Fig. 56. We s t k u s t v a n S uma t r a ; op den voorgrond kleine eilanden dicht bij de
T r o e s a n b a a i , meer naar achteren (rechts bovenaan) de piek van Indrapoera.
reeks prächtige, afwisselende beeiden. ’sAvonds om zesuren waren
wij weer in Emmahaven en konden den laateten trein voor den
terugweg naar Padang nemen.
Had ik op dit heerlijke uitstapje naar de Troesanbaai het
wilde karakter van het dicht met bosch bedekte kustland van
Sumatra leeren kennen, zoo maakte ik den volgenden dag op een
längeren bergtocht kennis met de beroemde B o v e n l a n d e n van
dit prächtige eiland. De heer Delprat had daartoe zóó goed zijne
voorbereidselen getroffen en leidde de uitvoering daarvaìi zóó
practisch, dat ik, door hem vergezeld, in die körte vier dagen een
volledig beeid, voor zoover dat mogèlijk is, van de meest beziens-
waardige punten van dit grootsche bergland kreeg. Als hoofd-
ingenieur van den Staatsspoorweg had hij den voortreffelijken
directiewagen te mijner beschikking gesteld; deze werd nu eens
vooraan, dan eens achteraan aangehaakt en schonk op zijne beide
groote overdekte platformen een geheel vrij uitzicht naar alle zijden
over het landschap. In het midden van den gemakkelijken coupé
gebruikten wij onze maaltijden.
De Staatsspoorweg aan de westkust, sedert 1896 voltooid, loopt
van Padang eerst een eind ver in noordelijke richting door het
vlakke kustland, de »Ben e d e n l a n d e n ” tot Kandang Ampat.
Van daar gaat hij in noordelijke richting door de boschrijke Aneh-
kloof naar het bergoord Padang Pandjang naar boven. Hier verdeelt
zieh de lijn in twee uiteenloopende takken, waarvan de eene zieh
naar het oosten, de andere zieh naar het noorden wendt. De eerste
gaat in zuidoostelijke richting naar het groote Singkarahmeer en
längs den oostelijken oever hiervan naar Solok, van daar naar de
kolenmijnen van Sawah-Loento. De noordelijke tak daarentegen leidt
naar de bergvesting Fort de Kock en van daar verder tot Paja Kombo.
Beide takken van dezen prächtigen spoorweg voeren door eene
onafgebroken reeks der interessantste tropische berglandschappen.
Het genot ervan wordt nog verhoogd, doordat de treinen langzaam
rijden en op vele kleine stations stoppen. Ik genoot dubbel van
dezen tocht, daar ik ook veel kon leeren van het gezelschap van
den heer Delprat; hij had jarenlang de leiding van den bouw van
de bergspoor en was nauwkeurig op de hoogte van alle bijzonder