Hindoes en Tamilen, maar slechts uit ongeveer 3000 Europeanen.
Toen lagen in de haven van Singapoer ruim een dozyn oor-
logs- en troepentransportschepen, Engelsche en Duitsche, Fransche
en Russische — het grootste van alle een nieuw Japansch pant-
serschip, zoo pas uit Londen gekomen, naar men zeide, het grootste
van alle tot nu toe gebouwde oorlogsschepen. Maar ook onder de
talrijke passagiers- en vrachtschepen van verschillende Europeesche
naties bevonden zieh vele groote vaartuigen van den eersten en
tweeden rang, naast honderden kleinere; daartusschen duizenden
bootjes en overzetschuitjes, Maleische prauwen en Chineesche jonken.
Matrozen en mariniers, schippers en visschers van allerlei ooster-
sche en westersche naties bewogen zieh in bonte menigte door
eikaar —.. kortom, een levendig kleurrijk gewemel, dat op zulk eene
groote schaal slechts in de grootste wereldsteden te vinden is.
Het enorm groote zeeverkeer van Singapoer is met het verwartende
gewoel van bet landverkeer in de bonte straten der uitge-
breide stad in overeenstemming. Verreweg het grootste deel ervan
draagt volkomen bet karakter eener tropische Chineezenstad; de
kleine Europeesche wijk met de openbare gouvernementsgebouwen,
het postkantoor, de groote bankiershuizen enz. beslaat slechts
eene beperkte ruimte in het midden van het zuidelijk deel, aan de
havenkaai. Door de groote afstanden en de heerschende wärmte
legt men zelfs kleine eindjes per rijtuig af. Tusschen elegante
Europeesche equipages bewegen zieh Indische en Chineesche mid-
delen van vervoer, van het meest verschillend kaliber, lichte
karretjes en zware ossenWagens. Het overwegend grootste deel van
het personenvervoer geschieht door middel van de merkwaardige
„ d j i n r i k s j a ’s” . Deze door menschen voortgetrokken wagentjes
(hier meestal kortweg „riksja’s” genoemd) bestaam uit een leuning-
stoel op twee wielen, van voren met een dissel in den vorm van
eene vork, waarin een Chineesche koelie als „trekdier dienst doet.
Op de heldere lederen zitting van den zetel, die door eene kap
tegen zon en regen beschut kan worden, kunnen in de gewone
riksja’s (tweede klasse) twee personen naast eikaar zitten; in de
meer elegante zetelwagens (eerste klasse) zit slechts eön persoon.
Het tarief is zeer laag en bedraagt voor ööne Engelsche mijl
(8 ä 10 minuten) zes cent en voor de halve mijl slechts 3 cent. Het
geduld, waarmede deze Chineesche „koetsiers” hunne wagentjes
Fig. 10. De Malakka*brug, over de Singapoer-rivier.
trekken — op vlak terrein loopen zij steeds in gestrekten draf —
is bewonderenswaardig en zij zijn met weinig tevreden. De afstand
van Singapoer tot Djohor (25 K.M.) leggen zij in twee en een