op hooge bamboepalen zieh verheffend, zitten veldwachters, die
lange, naar alle kanten gespannen touwen in beweging brengen.
De bonte lappen van kleeren en poppen, die aan deze touwen
bevestigd zjjn, dienen to t het verschrikken der rijstvinken en
andere dieven uit de dierenwereld.
Geheei anders zien de sawahs weer eenige weken later .er uit,
als de oogsttyd n ad e rt; de velden worden weer droog gemaakt
en nu kan het oogstfeest beginnen. Oud en jonggaat den rijpen gouden
schat eens bekijken, snijdt met kleine mesjes zorgvuldig de alleen
staande aren af en bindt ze tot kleine bpsjes en deze weer tot
garven samen. Aan de beide einden van een langen elastischen
draagstok, ^ weer een bamboeriet opgehangen, wordt de last
door de mannen op de schouders genomen en op de markt of in
de aardige, kleine rgstschuren gebracht, die men tusschen de hutten
ziet, sierlijke miniatuurhuisjes, met steil overhangend dak en op
vier hooge palen rustend, die van onderen to t elkaar naderen.
De bonte kleederen, die de Javanen bij den rijstoogst aantrekken:
de roode, paarse en groene jakjes (kabajas) en rokken (sarongs)
der vrouwen, de witte, gele en blauwe baadjes en breede schotel-
vormige hoeden der mannen verhoogen de schilderachtige bekoring
van het bonte beeid, dat zulk een oogstfeest oplevert.
De Soendaneesche') bewoners der Preanger onderscheiden zieh
van de meeste overige Javanen, grootendeels door schoonen en
gelijkmatigen lichaamsbouw. Ook hun vorm van gezicht .is edeler,
mond en neus zijn fljner, de oogen minder spleetvormig, de wang-
beenderen minder vooruitspringend. Waarschijnlijk kan men deze
veredeling verklären door de sterke vermenging met het Arische
bloed der veroveraars uit Hindoestan, die reeds 1200 jaren ge-
leden ook in andere districten van Java op groote schaal heeft
plaats gehad.
Een gewichtig aandeel in de rijke stofifage van dit vroolijke
*) In den Dultschen tekst Staat „malayischen”. Dit is overal, waar het voor-
komt, door „inlandsche” vertaald, doch hier door „Soendaneesche”. De schrijver
schijnt niet te weten, dat de Preanger minder dan andere streken van Java den
invloed der Hindoes ondervonden heeft. Ook het verschil tnsschen Javanen en
Soendaneezen schijnt hem onbekend te zijn [Noot van den Vertaler]. Fig. 35. Meisje u it de Preanger.