
 
        
         
		Van  de  genoemde  negen  personen  zijn  er  zes  bij  de  noorderhaven  en  drie  bij  de  zuider-  
 haven  gehuisvest.  Bovendien  wonen  aan  de  zuidzijde  nog  vier  personen,  die  niet  direct  tot  het  
 veerpersoneel  behooren,  namelijk  de  gezagvoerder  en  de  machinist-stoker van de veerstoomsloep,  
 de  reserve-machinist-stoker  voor  de  veren  en  bemalingswerken  van  de  Bergsche  Maas  en  een  
 vaste  arbeider.  In  het  geheel  zijn  bij  het  Keizersveer  derhalve  dertien  dienstwoningen,  met  de  
 bijbehoorende  bergplaatsen  gebouwd  en  bovendien  eene  steenkolenloods  aan  de  noordzijde,  een  
 magazijn  met  smederij  aan  de  zuidzijde  en  bij  elke  haven  een  wachtlokaal  voor  het publiek met  
 aangebouwden  paardenstal;  eindelijk  bevindt  zieh  bij  den  veerweg  door  de  uiterwaard,  ten  
 behoeve  van  het  roeibootveer,  nog  eene  verplaatsbare  houten  schuilplaats  met  bei. 
 De  zeven  dienstwoningen  bij  de  zuiderhaven  zijn  ondergebracht  in  twee  woningblokken,  
 waarvan  het  eene  vier  woningen  bevat  en  het  andere  drie,  benevens  een  dag-  en  nachtverblijf  
 voor  de  Directie;  bij  .de  noorderhaven  staan  vier  enkelvoudige  en  eene  dubbele woning.  A 1 deze  
 woningen  zijn  gebouwd  volgens  de  in  de  figuren  9  en  14  afgebeelde  typen  of volgens eene com-  
 binatie  dezer  typen  tot  een  woningblok,  behalve  twee  der  enkelvoudige  woningen  bij  de  noorderhaven, 
   welke  eenige  jaren  later  zijn  gesticht  en  zoowel  in  distributie  als  in  aanzicht  van  fig.  
 9  afwijken.  De  bergplaatsen,  het  magazijn  met  smederij  en  de  wachtlokalen  met  paardenstal  
 zijn  rechthoekige  gemetselde  gebouwen  van  eenvoudige  samenstelling  onder .een  pannendak.  De  
 steenkolenloods  is  van  het  in  fig.  17  voorgestelde  typ e,  doch  is  grooter  en  heeft  eene  lengte  
 van  16.39  H.  bij  eene  breedte  van  10.39  M. 
 UITVOERING  EN  INDIENSTSTELLING. 
 Zoodra  de  benoodigde  terreinen  ter  beschikking  kwamen  werd  het  maken  van  den  water-  
 vrijen  veerdam  aan  de  zuidzijde  aanbesteed,  teneinde  tijdens  de uitvoering der belangrijke werken  
 aan  het  Oude  Maasje  (sluizen,  veerhaven,  gebouwen  enz.)  eene  goede  gemeenschap  met  den  
 openbaren  weg  te  verkrijgen.  In  December  1887  begonnen,  werd  de  dam  met  de bijbehoorende  
 grond-  en  kunstwerken  voor  de  afwatering  en  de  gemeenschap der  zuidwaarts gelegen  landen,  in  
 October  1888  voltooid,  (bestek  n°.  161,  dienst  1887— 1889).  Evenzoo werd  besloten  om  het  later  
 benoodigde  woningblok  voor  veerpersoneel  bij  de  zuiderhaven  reeds  bij  den  aanvang  der  Maas-  
 mondwerken  te  bouwen,  teneinde  dit  tijdelijk  tot  Directieverblijf  en  teekenbureel  te  kunnen  
 inrichten.  Nog  in  den  loop  van  1886  werd  de  terp  voor  dit  gebouw  volgens  staat  van  rneer  
 werk  op  bestek  n°.  152  dienst  1886,  opgeworpen  en  in het daaropvolgende jaar werd het woningblok, 
   inmiddels  aanbesteed  volgens  bestek  n°.  195  dienst  1886,  voltooid  opgeieverd.  Tegen  het  
 einde  van  1888  werd  vervolgens  aanbesteed  het  leveren  van  de  stoompont  „Keizersveer  I”   met  
 de  twee  pontons  en  de  pontonbruggen,  benevens  het  bouwen  van  de  dubbele  pontwachters-  
 woning  bij  de  noorderhaven.  A l  deze  werken  en  leveringen  kwamen  op  het  laatst  van  October  
