
Hoedanig
de deide
ftaudsper-
fonen in
aanfien komen.
't Eerde
middel.
Het iwedc.
hem voortaan als een een mede h it in de "Vergadering laat ver-
fchynen, en’t Regt van ’t voordeel, dat uyt de Regtsgedinge
ontftaan, nevens de andere Hoofd-luyden genieten , foo wanneer
hy na zynMede-Maat5 befchonken heeft, met het geene
daar toe ftaat, foo is, en blyft hy Caboceer vooral zijn leven.
Op andere Plaatfen van de K«/ werd een Caboceer op een an.
derewijs ingehuldigd: dog wijl het aan Axim wel foo geregeld
toegaat, foo heb ik met het van daar aan te tekenen my laten
vergenoegen.
De derde Standonderde Negen; zyn de geene, die door Erf-
fenis of Koophandel cenig Geld by den ander hebben vergaderd,
en die, om een Naam te verkrygen, zeven niet van de groot-
fte flag van Oliphants-Tdnden koopt en dezelve tot Blaas-Hoo-
rens( ioomenlè hier noemt) doed vervaardigen, waar op hy
dan zyn Volk na de wyfe van ’t L and, alderhande Deuntjes laat
keren fpeelen, ofblafèn} wanneer dezelve volleerd zyn, zoo
doed hy zyn Vrienden en Bekenden de weet, dat hy gezind 1$
Zyn Blaas-Hoorens in het openbaar tevertoonen: welke zig
daar op by hem laten vinden, en eenige dagen agter een met
hem wo/y^ zyn j komende hy ondertuflehen met zyn Wyven,
en Slaven, met foo grooten Pragt en Praal voor den dag, als
hem immers doenlyk is, leend zelfs om des teRyker tefchynen,
veel Goud en koftcly ke Cour aal van andere, deeld ook verfchei-
de Gsfchenken aan zyn Vrienden uyt, foo dar hem dit FeeJhA
een mooyefiomme Gelds komt te koften. Dit Feeft geeyndigd
zynde, foo is hy voor al zyn leven bevoegt om voor zyn vermaak
en tot allen tyden op deiè Horens te laten Blazen; 't geen
niemand vermag te doen dan die’er op de voorzeyde wijs als
toe ingewijd is; maar, foo een ander luftkrygt om een vroly-
ken Dag te hebben , ioo is hy gehouden , indien hy Hoorens
hebben wil, dezelve te leen te verzoeken. Hoe wonder lyk
gaan de Zaken in de weereldf Hier moet men malkander om
de Hoorens verzoeken , en op andere Plaatzen werdenfe de
Menfchen , zelfs tegens haar dank, t 'huys gebragt.
Een Neger zig op de gehoorde wijs groot gemaakt hebben,
d e , doed , om noch meerder Eer en aanfien te verkrygen,
eerft een, en naderhand twee Schilden vervaardigen die hy
mede als de Hoorytsm ’t openbaar gaat vercoonen, en dat met
geen
GUINESE GOUD-KUST. 129
geen minder Pragt, als omtrent de Blaas-Hoorens is gefchiet.
De eerfte nagt Wapend hy zig met al zyn Volk, en moet die
geheele nagt over in volle Krygsrufting onder den blooten Elee-
melüapen, ofdoorbrengen j daar mede te kennen gevende,
dat hy in tyd van Oorlog geen moeyte noch gevaar ontfien zal,
om voor de zyne te Stryden. Den dag aangekomen zynde,
brengd hy die met zyn Volk met Schieten , en’t bcdryvên van
aldcrhanhe Krygshandelingen door » de overige dagen , want
dit Feeft agt dagen lang duurd, worden met Danfen, Springen,
enanderhande Vrolykheyd door gebragt, en is hy weder
met zyn IFyven en Volk op ’t Koftelykfte opgefchikt, en werd
alles, Wat hy ter 'weereldheeh, ten toon gefteld en over al om
gedragen. Defè Vrolykheyd komt hem zoo veel niet te kollen
als de andere, want daarhy in ’t vertoonen van de Hoorens ge-
fchenken heeft moeten geven, zoo ontfangdhy’er hierin tegendeel
van andere , en daar onder eenige niet zeer gering;
ook als hy naderhand genegentheyd mögt krygen om in den
Oorlog te gaan, of ook wel dat hy een vrolyken dag houd, zoo
is ’t hem geoorlofd om twee Schilden voor hem te mogen laa-
ten dragen, ’t geen mcede aan niemand als de zoodanige vry
Haat.
Dit nu zouden de Edel-lieden moeten zyn , welke men hier
ter Kuft wil hebben: dog dat menie voor geen Edel-lieden mag „oor geen”
rekenen , leerd ons het volgende. Eerftelyk en kan niemand Eckl%den
zigzelven Edel maken, maar moethet uyt zyn Geboorte fijn ,zyn teho*-
of er door andere toegevórderd werden. Dit ontbreekt in den‘
zommige van defe beyde : want zy uyt haar Geboorte met anders
dan Slaven zijn , en dies halven zeer van den Adelyken
Stand j en haar vordering gefchiet door niemand als haar eygen
Zelfs , en haar Geld; want maar Geld en Goeds genoeg hebbende,
zoo ftaat het iegelyk vry tot decs Eeren-trap op
men. Behalven noch , dat op andere Plaatfen^t werk van
een regtichapen Edelman is, zig den dienft van hun Koning of t
Land niet te ontrekken: dog deiè zien niet eens naar den Ketting
om, bemoeyen zig zelden met iet anders dan met hun
Koophandel te dry ven. Wil iemand egter hebben dat het Edel-
luyzyr\, goed, ik zal het haar laten bly ven, en dan zal ik des
te meer eer hebben om dat ik lange jaren agt et een , door looi
t dan i gen