volle kweet en de beweegkracht der machinerie uit twee waterraderen
deed bestaan.
Het stellen van de benoodigde werktuigen werd opgedragen aan
den ingenieur Naninga, die speciaal tot dat einde werd benoemd en
tevens belast werd met de leiding der werkzaamheden.
Om een denkbeeid te geven van den ongeschikten toestand van al
de werktuigen is voldoende aan te stippen, dat de pletrollen of cylinders
werden vervaardigd uit koper, derhalve Uit hetzelfde metaal,
als hetgeen geplet moest worden, namelijk Japansch koper, zonder
voorzien te zijn van stelschroeven of ronselwerk, tot het geven van
eene valserende bewegOi noÖ'.
•: :;iü it den allerslechtsten toestand van het geheel laat het zieh verklären
, dat de hersmeltingen van afval of liever, technisch uit^edrukt,
van schroot belangrijk en het smeltverlies aanzienlijk waren.
Hoewel munt en pletmolen van elkander geseheiden waren, bleeftoeh
de financiele en materiele verantwoording van beiden bij de directie
der munt berusten. En als om de zaak nog omslagtiger te maken
moesten, op last van den directeur de Vogel, deplaatjesin hetmunt-
gebouw gepoetst worden, waardoör het transport van koperen plaat-
jeS en afval van en naar den pletmolen belangrijk vermeerderd werd.
De ingenieur Naninga, die uit den aard zijner betrekking het best
in Staat was om den waren stand van zakem te onderzoeken, deed
het voorstel om het administrative gedeelte van den pletmolen geheel
bij hem te doen berusten, ten einde eene gebeele afscheiding van
haunt en pletmolen te bewerkstelligen.
De inrigting van het muntmaterieel was in vergelijk met dat van
den pletmolen even ongeloofelijk siecht. Om daarvan een volkomen
waar en afdoend voorbeeld te geven, is het genoeg te vermelden,
dat, bij slijting van de schroefdraden der muntpersen, die slijting
aangevuld werd met rotting.
Aanvankelijk, bij de wederoprigting van de munt in 1833, werden
de muntstempels vervaardigd in ’s lands construetiewinkel, welke des