cultures, die bovendien voor het land zelf slechts indirecte
voordeelen afwerpen, rusten, doch ook op een Inlandschen
landbouw op yiuchtbare sawahs gedreven. Zooals nu reeds
blijkt, zal daarmede een algeheele opleving van het handels-
vertier onder de landsbevolking samengaan, zoodat dan alge-
meenej welvaart het gevolg zal zijn van een wijs beleid en
krachtige bestuursbemoeienis ten aanzien der volksbelangen. ONDERWIJS.
Op het gebied van onderwijs wordt in Simeloengoen voor
Europeanen en voor Inlanders door particulieren, zending en
gouvernement gedaan, wat in billijkheid gevraagd mag worden
om de ontwikkeling van het opkomend geslacht in goede
banen te leiden. Het onderwijs voor Chineezen laat nog te
wenschen over, doch er bestaan plannen om ook hierin
stappen in de goede richting te doen.
Europeesch onderwijs.
Op het einde van 1915 werd een particulière school-
vereeniging in Simeloengoen opgericht, welke zieh ten doel
stelt neutraal onderwijs op modernen grondslag te verschaffen
aan kinderen van Europeanen. Een voorstel om
een gouvernementsschool te Pematang Siantar te doen op-
richten stuitte op bezwaren, zoodat de vereeniging zelf de
handen aan den ploeg sloeg en met eene subsidie van het
gouvernement en eene van de gemeente slaagde een ruim
en luchtig schoolgebouw te doen bouwen en de noodige
leerkrachten te engageeren. In 1922 werd de school door
meer dan zestig leerlingen bezocht. De school heeft zeven
klassen.
De kosten van het onderwijs worden, behalve uit de
genoemde subsidies, bestreden uit de contributies voor het
lidmaatschap der vereeniging, bijdragen van groote maatschap-
pijen en schoolgelden. De school mocht zieh al spoedig ver-
heugen in de belangstelling van velen, die bij haar bestaan
belang hadden en verwierf zieh een reputatie wegens den
frisschen geest, die er heerschte en de opgewektheid, waar-
mede de onderwijsbelangen er werden behartigd. ')
*) Als eerste hoofd trad in 1918 op mej. C. Huykman, tevoren onder-
wijzeres aan de school der Larensche schoolvereeniging te Laren. Zij werd
bijgestaan door mej. G. van der Veen.