de gecombineerde wapens van Savoie en Oostenrijk in één groot
schild. ^
50. Fraaie bronzen penning, vroeger in de verzameling van
wijlen den kanunnik BeUefroid, thans in die van de kon. bibliotheek
in Belgie, afgebeeld in de Revue 1862 pl. XYI (1) en beschreven
door Camille Picqué p. 345. Yz. Omschrift, na een arendje,
Margarita caesaris Mqximiliani jïlia, rondom het borstbeeld van
Margaretha van Oostenrijk (geb. 10 Jan. 1480) met onopgemaakt
haar (en cheveux:) in het veld de vuurslag van het gulden vlies
gekroond en een madelief of marguerite. Keerzijde De deugd (virtus)
staande met loshangende haren, leunende met haar rechterarm
op een zuil en een kroon omhoog houdende. Aan hare voeten
ligt de fortuin met twee kroonen in de handen, nedergeveld. Op
den achtergrond een halve boog, op welken men leest: Cavvain, ’)
Omschrift: Victrix fortunae fortissimo virtus. De kroonen in
de handen van de ter neder geworpen fortuin zinspelen op die
van Frankrijk en Spanje. Yerstooten door baar eersten gemaal
Lodewijk XII. als kind, was zij op het punt om te vergaan op
reis naar den infant Juan van Oastilie, met wien zij ook maar
één jaar gehuwd was (1497—1498).
51. (1503) Ter eere van Hendrik II, Graaf van Nassau, 20
jaren oud. De Vries en de Jonge II, blz. 3—8, pl. VII (1).
52. Goudgulden van George van Saksen als Gvbernator Fnsiae,
beter dan bij v. Mieris I, 357 afgebeeld in.de Vrije Fries. 1850
V, blz. 192 n°. 45 en bij van der Chvjs, Friesland pl. VII (2).
^--53. 1505 v. Mieris I, blz. 366 (1). De stempel van de voorzijde
van dezen penning volgens Maurin Graaf Nahuys (Revue 1878
p. 135) te Nassau gevonden heeft Maxmilanus en niet Maxlmllianus.
54. (1505) r Mieris I 372 met de Ez op de standvastigheid
van Filips den schoonen, komt ook voor als bij van Loon I 96
(1567) met de fortuin Cat. de Haan n°. 11 Pinchart p. 24.
') Elle porto la devise de la maison de Savoie et des legendes en caractères de
de Tépoque (A. Brichaut Revue 1871 p 451).
*; Cavvain; een fransche stempelsnijder zegt Picqué p. 347 die den penning
gedurende of tijdens den doortogt van Margaretha door Frankrijk sneed. Pinchart
bestrijdt dit, omdat er geen reden voor een franschen graveur bestond om een prinses
te vereeren, die zoo schandelijk door de Franschen behandeld was. Pinchart
denkt aan eenen Nederlandsehen graveur.
55. Door v. Mieris is op het jaar 1506 I blz. 385 (1) een legpenning
geplaatst waarvan de keerzijde reeds in 1496 door Jan
Moijensoene, alias Anderlecht, als ontvanger te Brussel werd gebruikt
voor zijnen legpenning; zie Revue 1860, p. 168, pl. VI (3).
56. In het Tijdschrift voor Algemeens Munt- en Penningkunde
van v. d. Chijs, I, 680, is door G. van Orden beschreven en afgebeeld
een looden penning van Albert Durer, met zijn bekend
monogram en het jaartal, 1508 op de voorzijde, die voorts een
niet onbevallig vrouwenborstbeeld, het hoofd eenigzins gebogen,
de haren loshangende, zonder eenige sieraden vertoont. De keerzijde
t. a. p. bevat een hand uit de wolken komende, die een
bloemtak schijnt aan te bieden: van Orden ziet daarin de rijke
Leliebloem, een kostbaar juweel, verpand bij gelegenheid van de
verloving van Prinses Maria, (tweede dochter van Hendrik VII,
koning van Engeland) op twaalfjarigen leeftijd met Prins Earel
van Spanje (17 Dec. 1508). De heer Mr. Jer. de Vries Jzn. deelde
in den Navorscher \ an 1867 (XVII, , blz. 325) mede, dat deze
penning ook voorkomt in den Trésor de Numismatique et de
Glyptique (Allemagne) pl. 1, n°. 4) en wel met hetzelfde borstbeeld,
maar met eene geheel andere toekenning, aldus luidende: »La
Ste Vierge levant les yeux au ciel, sous les traits d'Agnes Frey,
femme d'Albert Durer. Cette médaille est publiée dans 1’ouvrage
de A. Will, Die Nurnberger Münz Belustigungen T I, 369.” A.
von Sallet (Die Medaillen Albrecht Durer s in zijn Zeitschrift für
Numismatik (1875 II, S. 362) zegt ook (met reserve) van dezen
penning: »Angeblich Durer s Frau Agnes Frey." Over de beteeke-
nis van het borstbeeld verwijst hij naar zijn »Lntersuchungen,”
alwaar hij daarover breedvoerig gehandeld heeft. Durer en ook
eenigzins Hans Sebald Be/iam hebben de hier afgebeelde dikwijls
als model gebezigd, b. v als Madonna, Diana, Lucretia. Be-
ham voor eene kleine kopergravure van 1518. Het is niet
zeker, dat wij hier de beeltenis van Agnes. Durer—Frey aanschouwen,
want stellige portretten van het jaar 1508 van Durers
vrouw bezitten wij niet. Op eene echte teekening van 1521 leest
men: Das hat albrecht dürér nach seines hawsfrawen Conterfit
zw antorff etc. 1521, maar op dit stuk wijkt het gelaat af van dat
op den penning. Albrecht Durers vrouw heeft een veel minder