Ilir :
!: "I
. - . i i -
1 3 3 0 G E E S T E L Y K E
J e z . X L I I . vei-s y.
j^l^oo zeid GCD de RE ERE ^ die de Bemelen gefcha^en , efjde de:^ehe uit.
gehreidheeft, die ¿k aarde tíitgefpamen heeft, ende ipatdaarmt'voortkpmt: die den
f^ollie, datdaar 0£ is, den adem geeft, ende dengeefl dengenen die daar op 7vandelen,
blint dan myn knecht ? ende doof gelyk tnyn boát
dien ik zcfide? wie is blint gelyk de volvtaakte?
ende blint gelyk de knecht des íIEEREj^i
Hec denkbeeld van G ü ü den Schepppr van
hec ganifche Gtlieel Al maakt eencn diepen ind
r u k , maar nog veel dieper, waaneer hy zicfi
zclvenafmaalt alsonzen G ü D , den Schepper
van ons alien, de rayne. Maar nu, alzoo
zeid de HE ERE , «x' Schepper, O Jakoh^
ende w^ Formeerder, o IJra 'cl, en vreeji nm
iziant tk hebbe u 'verloji. Jez. XLill. r. Many
hoort nn myn knecht Jakob , ende Ifra'el, dun
ik verkoorcn hebbe. fs. 2. Zoo zeid de HEERE
nw Maker, ende -tiw Formeerder van den bnik
a f , dieiihelpt.XLlV. i. 2.
D e Driemaal Alderhoogíle G O D wi l , in
tegenllelling van der Heidenen Afgodenrjes,
aangebeeden zyn ais de aldermachrig(íe Schepp
e r , dealderwyíle Ünderhoiideren Ikílicrder,
d e aldcrbefte l.í irdeelder der gcedercn. De
Schepper van hemel, aarde; de <.)orzaak van
hec leven. Diis openc hy zelf de deure toe zyncn
dienft , hem toebehoorende , tot de Natiiurkuiidige
Godgeleerdheit, gelyk hicr, zoo
cok op ontelbare plaarzen van de H. Schriftiiur.
Ik verzoeke, dat onderden Gclecrdeii,
dewelke de nuccigheit van dezeberrachtingniet
aanpryzen, de noodzakclykheic nieterkennen,
acht gegeven wordc op dat gewichtig verwyt,
hct wclk Likgedrukt ítaac vers 19. IVie is *er
P R I N T B L A D DCXVII.
^ mt maakt eeite hyle, ende werkt in dengloet, ende formeert 'et met hameren¡
ende werkt het met ^yien ferian arm ^ hy I ß ook^bonger tot dat hy ksachteloos tvon
hy en drtnktgcen water tot dat hy amechtig wort.
De timmerman treht het richtfnoeruit, hy teehent het af met den draad, hy maakf het
effen met de fchaven, ehde teekent het met depajjer ^ ende maakt het naa^de beelteniße
eenes mans, t}aa de f :hoonheit van een menfche, dat het in den hut^e b/yve.
yílí hy zjch cederen afhouwt, 7^00 neemt hy eene Cyfreßen boom, ofeene Eycke, endi
hj 'verßerkt ^ich onder de boomen des wouds : hy plant eenen Olmboom,
maakt dien groot.
"Dan is 't voor den menfche om te tjerbranden, dan neemt hy daar van, ende warmt
'er bem by , 00^ ontflee!{t hy het, ende bal^t ^er brood by:'
'er eenen God van y ende buigt ^ich daar voor ^ hy maaí^t 'er een gefneeden beelt
van y ende kiiielt 'er voor neder.
Zyne helft brant hy in het vnur, by de andere helft daar van eet hy vleefch : fj)
braec een gebraed^ ende by word verzaat: ook^ warmt hy hem ^ehen : ende h")
^eid: Res ,ikhen warm geworden y HJjehbc hetvmr ge^ien. , iz - \6.
Dit fchoon Taf'reel, ontlecnt van de eerßen der Propheeten,
Toont klaar de d'u;aasheid van den Afgodsdienaar aan,
Die, vkedende het licht der kenniß\ dol van waan.
Zieh zelven vormt een Beeld met zwoegen, werken, z-weeten;
En 't hebbende vol'dirocht, zieh heilloos en vermeeteyi
Daar voor op d' aarde t&'erpt, en vierd het als een' God^
Ter'-jnyl hy, ßeekende in den brand het overfchot,
Zyn brood bakt ^ en zieh ivarmt op de aarde neérgezeten;
Een fchennisy die de toorn van Iß'cls God voorheen
Ont/tak, en de ondergang van t^olken^ Land, en Steén
Verwekte, en altoos -wierd door ä' 0¡ "
Onze
Och! was het Kriftendorn niet fchuldig aan dit kwaad!
Elk afgodeert byna, tevjjyl hy GUD verlaat,
Die y op 't Akaar zyn^s harts, zyn eigen wil komt tooken.
i ^ ^ r G'iijP. XLXV- i>. 12 -jjj.
"^nitaeijfe ^i^ffirr.
I . G.Ttnlz scuIl).'-
,.
f . '
H '
I
Ii