heden en toestanden. Zoo schonken deze vier dagen, die ik het
booze noodlot aftroefde en waarvan ik geen minuut ongebruikt
liet, mij bevredigende vergoeding vo.or het groote verlies van mijn
verijdeld uitvoeriger reisplan. De vier en twintig aquarelschetsen,
die ik deze vier dagen maakte, leggen daarvan getuigenis af. De
„beroemde directiewagen” reed zöö voortreffelijk, dat ik zelfs
gedurende den rit onafgebroken teekenen en schilderen kon. Daarbij
kwam nog, dat het heerlijkste weer onzen gelukkigen, aan mooie land-
schappen zoo rijken bergrit van het begin tot het einde begunstigde.
Den eersten dag, 25 Februari, reden wij van Padangtot S awa h
Lo e n t o , van ’s morgens zes tot ’s-middags vier uren. Op het
eerste deel van onzen tocht zien wij het „ Padangs che Benedeh-
l a n d ” , -de dicht bevolkte en goed gecultiveerde kuststreek. De
baan passeert over ijzeren bruggen talrijke kleine rivieren, die
van de westhelling van het mächtige Barisangebergte naar be-
neden stroomen en na körten tijd in zee uitmonden. Dit bloeiende
kustlandschap is hetzelfde als op Java: uitgestrekte, in licht
smaragdgroen schitterende rijstvelden, tegen het gebergte terras-
gewijze opklimmend; heggen van kokospalmen en pisangboschjes,
die de schilderachtige hutten en kampongs onder hunne hoede nemen;
daarnaast mooie, kleine bloementuinen en tuinen met vruchtboomen;
op den achtergrond de hoog oprijzende blauwe omtrekken van het
gebergte. Yele bonte vogels en vlinders verlevendigen het schitterende
tropische landschap in de vroege morgenuren. Hoe meer
onze trein, naar het noorden gaande, den ingang tot de Anehkloof
naderde, des te duidelijker traden de blauwe kegels der mächtige
vulkanen te voorschijn, die haar van beide kanten insluiten, rechts
de Ambatjang (1959 meter), links de Tandikat (2458 meter) en
dadelijk achter dezen zijn tweelingbroeder, de- Singalang. Boven
het met woud begroeide gebergte verheft zieh bijzonder indruk-
wekkend de blauwe muur van den Tandikat, wiens rüg van boven
in verschillende fraaie tanden gespleten is, evenals de Salak bij
Buitenzorg; en evenals bij dezen loopen vele diepe insnydingen
als stralen tegen den breeden voet af.
De practische kleine berglocomotieven, die men op dezen spoor-
weg gebruikt en die grootendeels met tandraderen de steile berg-
hellingen opklimmen, zijn alle uit de machinefabriek van Keszler
te Eszlingen afkomstig. Tot Kandang Ampat wordt de locomotief
voor aan den trein gehaakt, en wij, achter in den directiewagen,
genoten een vry uitzicht over het kustland. Nu wordt de ver-
houding anders: de machine komt achter den trein en duwt dezen
op de steil klimmende tandradbaan naar boven. De directiewagen
komt voor aan den trein en stelt ons in Staat van het voorste open
platform de heerlijke, afwisselende landschappen te aanschouwen,
die de beroemde Anehkloof tot Padang Pandjang toe oplevert.