Van de genoemde negen personen zijn er zes bij de noorderhaven en drie bij de zuider-
haven gehuisvest. Bovendien wonen aan de zuidzijde nog vier personen, die niet direct tot het
veerpersoneel behooren, namelijk de gezagvoerder en de machinist-stoker van de veerstoomsloep,
de reserve-machinist-stoker voor de veren en bemalingswerken van de Bergsche Maas en een
vaste arbeider. In het geheel zijn bij het Keizersveer derhalve dertien dienstwoningen, met de
bijbehoorende bergplaatsen gebouwd en bovendien eene steenkolenloods aan de noordzijde, een
magazijn met smederij aan de zuidzijde en bij elke haven een wachtlokaal voor het publiek met
aangebouwden paardenstal; eindelijk bevindt zieh bij den veerweg door de uiterwaard, ten
behoeve van het roeibootveer, nog eene verplaatsbare houten schuilplaats met bei.
De zeven dienstwoningen bij de zuiderhaven zijn ondergebracht in twee woningblokken,
waarvan het eene vier woningen bevat en het andere drie, benevens een dag- en nachtverblijf
voor de Directie; bij .de noorderhaven staan vier enkelvoudige en eene dubbele woning. A 1 deze
woningen zijn gebouwd volgens de in de figuren 9 en 14 afgebeelde typen of volgens eene com-
binatie dezer typen tot een woningblok, behalve twee der enkelvoudige woningen bij de noorderhaven,
welke eenige jaren later zijn gesticht en zoowel in distributie als in aanzicht van fig.
9 afwijken. De bergplaatsen, het magazijn met smederij en de wachtlokalen met paardenstal
zijn rechthoekige gemetselde gebouwen van eenvoudige samenstelling onder .een pannendak. De
steenkolenloods is van het in fig. 17 voorgestelde typ e, doch is grooter en heeft eene lengte
van 16.39 H. bij eene breedte van 10.39 M.
UITVOERING EN INDIENSTSTELLING.
Zoodra de benoodigde terreinen ter beschikking kwamen werd het maken van den water-
vrijen veerdam aan de zuidzijde aanbesteed, teneinde tijdens de uitvoering der belangrijke werken
aan het Oude Maasje (sluizen, veerhaven, gebouwen enz.) eene goede gemeenschap met den
openbaren weg te verkrijgen. In December 1887 begonnen, werd de dam met de bijbehoorende
grond- en kunstwerken voor de afwatering en de gemeenschap der zuidwaarts gelegen landen, in
October 1888 voltooid, (bestek n°. 161, dienst 1887— 1889). Evenzoo werd besloten om het later
benoodigde woningblok voor veerpersoneel bij de zuiderhaven reeds bij den aanvang der Maas-
mondwerken te bouwen, teneinde dit tijdelijk tot Directieverblijf en teekenbureel te kunnen
inrichten. Nog in den loop van 1886 werd de terp voor dit gebouw volgens staat van rneer
werk op bestek n°. 152 dienst 1886, opgeworpen en in het daaropvolgende jaar werd het woningblok,
inmiddels aanbesteed volgens bestek n°. 195 dienst 1886, voltooid opgeieverd. Tegen het
einde van 1888 werd vervolgens aanbesteed het leveren van de stoompont „Keizersveer I” met
de twee pontons en de pontonbruggen, benevens het bouwen van de dubbele pontwachters-
woning bij de noorderhaven. A l deze werken en leveringen kwamen op het laatst van October
1889 gereed. Terzelfder tijd werden 00k de veerdam naar de noorderhaven en de beide veer-
havens met de bijbehoorende ducdalven en voorzieningen "voltooid, welke werken ten deele waren
opgenomen in bestek n°. 205, dienst 1889— 1891 (riviervorming bij K e iz e r s v e e r ) en ten deele
zijn uitgevoerd volgens eene onderhandsche overeenkomst, goedgekeurd door den Minister van
Waterstaat, Handel en Nijverheid, d.d. 18 April 1889 N°. 170, riadat de openbare aanbesteding
en de herbesteding volgens bestek N®. 221., dienst 1888— 1890 waren mislukt. Op 15 October
1890 werd de kabelpont buiten gebruik gesteld en werd de veerdienst met de stoompont geopend,
waarna kon worden overgegaan tot het afgraven van den Keizersweg op den zuideroever binnen
het winterbed, het opruimen en ten deele verplaatsen van de veergebouwen aldaar., het opruimen
van de registreerende peilschaal enz. Wegen» toename van het verkeer. werd de dienstregeling
met de stoompont op 15 Mei 1892. uitgebreid, in verband waarmede het personeel met 2 man
werd versterkt en in hetzelfde jaar twee enkelvoudige woningen bij de noorderhaven werden aanbesteed
en voltooid. Tevens werd in genoemd jaar het maken en leveren van eene reservepont
aanbesteed; deze, de stoomraderpont „Keizersveer II” kwam in 1893 in dienst, in verband
-waarmede de dienstregeling andermaal werd uitgebreid. Volgens bestek N°. 168, dienst 1893,
werd vervolgens aanbesteed het definitief inrichten van het voormalige Directieverblijf en teekenbureel
tot woningblok voor vier personen, benevens het bouwen van bergplaatsen en wachtlokalen
met paardenstal. De steenkolenloods en de overige gebouwen werden hieraan in de
jaren 1901, 1902 en 1907 toegevoegd.
OPGAVE VAN KOSTEN.
I. G ron dw ex k en .
Bestek N°. 161, dienst 1887— 1889. Het maken van een
watervrijen veerdam aan den zuideroever van het Oude Maasje
en daarmede in verband staande werken........................................... f 19,972;—
Bestek N°. 221, dienst 1888— 1890. Overeenkomst dd. 30
Maart 1889, wegens het maken van havens en bijkomende werken
ten behoeve van de stoompontverbinding te K e i z e r s v e e r „ 22,400.—
Het maken van een watervrijen veerdam aan de Noordzijde
van het Oude Maasje, het verharden van de veerwegen, het
voltooien van de noorderveerhaven, het verplaatsen van gebouwen
en het bedienen van het veer tijdens de uitvoering der werken
tot riviervorming (opgenomen in bestek N°. 205, dienst 1889—
1891 wegens de voltooiing van het riviervak bij K e iz e r s v e e r ) . Memorie
Het maken van een veerstoep voor eene handkabelpont
nabij de Noorderveerhaven (Staat van meer werk op bestek
N°. 50, dienst 1903— 1904). . . ....................................... .................... „ 288.46
— f .42,660.46
II. O v e r z e tm id d e len .
Bestek N°. 219, dienst 1888. Het maken van eene stalen
stoompont en twee ijzeren pontons.
Eerste perceel. Stoompont „Keizersveer I” ............................... f 33,87^^9
Tweede perceel. Pontons................................................................. „ 5.600.—