
daar „agter liggende Beemden en Zaailan-
dfen op de Bergen der V e luw e , en op
die hoQge Bosfchaadien , waar agter het
Y b rs te lyk L o o fchuitt. D it over*
iieerlyk Gezigt itreelde telkens myn©
l in n e n , het werkte op myne verbed»
ding. — - T o en kon ik niet nalaaten
a s n - ü te d en k en , te denken „ d a a r , ia
deeze fchoone , zomerfche morgenfton-
„ den , vermaaken zieh onze P R IN S E N
„ in de open’ Natüur ^ en , door dezelve
j,, ve rv ro lyk t , doen Z y thans duizend
„ Vraagen aan hunne H ooffche Geleiders
„ omttent de W e rk en der Scheppinge ,
yy die het kinderlyk oog het eerst aan-
„ doen” . Door deeze verbeelding
.yervoerd , fcheen 1k U w e vraagen te
willen beantwoorde'n, D e e ze neig
in g leidde rny verder tot deeze gedachten
,j de jaaren komen aan , vi^aarin de
opluikende Geest onzcr P R IN S E N
,, raoet onderweezen worden , ook in de
W e rk en der Natuur. A l verzellen
35, Hen altyd Le e rme e ste rs, Z y behooren
T ; ' » e g -
„ egte r het ontyangen Onderwys in een-
„ zaamheid te overdenken, zieh zelven
, , te oefenen , en uit eigen’ oogen te lee-
„ ren zien, M y a Katechismus worde
5, daartoe ingerigt. H y kan den P R IN -
, , S E N ten geleide d ien en , en het
yy reeds verkreegen Onderwys verleven-
„ digen , wanneer Z y , ’s, winters , de
„ Scheveningfche Duinen bekliramen om
,, de bulderende Noprdzee te befchou-
w e n , o f in de vlakke velden buiten
„ ’s Haage wan d e len; wanneer Z y het
„ Vo rstelyk Eabinet van Natuurlyke Zeld-
j, zaamheden bezien , o f , des zomers,
„ zoete uitfpanningen, neemen in de vro-
„ lyke Tuinen. yan het L o o , dan w e l ,
,, op den rand van het hooge Sourenfche
5, Bosch , wyd en zyd , de oogen laaten
j , omweiden. P R IN S E N , boven ’ t Gemeen
„ v e rh e v en , mögen ook in de kennis der
3, gefchaapen’ dingen boven anderen uit-
„ miinten: P R IN S E N moeten vooral den
5, aart en de voortbrengfelen van het Land
yy hunner geboorte door en door v e r ita an j
^ A P R IN -