
 
        
         
		brengen  van  de  gevormde  bedding  der  nieuwe  rivier,  ter  weerszijden  van  dien  dijk  en  het  vol-  
 tooien  van  de  zuidelijke  monding  van  het  Heusdensch  kanaal; 
 c.  het  opwerpen  van  den  afsluitdijk  door  de  Maas  bij  A n d e l  en  het  voltooien  van  devoor-  
 havens  der  scheepvaartsluis. 
 Die  werken,  met  de  bij körnende  voorzieningen,  moesten,  eenmaal  begonnen,  in  een  zomer  
 worden  voltooid  en  de  uitvoering  diendeiiij-  ook  ingevolge  een  daartoe  strekkend  besluit  van  
 het  gewestelijk  bestuur  van  N o o rd -B r a b a n t   —   zoodanig  te  worden  geregeld,  dat,  naar gelang  
 gedeelten  van  het  winterbed  o f  van  het  zomerbed  van  de Maas  door  de  vordering  der  afsluitings-  
 werken  aan  den  feitelijken  waterafvoer  zouden  worden  onttrokken,  voor  voldoende  gelegenheid  
 tot  afvoer  van  Maaswater  naar  de  nieuwe  rivier  zou  worden  gezorgd.  Bovendien  moest,  ingevolge  
 de  wet  van  26  Januari  1883  (Staatsblad  N°.  4),  in  hetzelfde  werkseizoen  de  watervrije  
 afsluiting  van  de  Heerewaardensche  overlaten  worden  tot  stand  gebracht. 
 Nadat  bij  eene  suppletoire  wet  de  noodige  fbndsen  op  Hoofdstuk  IX  der  Staatsbegröoting  
 voor  1903  beschikbaar  waren  gesteld,  werden  de  werken  aan  het  Heleind,  bij  Heusden  en  bij  
 A n d e l  op  23  December  1903  aanbesteed  en  kon  de  uitvoering,  begunstigd  door  passende  
 waterstanden  en  nagenoeg  äanhoudend  werkbaar  weder,  in  1904  plaats  hebben. 
 Op  20  Januari,  gelijktijdig  aan  ’t  Heleind  en  bij  H eusden   begonnen,  waren  de  werken  
 er  in  de  eerste  plaats  op  gericht  om  eene  opening  in  den  Hoogen  Maasdijk  aan  ’t  Heleind  te  
 vormen,  zoowel  om  de  scheepvaart  te  kunnen  verleggen  längs  H eu sd en   en  A a l  b ü r g ,  als  om  
 volgens  die  richting.  een  deel  van  het  Maaswater  naar  W ijk   te  voer.en  en  derhalve  rhet  de  
 beperking  yan  het  profiel  der  Maasbedding  bij  W e ll  te  kunnen  aanvangen.  Op. 23  Februari  brak  
 eene  der  baggermolens  —-  wegens  den  Sterken  stroom,  werkende  van  beneden  af —   door  den  
 Hoogen  Maasdijk  heen  en  op  het  einde  dier  maand  was  reeds  eene  opening  van  25  M.  breedte  
 tot  het  peil  van  1.20  M.  N.A.P.  in  den  dijk  gevormd. 
 Inmiddels  waren  ook  te  A n d e l  de  werken  begonnen  door  met  behulp  van  zandzuigers  de  
 voorhavens  van  de  scheepvaartsluis  op  diepte  te  brengen,  zonder  nochtans met den  uitkomenden  
 grond  het  effectieve  rivierprofiel  te  beperken,  terwijl  de  werken  bij  Heusden  er  b.  m.  op waren  
 gericht  om  het  profiel  der  nieuwe  rivier  beneden  den  Aalburgschen  dijk  44  hetwelk  sedert  de  
 voltooiing  in  1894  door  aanzanding  en  opslibbing  sterk  was  achteruitgegaan— op  de  vereischte.  
