
Van den
Duivel; en
offeren God
en den Duikel
onder
een beeltenis.
Verfchynin-
gen van Gee-
Hen.
Dagelykfe
Offerhande
gering.
a44 BESCHRYVING VAN HET
af te beelden , t geen men nietgefien heeft ? En hierom hebbenfe
ook fo veelderhande Beelden voor hun Afgoden, die fy^Ondergoden
van den opperjlen GWaenmerken, Tonder echterte weten
wat voor quanten het zyn, en eenlyk maer geloven, dat’er
eenige Middelaers fyn tullenen God en de Menfchen en dit fyn
haer Afgoden.
Van den Duivelwcetenfe Too veel, dat fy al het geenequaed
is , een duivel noemen. Sy moeten hem , volgens hun gedag-
ten, eerenen dienen, op dat haer geen quaed wedervaren mag.
De duivel werd ook met geen byïbndere faek afgebeeld , of
van hanne Afgoden verfcheide, lynde het onderfcheid maer alleen
in de | tilgeleegen; want voor een en defelfde afbeelding,
waer van ik hiervooren heb gefprooken, fullen Ty de eenetyd
voor God, en de andere tyd voor den duivel offeren, fo dat
een ding haer in twee gelegentheeden diend; namentlyk voor
God en den Duivel.
Seer veel weetenfe te fpreeken yan verfchyningen der Geeflen
• van hun afgeftorvene Ouders of Vrienden; doch fulks gebeurd
nooit dan in haer flaep , wanneer defelve haer koomen ver-
maenen , om deefe of geene Offerhande te doen ; ’t welk fy,
fo haeft den dag aenkomt, ook aenftonds fullen te werk
ftellen, al fouden fy daer toe , indienfe onvermoogend waren,
het geld of goed by andere gaen borgen ; want fy beelden lig
in , dat , wanneerfe dit nalieten , hun eenig groot ongeluk op
den hals fou koomen. Wil men haet hier over railleren, en
* dut het niet anders dan phantajien en droomen zyn*
fy fullen het toeftemmen, doch daer by ook feggen : ’f Is
een gewoonte van onfe Voorvaders , die wy daar in moeten na-
volgen. Op een andere manier weeten fy lig niet te verantwoorden.
De dagelykfche Offerhanden der -Negers alhier fyn van geen
belang; beftaende maer alleen in eenige gekookte Jammes met
olie vermengt, ’t welk fy byde afbeelden, voor hunne Godenge-
maekt, ter neder leggen. Somtyds ook wel een heen ; doch
hier van krygt den Afgod niet anders dan het bloed, mits fy het
vleefch felfs al te graeg kiften.
De Groeten hebben een yaarlykfe Offerhande , die niet groote
pragt
varr
t ander lc-
GROOT-BENÏNSE KONINGRYK. 24y
prägt werd gehouden, en feer veel komt te koften; want niet
alleen datfe dan koebeeften, fchapen en alderhande vee in een
groote meenigte (tagten , maer regten een formeel Feefl aen, op
welke fy eenige dagen na den ander met hare vrienden dapper
vroolyk zyn, en verteringen omdeelen.
De plaets in ’t andere leven wanen fy elders in Zee te zyn. Wat fy
De fchaduw van een menfeh noemenfe PaJJadoor, of geleider-, ’t ’tandei
felve fal tegens den menfeh getuigen, ofhy wel of qualyk heeft 8evoc'
geleeft. Indien wel , fo werd hy ter gefeider plaets met groote
Eerampten voorden, en legt een vermakelyk leven; doch qualyk,
fo moet hy in honger en armoede vergaen ; dies fy de pïaets
der Verdoemde en Gelukfaalige aen een en den felven Oord
ftellen.
Haere Afgoden, of de vodderyen die het felve willen verbeel- Veelheid
den , fyn het geheele huis door verfpreid ; want men komt van Afgo-
op geen plaets, of men liet defelve overal. En daerenboven den>
fyn’er buitens huis voor eenige noch een party huisjes opge-
ftagen, die meede van haer fyn vervuld, en daer fy fomtyds
gaen offeren.
Tot flot van hun onnofele Godsdiehft moet ik hier noch iets FceftjagCn
van hare Feefldagen melden; waer van fy’er fo veel en verfchei- feer veel.
den hebben, datfe die van Romen daer in geenfints behoeven
te wyken. Haer grootfte Feefl, het Couraalfeeft genaemt, valt
in de mäand van Mai voor, op w elke den Koning felfs in pcr-
foon verfchynd. Ik heb het van dit jaer in de Stad Benin felfs
fien vieren ; als meede de groote prägt daer ontrent gebruik-
lyk. Doch hier van breeder in de befchryving van de fo ^genoemde
Stad.
Hun Sondag komt om den vyfden dag , die van haer feer
Feeflelyk werd gevierd; de Groeten met het Aagten van koebee- on
flen\, fchapen en cabrieten, en den gemeenen man met honden,
katten en hoenders , of waer toe haer beurs hun gelegentheid
geeft. Van het geene dus werd geftagt deelenfe aen de behoeftige
rykelyk meede , op dat het Feefl van een ygelyk mag gevierd
werden.
SEenmael ’s Jaers vieren zy ook met groote faßen , den
dag van het overlyden haerer Ouders of Vrienden, om dc-
Hh 3 7 ~ felve