
 
        
         
		WATERINLATING. 
 Ten  einde  de  laterale  kanalen  van  versch  water  te  kunnen  voorzien  wordt  voor  elk  een  
 inlaatduiker  gebouwd,  de  eene  bij  D ro n g e len   in  den  noorderbandijk,  de  andere  bij  de  Putsteeg  
 in  den  zuiderdijk. 
 AFDAMMING  VAN  DE  MAAS. 
 Hoewel  de  Maas  bij  W e ll  wordt  afgedamd,  valt  het  scheidingspunt  van  Maas  en  Waal  
 meer  benedenwaarts,  namelijk  bij  N e e r -A n d e l.  Op  de  groote  uiterwaard  aldaar  worden  twee  
 schutsluizen  gebouwd  met  respectievelijk  50  M.  en  65  M.  kolklengte.  De  scheepvaart  van  de  
 Maas  op  G o r in ch em   wordt  geleid  door  het  te  verruimen  Heusdensch  Kanaal.  De  geheele  
 Bommelerwaard  komt  volgens  dit  ontwerp  te  loozen  op  het  peil  der verlegde Maas  bij  He.us den.  
 Het  land  van  Altena  verkrijgt  twee  vaste  verbindingen  met  den  spoorweg  door  de  Bommelerwaard  
 (längs  A n d e l  en  längs  Well,). 
 HEEREWAARDENSCHE  OVERLATEN. 
 Evenals  in  het  plan  SCHEBBELIE-NOLTHENIUS  wordt  verondersteld  dat  deze  bij  de  opening  
 van  den  nieuwen  Maasmond  zullen  zijn  opgeheven. 
 INUNDATEEGEBIED  VAN  DOMMEL  EN  AA. 
 Ten  behoeve  van  het  inundatiegebied  om  ’s -H e r to g en b o s ch   en  be westen  de  Dieze  kan  
 het  kanaalontwerp-LEEMANS  van  1869  worden  uitgevoerd,  in  verbinding  met  het  zuiderafwate-  
 ringskanaal.  De  kosten  daarvan  kunnen  echter  niet  ten  laste  van  het  Rijk  komen  en  evenmin  
 die  van  de  als  gevolg  daarvan  meer  uitgebreide  bemaling  aan  de  Donge. 
 RAMING  VAN  KOSTEN. 
 De  kosten  van  dit  ontwerp  zijn  geraamd  als  volgt: 
 Onteigening..........................           f   5,22G)>000- 
 Grond werken    »  4,085,000.^ 
 Kunstwerken    »  1,605,000. 
 Algemeene  kosten  en  onvoorzien        „   780,000.— 
 T o ta al    /   11,690.000.— 
 De  verkoopwaarde  der  niet  te  vergraven,  doch  wel  in  de  onteigening  begrepen  terreinen  
 wordt  geschat-  op  %%  millioen  gulden,  terwijl  bovendien  eene  besparing  van  ’ /*  millioen  
 gulden  in  uitzicht  wordt  gesteld  door  den  uit  de  rivierbedding  te  verwijderen  overtolligen  
 grond  te  verwerken  in  de  ontworpen  spoorbaan  van  ’s -H e r to g en b o s ch   naar  L a g e   Zw aluw e. 
 VOORBEREIDING  VAN  DE  W E T   TOT  VERLEGGING  VAN  DEN  MAASMOND. 