 afmetingen  terug  te  brengen;  ook  werd  de  rivierbedding aan  de  bovenzijde van den  Aalburgschen  
 dijk  op  diepte  gebaggerd.  In  verband  met  een  en  ander  werd  het  verkeer  over  dien  dijk  op  
 1  Maart  1904  opgeheven  en  de  brug  bij  H eusden   voor  het  publiek  verkeer  opengesteld. 
 De  vordering  der  werken  aan  ’t  Heleind  gedoogde  om  op  11  April  1904  de  scheepvaart  te  
 verleggen  door  de  nieuwe  rivier  längs  Heusden  en  verder  door  het  Heusdensch  kanaal,  zoodat  
 uit  dien  hoofde  tegen  de  afdamming  van  de  Maas  bij  W e ll  geen  bezwaar  meer  bestond.  Reeds  
 in  de:  voorgaande  maand  was  in  beperkte  mate. aangevängen  met  het  opwerpen.  van  perskaden  
 op  de  uiterwaard,  waartussehen .later  het  lichaäm  yan  den  afsluitdijk.  door  oppersing  van  zand  
 zou  worden  gevormd,  doch  met  het  00g  op  den  afvoer  van  het  Maaswater  was  het  noodig den  
 yoortgang  der  werken  aldaar  eenigermate  te .temperen.  Immers,  al  waren  de  rivierstanden  in  
 de  tweede  helft  van  Maart  ook  zoozeer  gedaald,  dat  het  Heusdensch  kanaal  zonder  .bezwaar  
 nagenoeg  volledig.  in  den  waterafvoer  zou  kunnen  voorzien,  zoolang  het  seizoen  niet  verder 
 .was  gevdrderd,  was  het  zäak:  op:  een  plotseling  hernieuwden  was  bedacht  te  zijn,  1)  en  de  
 beperking  van  de.bedding  te  W e ll  te-staken,  'tenzij  te ’ H eusden   de  gelegenheid  kon  worden  
 gesehapen  om  de  rivier.  zoo  noodig  eenige  ontlastihg  in  de  richting naar  den  Amer  te  verzekeren. 
 Het  baggerwerk  beneden  den  Aalburgschen  dijk  nam  evenwel  niet  die  vlucht,  welke,  in  
 verband  ;met  de  gebezigde  grondwerktuigen  mocht  worden  verwacht,  aangezien de molens tijdens  
 de  ebbe  geruimen  tijd  aan  den  grond  geraakten.  In  verband  hiermede  ondervond  ook  de  tijde-  
 lijke  afdamming  van  het  zomerbed  der  nieuwe  rivier  beneden  de  brug  bij  H eu sd en   vertraging.  
 Deze  tijdelijke  afdamming  was  ontworpen  in  den  zin  van  een  overlaat,  met. het  doel  om  door  
 ontlasting  van  de  Maas  daaroverheen,  tijdens  de  afsluiting  van  het  zomerbed  te  A n d e l,  den  
 waterspiegel  te  Heu sd en   zoodanig  te  Verlagen,  dat  het  riviervak  Heusden— Woudriehem  gedurende  
 een-  groot  deel  van  het  getijde  nagenoeg  stroomloos  zou  zijn  en  de  afdamming  te  A n d e l  
 derhalve  op  eenvoudige"  en  weinig  kostbare  wijze  zou  kunnen  worden  tot  stand  gebracht.  De  
 bverlaatdam,  afgebeeld  in  fig.  75>  was  daartoe  over  100  M.  lengte  in  het  midden  der  rivier met-  
 de  kruin  op  I  M.  N.A.P.  gelegd.  In  den  loop  van  de  maand-Maart,  zooveel  mogelijk  door  
 Opspuiting  van  zand  g'evormd,  werd  die  dam  in  het  begin  van  Mei,  met  behulp  van  eenig  rijs-  
 werk  gesloten.  Nadat  de  kruin  en  de  beloopen  waren  bekleed  en  verdedigd,  werd  op  den  dam  
 eene'  kleikap  aangebracht,  reikende  tot  het  peil  van  3  M.  -J-  N.A.P.,  met  het  doel  den  dam  
 Voorshands  als  water'keering  in  de  plaats  van  den*  Aalburgschen  dijk  te  doen  treden  en  hem