water staanden buffel liggen, terwijl zij het hoofd op de elle-,
bogen steunen.
Deze en dergelijke tafereeltjes boeien oog en phantasie op de
afwisselendste en aangenaamste wijze gedurende dën r it van Tjan-
djoer naar Garoet. De tweede-klasse-coupés, waarin ik reisde, zijn
Fig. 37. Y r u e h t e n m a r k f . o p J a v a . De kransen, die links boven aan het dak
van het kraampje hangeü, zijn bosjes gele pisangs of bananen (musa). Boven het hoofd
van den kleinen jongen (benedeii middenin) ligt eeh hoop Tiokosnooten.
zeer gemakkelijk en luchtig gebouwd., met lange rieten banken,
van boven met dubbel schaduwdak, op zijde met raampjes en
dicht sluitende jaloezieen, zoodat men zieh tegen den gloed der
tropische zon goed beschütten kan. Ik heb er minder van de hitte
te lijden gehad, dan in onze Duitsche tweede-klasse spoorwegeoupös,
met kussens. Eene gang, die door hét midden van den coupé of
längs een der zijden loopt, stelt in Staat, meermalen van zitplaats
te veränderen en aan beide kanten het uitzicht te genieten. De
kleinere eerste-klasse-coupés met enkele groote leunstoelen vond
ik niet zoo aangenaam. Van de groote derde-klasse coupés, zeer
eenvoudig ingericht, wordt door de inboorlingen en Ohineezen druk
Fig. 38. Een k a r r e tj e m e t p a a r d in de Preanger. (Rechts eene pisangplant).
gebruik gemaakt: beiden zijii groote vrienden van het rijden in den
spoortrein. De conducteurs zijn zeer beleefde Javanen.
Gedurende den langen, warmen rit wordt aan vele stations voor
ververschingen gezorgd. Inlandsche vrouwen bieden melk, water,
vruchtensap en spiritualiën aan, evenals brood en eieren. Anderen
hebben manden met ananas, manggos, ramboetan, mangostan en
INSÜLINDE, 11