
i4o BESCHRYVING VAN DE
de Rak, en houd op zijn eerfte ftandplaats ftil, waar dat hy wederom
als vooren fweerd, en weder rond gaat, ’t geen tot drié
malen toe gcfchiet. Hier na neemt de Paap iets uy t dc Rak,
waar mede hy despweerders, hoofd, armen, buyken beenen mede
aanraakt 5 laatftelijk houd h y ’t boven het Hoofd van den
■ geen daegefwooren heeft, en draayd den zei ven drie malen om,
vervolgens fnyd hy hem van twee vingers een flukje nagels na-
mentlyk van ieder hand een , zoo ook van beyde de voeten
mitsgaders een weynig hoofd-bayr , dit werd gefamentlyk al
mede in den Rak gepropt, waar in dén ^/gWhuysveft, en
—- daar mede is den EeJvaft en bondig. .
Vragen aan Nu weder wat anders. Soo by aldien de Negers een Oorlog
den Afgod zullen aanvangen, Koophandel dry ven, zig op Reis begeven,
wegens dees Qf iets anders van belang onderneemen, zo is haar eerfte werk
vangTwigt. zig by haren Feticheer te vervoegen, om door hem den Afgod
' te laten vragen, hoe haar voorneemen zal gelukken ? dewelke
haar zelden iets quaads voorzegd > maar heel goede hoop
geeft, ’t geen zy ook zonder de minfte twy ffeling aan nemen jf
en doen alle het geene haar van den Priefier werd geboden-: te
weten om Schapen, Verkens, Hoenders, Honden, of Katten,
aan d cn Afgod op te offeren-,zorau]ds ook Klederen, Wijn en Goud,
waar dat den Paap op die tijd de meefte trek toe heeft. Want
hy al het zelve fraaytjes na zig fleept, zonder den Afgod iets anders
te gu nnen, dan den drek en darmen van het geflagte vee,
waar mede dezelve zig mag vrolyk maken ; en de Paap beloond
zig boven het geld, dat men hem moet geven, dapper
met de Offerhande, voor zyn kleyne moey te.
’ t Vragen aan den Afgod, zoo wanneer den Paap de vrager
wil believen, doed hy in des zelfs tegenwoordigheid « en gemeenlijk,
opeen van beyde; volgende wyzen. ’ t Eerfte gele
hiet door een Bondeltje van omtrent twintig fmalle reepjes
Leer, in welkers midden , zoodanigegm&r?»zijn gebonden,
als ik hier vooren verhaald heb, daar den Afgodifchen Bak mee-
de was opgevuld. Eenige van dek goederen beduyden geluk,
en andere daar en tegen ongeluk. Dit bondeltje gooyd den Fe*
ticheer eenige malen door malkander, en zoo wanneer de dingen,
welke geluk beteekenen, veelmalen by malkander komen
, zoo voorzegt hy den vrager een gelukkige uytflag in fijnvoor
Hoe zulks
gefchied.
GUINESE GOUD-KUST. 141
voorneemen. Dog hier by ftaat aan te merken, dat den Paap En be(jrie-
door zyn behendigheid de reepjes kan doen by den ander ko- getyder "*
men , foo als hem zelfs gé vald, en is ’t zaak dat hy een onge- Prkfters
fukkig uitdag voorfpeld, zulks gefchied maar alleen om dat’er daar om"
meerder Offerhande zal gedaan werden. Even o f den Afgod<reut*
verftoord was (om den zelven daarmede tepaayen. En zoo
krygt Monjieur de Paap dub beid deel.
De tweede manier om den Afgod te vragen gefchiet met fee- De PaPcn
kere Pitten, of wilde Nooten, die fy, volgens haar zeggen, zyngf‘,
by de gis opvatten, en weder laten vallen, als wanneerle de- nimme
zelve tellen, gaande hier by na’ t.even en oneeven te w erk, Schelmen,
dog der Papen gauwigheyd komt hier al weder te pas. Kort en hcbben
om, zy weten dees ligtgeloovige Menfchen dapper by de N eusy^fff^
om te leyden , en in de beurs te taffen, veroorlakendehaar heydvan
ligtgeloovigheid , als dat de Papen , die gemeendyk flimme haar volfc
Quanten zyn, dc fphoonfte gelegentheid des weerelds hebben , goed,e s^le“
om haar te doeken, en te bedriegen.' Want vald haar zeg- |m dczivè
gen qualyk uyt , aanftonds hebbenfe een uytvlugt, als dat tebedrie-
dees of geene zaak niet wel in agt is genomen, waar over den *en> bun
Afgod zig heeft vergramd.; en daaVom de zaak anders heeft cc
doen uy tvallen, . Dit werd ten eerften voor zuyvere waarheid hofhetook
aangenomen, den Paap werd nooyt van onwaarheid befchul- uytvalt, al-
digd, al was ?cr ook een geheel Land verboren , zy blyven toos aandc
altoos aan de eer.. Dog gebeurd het by geval zoo alfè voor- ^nrtebIy’
zegt hebben, geen verftandiger noch heyliger Man , als hy,
is ’er als dan in degeheele Weereld, menblyitdan ganfeh niet
ingebreeken om hen wel te beloonen.
Een algemeene Gods*dienft over een geheel Land, of Dorp, Hoedanif?
gefchied in een ©nvrugtbare tijd, ’t zy om Regen te verkrygen ! een algem“
of ook wel, als defèlve te overvloedig vald, tedoenophou- ncnGods-
den} ineen van beyde ongelegentheden, vergaderen d eHooft- dieuft wcrd
lieden van foo een Land, of Dorp, by den ander; en vragen veril^r*
de Papen om raad, wat ’er tot ophouding van de quaal ofplaag
waar mede zy bezogt werden, diend gedaan te werden? dewelke
de Hoofd~lieden daar op na tijds gelegentheyd dienen • ’t
geene nu van haar werd voorgeflagen , werd aanftonds door
Omroeper het geheele Land door verkondigd, ’ t geene gemee-
nclijk belaggelyke Ge* of Verboden zijn* en egter werden de
S 3 geene,