vervoerd om ter markt gebracht oí met den trein verder
getransporteerd te worden.
In 1917 werd een belangrijke verbetering dicht bij Sariboe
Dolok aangebracht, die een afstandsbekorting van circa 3 K.M.
tengevolge had.
Sariboe Dolok is door een uitstekend verharden weg
met Kaban Djahe (35 K.M.) op de Karohoogvlakte en
Medan (de afstand Medan Kaban — Djahe is 81 K.M.)
verbonden.
Van Sariboe Dolok werd in 1912 een weg door de
schilderachtige Boeajapas naar Bangoen Poerba aangelegd,
zoodat Sariboe Dolok ook per auto vanuit Loeboek Pakam
is te bereiken. In dienzelfden tijd werd een zijweg naar
Haranggaol aangelegd, welk- traject niet alleen voor
toeristenverkeer, doch ook voor den Inlandschen handel van
beteekenis is, hetgeen men kan waarnemen, wanneer op de
drukke marktdagen van Haranggaol en Sariboe Dolok
(Maandag en Woensdag) tal van ossenkarren den moeilijken
klim van het strand bij Haranggaol naar boven volbrengen
om de producten van den overwal van het Tobameer ter
markt te brengen en andersom lijnwaden, zout, zoute visch
en derg. terug vervoeren.
Een zijweg van den weg van. Pematang Siantar naar
Sariboe Dolok van Simpang Raja uit (K.M. 147) naar Tiga Ras
had vóór het voltooien van den Tobaweg groote beteekenis,
daar het verkeer met Tapanoeli toen voor een groot deel
over die plaats ging en van daar per prauw oí motorboot
de communicatie met Samosir en Balige werd onderhouden.
Thans heeft de weg alleen secundaire beteekenis voor den
inheemschen handel en de omliggende kampongs.
Bij K.M. 139 aan den Tobaweg gaat nog een zijweg
naar Sidamanik, welke een verbinding van die streek met
het Siantarsche vormt en van weinig beteekenis is. Meer
geaccidenteerd dan de weg naar Tiga Ras, is deze weg
evenals gene op een oploopenden bergrug aangelegd.
Een groot aantal vrij goed onderhouden rijwegen worden
op nagenoeg alie ondernemingen aangetroffen, zoodat het
wegennet in Simeloengoen, dat nog niet ouder dan
een tiental jaren is, voor zoover de hoofdverbindingen