
:M B E S C H R Y V I N G
Tael hy o o k g ron d ig verftond en fp r a k , fo had hy v an d e fe l-
Ve de beginfelen van den Chriftelyken Godsdienfl g e le e rd , en een
g o ed o f reedelyk begrip van den waren God, en hoe men den.
felven moeft dienen„ gek re egen; wien dat hy o o k , en niet
fyn Lands-Goden, de befiiering van al dat gefchapen was , toe-
cloch het f c h fe e f : en daerom bekreunde hy fig Uetr rjjct 9 ~ met de Goden van f.yn
hecfnvanfig Land o o k n ie t , als uit welft aenshalv en, en to t vergenoeging
opendyk te van fyn Vrienden , aen wien fyn gedagten niet d e rfde optnb a-
vetklarenjen ren . vreefend e (g e lyk o o k feekerlyk waer fou geweeft zyn )
waerora" daer d o o r in eenig ongemak te moogen g e ra k en ; want hoe g o ed
fyn Geloof ook m o g t z y n , fo en was het felve doch nietm^g-
t ig g e n o e g , hem te beweegen, om ter w ille v a n datgoedeGe-
loof eenige fchade aen fyn Goederen te lyden. D ie s men met
regt wel mag feggen en u itro ep en : O wat een [wak geloove ?
DeFidafe ’t Is wel w a e r , dat fyn Landsgenooten o o k eenige verbeelding
hcbbcnecn v^n den waren en levenden God hebben , en hem oo k deefe
beeld van ' hoedanigheid to efchryven ; als d a t hy almagtig, overal-tegen-
God; doch woordig, en een Schepper xan dit groote Gevaert, en al h e tG e -
biddenhem wr0gte jS} en derhalven feer verre boven hunne Afgoden ver-
" aerom ’ e" h e e ven ; do ch echter biddenfe hem niet a en , noch doen God
Waer° o it eenige Offerhanden-, en hier van ge e ven fed e .vo lg end eree -
den : God, fe g g en fe , is te verheeven en te groot, als dat hy fig
met fo een geringe faek, als de weerêld of den rnenfch , fou ophouden
en bemoeyen; waer om hy ook de Regeering van dien aen haer-
lieder Afgoden heeft overgegeeven, tot wien wy ons als de tweede,
derde en vierde Perfoonen van God, en wettelyke Regeerders moeten
wenden. E n hier op leven fy ftilletjes en geruftelyk hee-
nen.
Drie voorna- Hunn e voorname Goden, en dewelke by het geheele Land
aenFida^'als daer v o o r bekend fta en , fyn maer driederlei , als eerftelyk
cerlt den feeker flag van Slangen, die in haer Godendom de eerfte en
Slang. eerlykfte plaets bekleeden. B loeme rh arten , mo gt den Hee-
re 'Bekker nu noch eens o p fien , hoe fou h y f ig k itte len , wanneer
h y gewa er wierd het tegenflrydig gevoelen van Adams na-
koomelingen -, want daer w y den Slang v o o r onfen eerften en
g roo tften vyand, als een verlejder des menfehelyken Geflagts ,
aen fien , daer. houden die van Fida in tegendeel hem voor
haer
V A"N D E S L A V E - K U S T . i 5 r
haer grootfie goed en gelukfaligheid. Doch dit in ’t voorby gaen,
of als in een Parenthefis.
Haer Goden in de tweeden Rang fyn eenige uitfteekendehoo- tentwefden
ge Roomen, waer aen Vrouw Natura haer Meefterftuk fch yn t^ ^ l Bot>'
getoond te hebben.
Ten derden hebbenfe in ’t getal harer Goden (doch als de en tender-
minfte van de Gebroeders) meede geplaetft de Zee. Deefe drie ^ndc Zee.
genoemde fyn hun openbare en algemeene Goden , en werden
het geheele Land door ook daer voor gehouden en aenge-
beeden. Een yder van defelve heeft, volgens hun dwafe mee-
ning, fyn byfondere opligt en verrigting, even als de Amp-
tenaren ondereen Koning, Vorfl, of Prins; evenwel noch met
dit onderfcheid, dat de Zee en Boomqn fig met het geeneden
Slang toevertrouwd is, niet moogen bemoeyen, maer den felven
in tegendeel wel over het hare; om, indien fy fomtyds
wat te lui wierden bevonden, daer ontrent een andere en
beetere voorfiening te doen.
Den Slang roepen fy aen in tyden van reegen en droogte , Den Slang
-in een onvrugtbaren tyd , befiiering van ’t Land, bewaring IS de voor-
van hun Vee, en met een woord gefegt (buiten de halve naemfte-
•en nieuwgebakken Goedjes) in alle hare meden en fwarighee-
den.
Seer groote Offerhanden werden hem ook.altoos daerom Krygtgroo-
gedaen; voornamentlyk van den Koning , die op verfcheide teOffer-
tyden, door aenporring van dz Offerpapen , en door fyne , binden»
en van gefeide Tapen opgemaekte Grooten, rykelyke Offerhanden
na het Slangenhuis moet fenden. Doch ik meene dat deefe
fchelmfe Papen alle die Offerhanden felfs na fig fleepen, en er
hun meede vroolyk maken.
De Offerhande beftaet gemeenlyk in geld, eenige ftukken Sy- Wacr 'n het
de, en andere Stoffen, alderhande Europifche en Africaenfebeflaet'
Waren, mitsgaders alderlei Vee, nevens goed eeten en drinken.
Deefe gaven vorderenfe den Koning fomtyds fo veelmalen Den Koning
af; dat»hy het wel moede werd, om iets tegeeven, eri’erlos wertjbet
den brui van heeft. ' moede‘
Gelyk het eens in myn tegenwoordigheid quam te gebeu- Voorbeeld
rpn • hier van.