formaat, zeer klein, om den tijd aan te wijzen gedurende
welken de vrouAv des liuizes bij haar ontbijt haar eitje in
den theewaterketel heeft te koken. Vroeger ivaren ze sterk
in zwang, en vooral op geen predikstoel of in geen fat-
soenlijk huis ontbrak dit iverktuig om den tijd te meten. ‘
In LeeuAvarden bestond daarvoor in 1665 een speciali-
teit, zoo het schijnt, die, zeker tot liet een of ander gild*
behoorende, op zijn penning van geel koper, gegraveerd,
(groot 32) aan de
Voorzijde een aan een strik hangenden zandlooper deed
afbeelden, en op de
Keerzijde zijn naam: Ivcke Montes 1 1665, deed snijden-
(Verz. Mr. A. L ooxma Y p e y , te Leeuwarden, pl. 5 , of
CXV (29*).
Geene procedures mochten door de gilden gevoerd worden
zonder goed vinden van den Raad, Resolutie van 1
Juli 1763.
In zijne Geschiedkundige Beschrijving van Leeuwarden
I , blz. 326, bespreekt de heer W. E ekhoff het Sacraments
en Zoete-Name-Jesus-Gild, die den oorsprong aan
het St. Anthony- en het Boelema-gasthuis gaven. Van dit
laatste gild * bestaan kleine vierkante, eenzijdige geslagen
penningjes of broodloodjes.
* Te Gamla Upsal, benoorden Ups«/in Zweden, zagen wij in Aug. 1874 or
nog drie van versclii]lende grootte op den predikstoel prijken.
Vrije Fries X , blz. 325. Archief G a b b bma . Bepalingen omtrent het ona)
Vierkant (groot 16), vertoonende het wapenschild van
Leeuwarden in een kabelrand tusschen ^ le te s S(igillvm) of
S(cutum) L(eovardiae); daar boven I H S , dat zijn de
drie eerste letters van den met grieksche kapitalen geschreven
naam „Jesus” , meermalen ten onrechte verklaard als:
Jesus Hominum Salvator (Jesus de redder der menschen).
h) A chtkant (groot 14), als de vorige, maar de kabelrand
is fijner en als geAVOon touw. Zie L eeuw arden, pl. 8,
of CXVIII (44— 45).
derhoud der armen to Leeuwarden in vereeniging met het Zoeten-Naam-
Jesus-Gilde. Met een aanslag van het Arme gild voor de Gildebroeders. Yergelijk
T er G o u w , Amstelodamiana I , blz. 76, over dezen naam.