 1889  gereed.  Terzelfder  tijd  werden  00k  de  veerdam  naar  de  noorderhaven  en  de  beide  veer-  
 havens  met  de  bijbehoorende  ducdalven  en  voorzieningen "voltooid,  welke werken ten deele waren  
 opgenomen  in  bestek  n°.  205,  dienst  1889— 1891  (riviervorming  bij  K e iz e r s v e e r )   en  ten  deele  
 zijn  uitgevoerd  volgens  eene  onderhandsche  overeenkomst,  goedgekeurd  door  den  Minister  van  
 Waterstaat,  Handel  en  Nijverheid,  d.d.  18  April  1889  N°.  170,  riadat de openbare aanbesteding 
 en  de  herbesteding  volgens  bestek  N®.  221.,  dienst  1888— 1890  waren  mislukt.  Op  15  October 
 1890  werd  de  kabelpont  buiten  gebruik  gesteld  en  werd  de veerdienst met de stoompont geopend,  
 waarna  kon  worden  overgegaan  tot  het  afgraven  van  den  Keizersweg  op  den zuideroever binnen  
 het  winterbed,  het  opruimen  en  ten  deele  verplaatsen  van  de veergebouwen aldaar., het opruimen  
 van  de  registreerende  peilschaal  enz.  Wegen»  toename  van  het  verkeer. werd  de  dienstregeling  
 met  de  stoompont  op  15  Mei  1892. uitgebreid,  in  verband  waarmede  het  personeel  met  2  man  
 werd  versterkt  en  in  hetzelfde  jaar  twee  enkelvoudige  woningen  bij  de  noorderhaven werden aanbesteed  
 en  voltooid.  Tevens  werd  in  genoemd  jaar  het  maken  en  leveren  van  eene  reservepont  
 aanbesteed;  deze,  de  stoomraderpont  „Keizersveer  II”   kwam  in  1893  in  dienst,  in  verband  
 -waarmede  de  dienstregeling  andermaal  werd  uitgebreid.  Volgens  bestek  N°.  168,  dienst  1893,  
 werd  vervolgens  aanbesteed  het  definitief  inrichten  van  het  voormalige  Directieverblijf en  teekenbureel  
 tot  woningblok  voor  vier  personen,  benevens  het  bouwen  van  bergplaatsen  en  wachtlokalen  
 met  paardenstal.  De  steenkolenloods  en  de  overige  gebouwen  werden  hieraan  in  de  
 jaren  1901,  1902  en  1907  toegevoegd. 
 OPGAVE  VAN  KOSTEN. 
 I.  G ron dw ex k en . 
 Bestek  N°.  161,  dienst  1887— 1889.  Het  maken  van  een  
 watervrijen  veerdam  aan  den  zuideroever  van  het  Oude  Maasje 
 en  daarmede  in  verband  staande  werken........................................... f   19,972;— 
 Bestek  N°.  221,  dienst  1888— 1890.  Overeenkomst  dd.  30  
 Maart  1889,  wegens  het maken van  havens  en  bijkomende werken 
 ten  behoeve  van  de  stoompontverbinding  te  K e i z e r s v e e r     „  22,400.— 
 Het  maken  van  een  watervrijen  veerdam  aan  de Noordzijde  
 van  het  Oude  Maasje,  het  verharden  van  de  veerwegen,  het  
 voltooien van  de  noorderveerhaven,  het verplaatsen  van gebouwen  
 en  het  bedienen  van  het  veer  tijdens  de  uitvoering  der  werken  
 tot  riviervorming  (opgenomen  in  bestek  N°.  205,  dienst  1889— 
 1891  wegens  de  voltooiing  van  het  riviervak  bij  K e iz e r s v e e r ) .  Memorie  
 Het  maken  van  een  veerstoep  voor  eene  handkabelpont 
 nabij  de  Noorderveerhaven  (Staat  van  meer  werk  op  bestek 
 N°.  50,  dienst  1903— 1904).  . .     ....................................... ....................  „  288.46 
 —  f   .42,660.46 
 II.  O v e r z e tm id d e len . 
 Bestek  N°.  219,  dienst  1888.  Het  maken  van  eene  stalen  
 stoompont  en  twee  ijzeren  pontons. 
 Eerste  perceel.  Stoompont  „Keizersveer  I” ............................... f   33,87^^9 
 Tweede  perceel.  Pontons.................................................................   „  5.600.—