Juli begonnen en werd
begin September gestaakt toen het peil van 7.26 M. -j- N.A.P. bereikt was en in hoofdzaak nog
slechts het optrekken van de poortgebouwen overbleef. Dit had in het voorjaar en den zpmer
van 1894 plaats. Het metselwerk voor de pijlers was in Augustus 1893 begonnen en kwam,
op de hardsteenen afdekking n a , in October d.a.v. gereed.
Nadat de bodembezinkingen waren aangebraeht, werd in September 1893 begonnen met het
heien van de remmingwerken en de steunpijlers,. voor het aanbrengen van de onderste gordingen
waarvan moest worden gebruik gemaakt van den lagen waterständ binnen de omringing van den
bouwput; 110g in hetzelfde jaar werden deze werken nagenoeg voltooid.
Het mäken en stellen van den bovenbouw der brug-werd einde October 1894'door den
aannemer A . LECOQ te Hai (Be lgie ) overgedragen aan .de firma F. KLOOS EN ZONEN te Kin -
d e rd ijk . In het volgende jaar werden de beide vaste, overspanningen ter. plaatse opgesteld, ter-
wijl de draaibrug in de fabriek in elkander werd geklonken. • Eene- overeenkomst tot besteks-
wijzigiiig werd aangegaan in dien zin, dat de overbrenging der beweging van den petroleummotor
naar den draaipijler längs eleetrischen weg geschiedt, in plaats van-door assen, rondsels en
kettingen, zooals aanvankelijk was ontworpen. In 1896 werd de draaibrug in haar geheel aan-
gevoerd en opgesteld en nadat 00k de bewegings- en opzettoestellen waren gemonteerd, had
met günstig gevolg de beproeving van de geheele brug plaats door belasting met blokken giet-
ijzer, waarna' zij den 2Öen Juni • van hetzelfde jaar voor het verkeer- werd opengesteld.- De in-
richting voor electrische beweging van de draaibrug bleek aanvankelijk niet aan het doel te
beantwoorden, zoodat deze moest worden gewijzigd en eerst op .21 Augustus 1897 in gebruik
kon worden genomen. Intusschen werd de brug uit de hand gedraaid.
De bovenbouw is achtereenvolgens in 1900 en 1908 overgeverfd. .
De kosten hebben bedragen als volgt:
Het maken van den onderbouw met inbegrip der poortgebouwen, volgens bestek N°. 173,
dienst 1892— 1895 ....................4 .»• . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . f 178,290.—
Het maken en stellen van den bovenbouw, volgens bestek N°.. 127, dienst .
i%93— 1893..;. . . . v. . . v. . .» . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,.... „ 102,857.40 |
Te zamen f 281,147.40
) Hieroncler zijn tevens begrepen de kosten, voor het maken en. stellen van twee getrokken -ijzeren sehniven
met toebehooren voor den inlaatduiker in den nooi’den'ivierdijk bij G e n d e r e n .