 Met  de  drie  geschetste  ontwerpen  achtte  de  toenmalige  Minister  van  Waterstaat,  Handel  
 en  Nijverheid,  Jhr.  G.  J.  G.  K l e r c k ,   ten  aanzien  van  het  vraagstuk  der  Maasmondverlegging  
 voldoende  licht  ontstoken  om  de  Wetgevende  Macht  in  overweging  te  kunnen  geven  in  beginsel  
 tot  de  uitvoering  dezer  ver  strekkende  rivierverbetering  te  beslüiten.  De vorming der stroombanen  
 op  de  Waal  en  de  Merweden  was  in  zóodanig  stadium  gekomen  dat  de  sluiting  der Heerewaar-  
 densche  overlaten  binnen  afzienbaren  tijd  zou  kunnen  worden  ter  hand  genomen  en  alle  iiviei-  
 kundigen  waren  het  er  over  eens  dat  eene  afdoende  verbetering van den waterstaatstoestand längs  
 Maas  en  Waal  alleen  kon  worden  verkregen  door voor  de Maas  een zelfstandigen mond te openen,  
 al  bestond  er  00k  nog  verschil  van  gevoelen  omtrent  de  aan  de  nieuwe  bedding  te  gevén afme-  
 tingen.  Uit  de  ontwerpen  voor  den  Maasmond  was  e e n   voldoende  scherp  omlijnd  beeid verkregen  
 van  den  omvang,  de  gevolgen  en  de  kosten  van  het  werk  om  ten  aanzien  van  de  nog hangende  
 strijdvragen  op  de  vruchten  eener  nadere, de uitvoering noodzakelijk voorafgaande.studie te kunnen  
 vertrouwen,  zonder  dat  de  wettelijke  voorbereiding  hierop  langer  behoefde  te  wachten.  Bij  brief  
 van  7  Januari  1880,  als  bij läge  II  hierachter  afgedrukt,  richtte  de  Minister  zieh  dan  òok  tot  
 Gedeputeerde  Staten  van  N o o r d -B r a b a n t ,  ten  einde  de  medewerking  van  dit  College  in  te  
 roepen  tot  het  verkrijgen  der  noodige  samenwerking  tusschen  het  Rijk ,  de  Provincie  en  de  
 onmiddellijk  belanghebbenden  naarmate  van  de  verschillende  betrokken  belangen  en  krachten,  
 terwijl  Zijne  Excellentie  tevens  aan  den  Hoofd-Ingenieur  ROSE  te  ’s -H e r to g e n b o s ch   de  
 opdracht  verstrekte  met  het  Gewestelijk  bestuur  in  overleg  te  treden  omtrent  de  onderdeelen  
 van  het  werk  en  de  verdeeling  van  de  kosten. 
 Met  de  meeste  bereidwilligheid  werden  de  voörstellen  der  Regeering  in  N o o rd -B rab an t  
 ontvangen.  In  eene  buitengewone  vergadering  der  Staten  werd  onverwijld  het  besluit  genomen  
 tot  opriehting  van  een  „Waterschap  tot  bevordering  der  verbetering  vali  den waterstaatstoestand  
 „in  het  noordoostelijk  deel  van  N o o r d -B r a b a n t ” ,  welk  besluit  onder  dagteekenig  van  10  Mei  
 1880  ’sKonings  goedkeuring  verwierf.  De  hoofdtaak  van  dit  waterschap  zou  zijn  eene  regeling  
 te  treffen  aangaande  de  te  verstrekken  bijdrage  in  de  kosten  der  uit  te  voeren  werken.  Tot  
 voorlichting  van  belanghebbenden  stelde  de  Hoofd-Ingenieur  ROSE,  d.d.  8  Juni  1880,  de  reeds  
 vermelde  nota  op  l)  aangaande  het  doel  en  de  algemeene  inrichting  dier  werken.  Nog  in  de  
 zomervergadering  der  Provinciale  Staten  van  1880,  kwam  met  günstig  gevolg  een  voorstel  ter  
 tafel  om  in  de  kosten  van  den Maasmond  uit  de provinciale  kas met een bedrag v a n / 1,000,000.—   
 bij  te  dfagen,  en  de  ingelanden  van  het  nieuwe  waterschap  bepaalden  in  hunne vergadering van  
 6  April  1881,  die  subsidie  hunnerzijds  op  /  2,000,000.— .  Beide  Collegién grondden hun subsidie-  
 besluit  op  de  nota  ROSE  en  verbonden  daaraan  bovendien  enkele  voorwaarden,  zooals  blijkt  uit  
 het  besluit  der  Staten  van  N o o r d -B r a b a n t ,  d.d.  15  Juli  1880  en  uit de overeenkomst tusschen  
 den  Staat  der  Nederlanden  en  het  bedoelde  waterschap,  d.d.  23  April  1881,  welke  stukken 
 l)   Zie  Bij läge  I.