
1 9% BESCHRYVING VAN DE
fehied is my ook onbewuil, als dat het een bygeloovigheydis,
waar door fy het een of het ander ongeluk meenen van fig te
weeren.
^vfoTw'n .De VrouweM] welke het gaat na de wyfe van hun kunne»
fynvocr die “ Jn voor die tijd niet alleen onrijn en afgefcheyden van haar
iy t pnryn. M (innen, maar moogen ook niet in een andermans huys gaan *
altans niet om te vernagten. En op fommige‘P/aft/i?« moeten
fy fig ineen kleyn butje, naaft het huys van haar M<jb> of V<j-.
der ophouden. Dit werd wel hét ftrikftc in’t Antefe Land op|
gevolgt, als ook aan AximBre, dog ontrent Elmina zynzer
zo vies niet op.
Befnydenis, Op de Goud-Kufl werden de kinderen nietbejneeden, uytge?
Ccflaet'ofC ^onc^erc^aan Acra; dog waer defelve de Be/nydenis ,cn de m-
'Volk eenige^ere he; onrijn houden van geleide Vrouwen, vandaan halen,
die wille» is my niet bekend t en om het tot de tyden der Jooden over
afleyden. te brengen, dunkt my wat te ver gehaald te fijn: alhoewel
eenige Europiamn het daar van willen afleiden, voor reden
van defe hunne fteliing gevende, dat de nog veel Wetten
onder fig hebben, .welke met het godendom een goede
overeenkemfi hebben, als het vooren gefeide van de Vrouwen,
en het Befnyden der kinderen, ’t eeren van de Maan op welke
tijd de Jooden hun Weeft aanvingen, *t Trouwen van zyn’s
overledenen Broeders Huys-Vrouw; en veel andere faken meer,
waar infe het met den ander meefteensfijn, envoórnament-
lijk de Namen, waar vart men’er hierverfcheyde vind,even
foo als ons defelve in het Gade Teftament voorkomen. Dog
dit alles en kan my om het voorfeide gevoelen toe te Hemmen,
niet beweegen, ik wil dan veel liever geloven, dat
het van de Makometanen, herkpmftigis, (welkers Godsditnft
dog een Rapfodie, of Mengelmoes uit het Chriftendom, Joaden-
Gedagtea dom, en Heidendom is ,) en dat het van ’t eene Landfchaptot
*a“ den het ander óvergaande, eindelyk tot Ijier toe is gekomen,
aan^alndef* om ^ no8 meêr te gelooven werd ik door die van Ar-
° - ' dra en Fida grootelyks gefterkt; want defelve nog huyden
gewoon fijn hun Koophandel eenige hondert mylen Land-
waards in, na de BarbaryfeKuft te dry ven. Dies hetgeen
dwaling fijn lou om valt te Hellen datfc ook tot in der Mo-
G ü I N E S E G O U D - K U S T . 199
ren Land toe gaan. ’t Geen 200 zynde, 200 was ’t ligte-
lijk txe denken, dat zy van defelve eenige Hukken , rakende
den Godsdienft, geleerd, en na herwaards overgebragt
Nu weder als vooren. M 'enfehen, die fig (ten minften
voor een tijd,) buyten hei Getrouwde leevenhouden, werden
hier ook genoeg gevonden, foo ■ weWrouwensXs iSTCan-
nen,. (dog egter ongelijk meerder van dé eerfte, en dat om
twee redenen, die ik dadelykfal melden,) en des niet tegenstaande,
liet men weynig N^en llerven, of het moeit heel Vrocge
jong fijn , die niet getrouwd lijn geweeft. De Mannen trou-tcouw.
wen fo hdaft zy de onkoflen van de Trouw konnen opbrengen
, en vermits dit voorden Gemeenen-manfeer weynig is,
foo raaken defelve al heel vroeg aan ’tWyf. V oorname Lieden
kinderen, dewelke ryke, en hen toegeneygde Vrienden
hebben, en die het dieshalven aan geen Geld en ontbreekt,
fijn veelmalen al getrouwd, eerfe-eensterdeegen wèeten wat
een Wijf in heeft. En by aldien eenige huyshoudens fig met
den ander willen yermaagfehappen , foo trouwen fy hun
Kinderen al van de Geboorte af aan malkander , waar omtrent
geen andere Plegtigheden gebruykt werden , als dat
de Ouders deswecgens met den ander overeen gekoomen
fijn.D
e redenen, waarom de Vrouwen hier langer ongetrouwd Reden waar-
bly ven, fijn eerft, om dat fy in ’t vrye Leeven, en de om- £ct rGU'
hellingen van veele en verfcheyde TAansperjoonen , meerder |angfteonge-
vermaak en genoegen fcheppen, als van een alleen, alhoé- trouwdbly-
wel dit flag van Vrouwengemeenlijk aan den Gemeene - man vcn-
trouwende, fig dog felden met den felven alleen vergenoegd
houden.
De tweede reden is , , deveelheyd van het Vrouwelyke ge- veelheid vaa
flagt, mits hier ongelijk meer Vrouwlieden alsMannen wer- Vrouwen
den gevonden, en daarom moetenfe ook fo lang wagten, to thlcr te Lant-
dat haar iemand komt te eylchen. Dog dit wagten en verveeld
haar in geenen deele, wijlfe, ©nderwylen dapper in Grasduy-
nen gaan, en’er de Reeft uyt houden , te meer om dat haar Hoerery is
het ielve tot geen fchande werd gerekend; nog fy en mogen Hierheen
OOK’ fchand.