' l u v .
Ii .:!!
E L Y K E
me Slange. D cLXX. drakoon of bis fkoJios,
Draco coluber tortuofus, de kronkelige Drake-
Slang, en cindelyk thannin door welke woor.
den buiten twytel vcrfcheiden zoorcen vanwalviilchen
, 3 0 8 G E E S T
welke cene vifch befchryven, op welker rugge
de gehele aarde ruft.
Volgen Levialhau nachafch akallaton, dege-
Iromit Slmge , die •viil gckrimmite Schlmg,
de Nederduytfche Vertaling, dtkrommcßom-
betekcnc worden.
J e z . XXXVIII. veríT: 7. 8.
Ende ooh dwalen deze van den isjn , ende zy doolen van den fterhn drank : de
Prie/Ier ende de Profeet dwa/en van den ¡lerken drank , zy zyn verjloíiden van
den '¡vyn, zy doolen van [ierken drank, zy dwaalen in het gezichie, zy ivagge*
len in 't gerichte. j rrx y •
Want alie tafelen zyn volmtflmi^zeh^ ende dreks^zoo dattergeenplaaize ^íchoonj en is.
Dronkenfchap is een aldervuilfl: gebrek zelfs
in den alderverachtelykften ftaac van hec aldergeringfte
zoort van tnenfchen,maar voornamentlyk
misftaat hec openbare perzonen in Kerkelyken
of ßurgerheerfchenden Scaat , en Ipreid
zyn vergif verder uir. fc'en dronke landbouwer
of handwerksraan zondigt, 'en welgrootel
y k s , t egenGOD, den evennaaften en zigh
zelven. Maar voornamenlyk vait hec nadeel
o p zigh en zyn huisgezin. Echcer evenwel by
aldien de oogen en hec verítand van den Rechter
in den wyn zweramen , zoo hy niet nitchteren
zit in de Vierfchaar , by aldien de Prieftcr
, de Profeec , de Hoogjeeraar aan Bacchus
veel tyd vergund heefc, dronkcn de
Stoel bekUmc, gevoelt hec Gemeenc-Beft,
de Kerk, hec School nadeel en fchade. Hoc
z a l , bid ik u , iemand , dronken zynde ,
rechc oordcelen van de zakcn van Sraac, op
wacwyze in de Rechcbankdezaken, in veríchil
zynde i beflechcen? Hoe een Priefter den heiligen
Dienft bezorgen, de Profeec gezichten
zien, de valfche Prieílers en valfche Profeeren
berifpen , hec volk verkondigen de gezonde
•woorden by aldien 'c geheele bloed gift van
de wyn , de varen van hec geheele ligchaam,
voornamenclyk van de heríTenen, al te veel zyn
uitgefpannen , by aldien de Geeften en denkbeelden
door eene ongeregelde beweeging heen
en wecr zv/erven, hec gantfche Zanlenílel crilc
gereed om voor. over ce vallen ? Diisdanige
menfchen zyn dvJalende in het gezicbte , zy
waggelen in 't gerichte ^ zy caílen mis in hec
fpreeken, leeren, vonnis vellen, zy waggelen
in alie dienftwaarneeiningen van ziel en ligchaam.
Z y verzwakken hec ligchaam , dac dierbaar
bewaarpand, de krachten des gemoeds pacten
zy ule en verfmooren dezelve. Eindelyk toe
de aldergroocfte ergernis is de mage al te zeer
beladen , en tegen harén heer wederfpannig,
zoo dac alie tafelen vol mtfpowdvzels en dreks
zyn; zoo dat 'er geen ^laatze fchoon en is.
P R I N T B L A D DCXL
Is 't «iet alsooí wmmeer liy het ho-uenße des zelven effen gemaah heeft, clanflroyt
hy wieken , ende fpreyt hn.yn , ofte hy iverpt 'er van de beße tarwe in , ofte
mtgeletene gerße, ofte fpelte, elk aan zyne p/aatze.
Ende íyn GOD onderricht hem van de wyze, hy leert hem.
Want men dorßht de wieken niet met den dorfih-wagen, noch men laat het wagenrat
niet rondom over het komyn eaan: maar de wieken flaatmen uit met eenen
flaf, ende 't komyn met eenen flock.
Het hrood-koorn moet verbryaelt worden, maar hf en dorfcht het niet gednmiglyk
dorfchende : noch hy en hreekt het niet met het wiel zynes wagens, noch hy en
mrhryult het niet met zyne peerden. Jez. XXVI I I . veilT: 2j — 28.
Brt
TAB - IJCJCl.
Ies. cMp. x x v m . v. as - s« .
Vir^í^-í) vicia% cvni ino -Ixiciiln
^ y f . ('Stji'. s rxvj i i . . j'.'^i.-2«.
I. O- Vuht .rculj'.r.
rt^:
h l ' '
I