
13» B E S C H R Y V I N G V A N DE
voor te wenden, wanneer hettegens haar gedagten en mee-
ning uytvald, Iemand op’t ftroyen van ’t hefwoorne betrapt
werdende, werd Iwaarlyk, ja fomtijds wel met de dood ge-
ftraft; of ten ware wegens ’ tlaadle geval» namemlyk, Die-
jen vier- Deyyi ’tgcen een icgelyk vry ftaat. Het volgende heetal me-
makenen ' feFetichemaken-, te wee ten» het Eed-fweeren; want alle een
aangaan verbond met den ander aangaan, foo gebruykenfe defcwoor-
van Ver- den : komt laat ’ er ons tot beisefiiging Fétige o-p nuttigen, Wan-
bondei.', neerfe nu den Etd-drank drinken, foo fegjjenfe, 't Fetichemoet
mydooden, föoby aldien ik al, wat by dit herbond werd bejlooten,
niet na en komt. Dees Drank moet een iegely k , die dn dit Verbond
treed , drinken. Soo wanneer een Landfchap ter hulp
van ’ c andere werd om gekaft> foo moeten al de voomaamfie
Hoofden den Eed-drmk drinken, en de bygevoegde woorden
gebruyken , ak dat haar het Fetiche , of de Afgod moetdooden,
zoo &y den Vyand niet helpen vervolgen om den zeïven, des mogelyk
zyntk , uyt te roeyen. Dog den Eed in dit geval is al van zoo
Veele onder haar overtreed en , en geferooken 1 datfer zelfs
tveynig geloof meer aan geven, behalven noch, en \ geen
kwtteBtre ^ f a tm ly k is , zy konnen zig van den Eed laten onrflaan;
haar Eed trekken hetge/ivan den geen, die haar tot zyn hulpomgekoft
omflagen heeft, en doen egter het tegended dat zy met Eede belooft
fchoon ds ^e^t>en: want, wijfie den Eed voor een Feticheer of Offer-
geèn°wfenfl- ^oen » 200 gdoovenfe dat de zelve ook magt heeft, om
letsmet haar weder daar van te ont heffen, en op vrye voeten te Hellen.
Eede-be- Dit moogt U E. Zeggen , ruyltt een wcynig naar het Paus-
bc‘n,’t zelve beklm' het mede, dogl,t is egter in waarheid zoodaniet
zou nig, als ik gezegt heb. t’Zederd weynige jaren zijn «enige
willen dul- Negers zoo arg geworden , datzy, zullende nevens andereeen
den. •verkondhfweeren, tertt en voor al de Ettiehecr den Eed-drmk.
'deden matigen, mfweeren, dat hem het Früfrfetnoettdoodcn,
Dog een 200 aldien hy een, of meer van de hare, zonder gemeen«
middel van bewilliging van den Eed los maakte. Verbonden, op defe
eei.ige daar wijs aangegaan,zyn noch meeft al toosorigefehonden bewaard,
uytgevon- cn'nagekomen. jü E.zoudmymogen vragen, -watverbeeldt
»; ding de iV^r/ihebben vandegrenc, die viflicfrélijk den Eed.
drank nuttigen ? Wél aan, ik zal het.; 'zonder gevraagt te
zyn, zeggen. Zy beelden zig 'in, dat den ïdhtrlcfigen , die
vals
GUINESE GOUD-KUST. 139
valsfweerd, door den Drank opfweld en barji, dog zoo zulks Watf;van
niet gefchiet, dat by binnen korten aan een quynende Stekte zal den E-. d.
komen te fterven. De eerfte ftraf geloven zy meerder eygen drank ge-
te zyn omtrent Vrouwlieden, welke zig over’t befchuldigen TOcle‘ *
van Hoerery moeten zuyveren} dies, zoo het my gcoorloft is
een vergelijk te maken , zoo zal men zien, dat dees drank
heel veel over een komiog heeft met het bittere water, of water
der Tvering-, dat de Vrouwen onder ’t oude Teflament wierd Gdykenis t
gegeven, wanneer dezelve van Overfpel wier den aangeklaagt,
en befchuldigd. Ongevoelijk ben ik in ’t Befchryven der JNr-
gers Gods-dienften aan ’t afleggen van haar Eden gekomen ; dog
gemerktden Eed meede een weefèntlyk deel van den Godsdienft
is; foo zal ik ’er noch al een wcynig meer van gewagen. By
aldien iemand van Diefftal werd betigd , en de bdchuldiging
niet al te klaar is, zoo moet de befchuldigde zig met het nuttigen
van den Eed-drank zuy veren, met de meer gcmelte woorden
, dat hem het fetiche moet dooden, zoo wanneer hy aan
de Dievery icbuldigis. Daar zijn veele en verfcheyde wylèn
om Eeden af te leggen: om dezelve alle aan te halen zoud ik
niet alleen U E. maar ook my zelve verdriet aan doen : dies ik
’er noch maar eene zal by voegen, dewelke voor de i waar He
van alk werdgehouden, en die ook niet dan in 'zaken van ge-
wigt werd gebruykt, en gefchiet o-p volgende wijs.
Ieder Pr-iejier of Fetiche er heeft zijn bezonderen Afgod, ook Hoedanig
heaoncKfly k toegerigt, demeefte, hebben een groote hmae d5,r Negers
Bak opgepropt met aarde, oly, bloed, Menfchen en Beefien, ftcEe<Uverd
doods-beenderen, veeren^, hayr, cn kortelijks alderhande rssygÈ&fgelcgr.
en fimyftery onder den ander. Dit goed werd tot geen Beeld of
cenige ^lykenisgcm&skt, maar legt geheel verward in de Bak
of K ahobas onder -malkander. De geene nu , die den Eed
voordee« AfgoiraS doen, gaat regt regen over den Bak ftaan;
vraagt aan den Paap, boe zijn Afgods naam is ? ( vermits,
als ik gezegt heb, een ieder Gcn-befonderen heeft) die hem dan El1 'h °m-
den zelve verklaard j dit verftaan hebbende, zoo roept hy den “ au.diSh«d
Afgodby 'rijn naam, en verhaald hem in ’ t breede wat hy van ?t ’
voorneemens -is met Eede te beveiligen; met begeerte en verzoek
, Zoo Wanneer zijn Eed vals is., dat den Afgodhcm met de
doodgcliétt te ftrafien. Dit gedaan zijnde , gaat by rondom
S 2 de