ri
N A T U U R
Wie zalons 't REÜKALTAAR
K U N D E .
_ i in zvn ftand aanfchoji'iDm,
' ~c'ehk hct is ge'Mefl hy Aarotis prieflerfchafl
lVie\Zäl de 'waarheid der geßakenis oiitfoHweu?
' IVat ßiidighrein klimt hier zo hoog op de oudheids trapi
Zal ik, i Umdius! het gern gy ßelt geloveti?
Zal irjue /Ifbeelding, als de waarheid, my voldoen?
*Daar icacchtts tragt cm uw gevnekn viy te ontro'veti,
En maald me een Altaar, dog heel anders man fatfien.
Maar om •x'üf rehi zal ik geloof aan Scacchus gilven!
Waarom den Engtlsman -verwerten? fif '•j:aarom
Aitn die de zegekrom der waarheid toe gefclneven?
'Daar ik längs allen kant verward hlyve in een drom
Van tirnffelingen, die het R E U K A L T A A R betreffen-,
'Dies wil ik door myn keur hier, blind'lings, onbedagt
Ceenzints den eenen voor den anderen verhefen,
IVyl ieder, als dm ßryd, de waarheid heeft betragt.
P R I N T B L A D CCX.
Gymneemtudcvoornaamfiefpecerjei}, dexpimrliemyrrhe, •vyfhondert (fikels),
ende fpecery-k_aneel half ^o mele, (namentlyk) twee hondert en •vjftig (likels),
ookjvecery-idmm, iwee hondert en vyftig (fikels).
Ooiiafie-vyf hondert, nadenßkeldes heiligdoms , ende oly van olyf boomen , een Hm.
Ende maakt daar van een die der heiliger ^hinge, eenx.al-veheelkfnjlelykgemaakt,
na Apotheken werk: het^deeneolieder heiliger ^alvinge ^yn. £xod. XXX. vers
1 3 . 14. ij.
heillige Olì tot de zalvtng word bereid,
Het Goddelyk bevel naatiwkeurig naar gckomen,
Uezmvre MYRRHE, w / ^ « » MUSKUS-REE^raOTra,
Maar van het Boomgewas, eiß 's hemels Majefleit :
He MYRRHE, de eilfievru^tderzweirve^deArabieren,
'Der Abyßlnen en Sabe'ërs, zag me allyd
Als V waardfle plantgewas der fpecerfén vieren.
Te meér dan nu zy word den Gûdsdienfl tqegewyd:
Zy Jpreid een friße geur door tempelen en zdlen,
't Zy toebereid, of dat zy ¡meidd in 't wiemakvat Ì _
Geen f r i f f e wierook kan in V reiikwerk ¿y ,ka(^r hàlen,
Waar door zy altoos wierd beel hoog en dmr gefcbat.
Voorfohrift zelf, en deflelfs toebereiding volgens
de Kegels der Arnenybereìdery konll
oncvouwen. Eene llofîe ony.e veiklaring zo
veel te waardiger, als d e Uyt leggers in onderfcheidene
gevoelens uytiopen.
H c t cerile,Inmengiel van de Heilige Zalving
is Mi îr. het welk byMii/wcw/iii'Jen andere
Rabbynenis de Mustiis, Mofchtts, te zanien
vergadertuyt l ietHloed, NiercnenTeelballen
van het Muskus r e e t j c , het wclk ly liy
cen klein vvilt Geitje vergelyken. De LXX.
T a a l s l i e d e t t h e b b e n J ' M a r a i j B i ' i « ' ^ » , endus
zetten liet nietalleenelkGeleerdeonderdejod
e n , maar èo k de meelle EuropiaanfcheVertalingen
het over Myrrhe. De Myrrhe noeroen
de hedendaagfelie Ar abi e r»i«r r , de Tür -
ken mirri faß, en in het gemeen bctekcnd
mïirr
Wonderlyke dingen verbalen de Franfeben
van die Heilige Fies nyt den HerneIgevallen,
of Heilige Olie, dewelke godsdienllelyk bewaard
word in de Abdy van Rheims, en tot
noch toe tot het kroonen, of inwyen der Koningen
gewoonlyk gebruykt word, by aldien
d e vertelling geloof verdicnd, door eenen tne
e l , ofduyveaan Remigius gebracht, waarmede
de eerft e Koning van de Alderkriftelykile
Klodovem in het jaar 499. m o d i worden gezalft.
Aan die laat ik die oly over , my fpoedende
ter befchryving van de olie, welker minengielen
wel aardfehe zyn, maar hct formulier
van voorfchrift zelf van eene goddelykcn
corfprong. Want wy leezen vs. i i . F»rd^
jprak de HEERE tot Mozes. Wy zullen de
inmengielen op Order befehouwen , en het