Transport. . . . . . f 39,470.-— f
Bestek N°. 220, dienst 1888. Het maken van twee ijzeren
pontonbruggen.............................................................................................. „ j 1,367.62
Bestek- N°. 131, dienst 1892. Stalen reserve-stoompont „K e izersveer
II” ..................................................................................................... j} 31,000.— 1
Roeibooten............................................................................................. 680._-
III. Gebouwen.
Het ontwerpen van eene terp voor het na te noemen woningblok
(Staat van meer werk op bestek N°. 152, dienst 1886) / 3,124.20
Bestek N°. 159, dienst 1886. Het maken van een woningblok
voorstoombootveerpersoneel,tijdelijkingerichtvoorDirectieverblijf „ 7,749.—
Bestek N°. 232, dienst 1888. Het maken van eene dubbele
veerknechtswoning. ......................................................................... . . „ 5,120. Illfjrt
Bestek N°. 113, dienst 1892. Het maken van twee eakelvoudige
woningen.......................................................................................... y 5,763.384
Bestek N°. 168, dienst 1893. Het inrichten van het volgens
bestek N°. 195, dienst 1886, gestichte gebouw tot woningblok
voor vier pontwachters, het bouwen van twee bergplaatsen en
van eene wachtkamer met paardenstal................................................... j j j g j l _
Bestek N°. 74, dienst 1901. Het bouwen van drie steenkolen-
loodsen bij de veren te K e iz e r s v e e r , C a p e lle en D ro n g e len .
Die te K e iz e r s v e e r ongeveer....................................................... „ 4,227.__
Bestek N°. 160, dienst 1902. Het bouwen van drie dienst-
woningen met bergplaatsen bij de veren te K e iz e r s v e e r , C ap
e lle en D ro n g e len .
Die te K e iz e r s v e e r .......................................................................... g 5,310.-__
Bestek N°. 114, dienst 1907. Het bouwen van eene woning
nabij de Noorderveerhaven te K e iz e r s v e e r (aannemingssom) . . „ 3,294.—
/
Ten laste der veren van den Maasmond in het algemeen zijn voorts te
brengen de stalen veerstoomsloep „Adriënne en Désirée” , geleverd volgens bestek
N°. 217, dienst 1889, i ste perceel, voor. .............................................
en het voormalige woningblok voor sluispersoneel, gebouwd volgens bestek
N°. 177, dienst 1887 voor. . .....................................................................
en verplaatst volgens bestek N°. 40, dienst 1899-— 1900, onder toevoeging van
drie bergplaatsen voor.........................................................................
42,660.46
82,517.62
38,18 2.58 4
16 3 ,360 .66 4
6,200.—
9,688 —
12,957-—
ROLBRUG ONDER BERÖYEN.
Ten behoeve der verbinding van den grindweg van W a a lw ijk naar D ro n g e le n , genaamd
de „Zomerdijk” , met den nieuwen zuiderrivierdijk, is bij de kruising van dien weg met het zuider-
kanaal, over dit laatste eene brug geslagen, welke, ten behoeve van de scheepvaart op de
Waalwijksche haven, een beweegbaar gedeelte bezit.
De brug wordt gevormd door vier vaste o.verspanningen, waartusschen in zieh het beweeg-
bare gedeelte, zijnde .eene rolbrug zonder broekeinde, bevindt. Zij rust op zes houten jukken
met ijzeren bovenstijlen, waarvan de uiterste jukken als landhoofden dienst doen. De vrije door-
—i— i f l L=S
Fig. 20. Rolbrug onder Besoyen.
vaartwijdte bedraagt 10 M., de breedte tusschen de leuningen op het vaste gedeelte 5.10 M. en
op de rolbrug 3 .50 M. en de helling der koebrug 13.6 op 1.
De houten onderjukken bestaan elk uit 6 palen, behalve de schoorpalen volgens de lengte-
richting der brug. De plaatsing dier palen blijkt uit fig. 20, alwaar de brug in aanzicht en
doorsnede is voorgesteld. De ijzeren bovenjukken bestaan uit stijlen van balkijzer, verbonden
met den voet door koppelplaten aan eene ijzeren watersloof en den houten onderbouw, en met
den top aan een geconstrueerden bakvormigen ligger. De vier vaste overspanningen bestaan
elk uit zes langsliggers van balkijzer, die op de jukken rüsten. De rolbrug bestaat uit twee
geconstrueerde plaatijzeren liggers, onderling door dwarsdragers van balkijzer verbonden. De
onderranden dier liggers rüsten op rollen, geplaatst op de jukken welke zieh ter weerszijden
van de doorvaartopening bevinden. Elk der liggers is aan het achtereinde van een loopwiel