'ülHiii;!'
' i n
iK'tf'
- i f f : ! .
I i i
ir ^ uM
II:'
-J
4 5 8 G E E S T E L Y K E
L e v i t . XL vers 23.
Enäe alle hruifende gevogelu ^ dat vier voeten heeft ^ ^ d uem verfoei ^ el zyn.
Levic. XVII. vers 10--14.
£näe e en '^ der uh den hukff Ifraëls, ende ait de 'vreemdelingen diein't midden van
hen als vrtfetndelingen verheeren, die eenig bloed s^ l gegeten hebben, tegen dtens
T ^ ele, die dat bloed gegeten hebben, myn aangeúchte ^ tten, ende zai
die uit het midden hares volles uitroejen.
IVant de ^ ele des vie efches is in het bloed j daarom ik ^ het u op den altaar gegeven
hebbe. om over ftwe zjelen ver ^ oeninge te doen: '¡»ant het is het bloed, dat voor
de zjele ver ^ eninge doen ^ aL
"Daarom hebbe ik. den k ^ tideren Ifraëls ge ^ eid j geene ^ iele van nocbte de vreemdeling, die in 't midden van 1* als vreemdeling verkßerd,
bloed eeten.
Ben ieder ook ^ van de kitideren Ifraëls, ende van de vreemdelingen, die als vreem- ^
delingen in het midden van ben verheeren, die een wild gedierte , ofte gevogelte,
dat gegeten word, in de jaght gevangen ^ al hebben : die ^ al deffelven bloed ver ^
gietenj ende zßl dat met ßof bedek,ken.
Want het is de zjele van alle vleefch, zyn bloed is voor zyne ^ iele : daarom hebbe
ikden hinderen Ifraels gexeid'. gy en ^ «It geenes vleefches bloed eeten: <wmt de
tiele van alle vleefch dat is zyn bloed, s^ o wie dat eet, mtgeroeyd -worden,
DEze We t j dewelke eeneisuytdezwaarfte
om te verflaan hebbe ikverklaardop
Gen. IX. 4. het welk ik hier niet wil herhalen.
op dat ik niet fchynen zoude het gedane
te doen. Wy hebben gezien, dat de reeden
van dit verbiedend gebod veel eêr zedelyk is
en V oorbeeldig, dan Natuurkundig. De opperile
Wetgever fchynt voor zieh bewaard
te hebben het Bloed, dat het alderdierbaarile
is in een bezield Lichaam, van welkers
gefleldheid, en beweeging büyten twyfFel
het leven afhangd : voorgekomen te hebben
alle dingen, dewelke totwreedheidendoodflagen
aanleiding geven. Zo dat te vergeefs
in deze Wet de Jryvers der Zielsverhuyzing
het befchermbeeld van Vallas zoeken, op
dat niet miíTchien door middel van het Bloed
de Ziele der Reeften overga in den Menfch.
Van dezeZieleder Beeilenfpreekende Wysgeeren
veele dingen , doch weinig zekers.
Het woord heeft veeJe betekenilTen, het welk
vele, en die wel eidele, twiflen in de W ysgeerte
heeft ingevoerd. Vele zaken hebben
die van de Levenwekkende Ziel, van derzelver
werkende Denkbeeiden , van derzelver
Redelyke Gelykluydenheid in den
Menfch, doch dewelke meer naar Inbeelding,
dan naar Oordeel fmaken. By Mozes fchynt
de Ziel het zelve te zyn, dat het Leven is.
Ook zet onze moederlandfche overzetting
het woord nepheßh, vers i i. over door fzucheytty
de Ziele, vers 14. door zooeyn, het
Leven.
L e v i t . XIX. vers 16,
Gj en ^ ult niet met den hloede eeten; gy en ^ It op geen vogelgefchrey acht geveti
nochte gujchelrje plegen. Zie Deut. XVI I L lo. 11. '
L e v i t . XXI L vers 4.
Niemant van den ^ de Barons die me/aatfch i s , ofte eenen vloedt heeft , en ^ d
van die heilUge dingen eten, tot dat hy rein is: mtsgaders die yet aanroerd dat
onrein is van een dood lichaam, ofte jemand dien het ¡^ ad der bdiaiem ontzaat,
Zie Levit. X V . 16. ^
Levit.
N A T U U R K U N D E .
L e v i t . XXI L vers ip, 10.
manneken ^ van Het Zßl naar mv welgevallen zyn ; een voi de runderen ^ van
de lammeren, ofte van de gejten.
Gy en ^ It niet offeren yety daar in een gehre ^ isi ovant het niet aangenaam en ^ udff
^ yn voor u. Zie Exod. Xil. y. Levit. I. 2, 3.
L e v i t . XXI L vers 27, z8.
iVanveer een Oy, ofte lam^ ofte geite geboren < 00 ^ al die xgven dagen
onder zyne moeder zyn: daarna van den achtßen dach, ende daar over ^ hy
aangenaam zyuy tot offerhande des vyer-offers den HEERE.
Gy ^ tilt poh ^ eenen O i , of hlem vee, hem, ende zyn jongo ^ eenen dach niet flachten»
van den zekerenvoortgangdeslevensnietgerull
is, en dat zy naauwelvks voor denachiften
dag ondcr.het getal der Dieren kunnen
worden gellcld: als bekoril nog zynde door
de vuyiigheid van het voclit van hetmoedervlies,
noch niet zuyver, rein te inaken voor
den achtllen dag. Wy weeten ook , dat
zoorrgelyke Beeilen naauwelvks voor den
achtllen dag kunnen eeten van wegens hare
flymachtige flappigheid. Doet 'er by, dat
zy naauwelyks voor dezen tyd, ten zy met
het grootlle ongemak uyt gantfch Judeanaar
eene plaats konden gebracht worden. Üeandere
Wet , dewelke vers ¿8. ilaat, onthield
den Joden van wreedheid.
De alderonreinile Dicnft der Heidenen
komt met deze alderzuy verde over een.
hei jong van een Z-wyn is op den vyfden dag
ter oferhande rein, van een Schaap op den
achtßen dag, TùiniusSWS. Boeky '¡x.kap.
Onze Wet is dezelve met Exod. XXII. 30.
'Desgelyks zult gy doen met uwe ojfen, ende
met uwe /cbapen : zeven dagen zulknze bi
hare moeder zyn ^ tea agßen dage zult gyze
rny geven. Deze Wet , gelyk ook andere
Wetten van deze zoort, hangt welafvanhet
goedvinden van den Weigever, echter kunnen
'er redenen worden gegeven, dewclke
Bochart aanhaalt Hieroz. 1. Deel, Ii. Boek. fo.
kap. De jong geborene zyn zo teder , daimen
L e v i t . XXIir. vers lo.
j j l s gy in het Und s^ alt gekomen zyn, het itellt ^ ik_» gnen , ende gy zjnen ot ^ fl
X«lt m-oogften, dan %ult gi eene garve nm de eerfielingen uwes ooelir tot den
Priefter brengen. Zie hxod. XVI . 35.
L e v i t . XXIII. vers 13.
Etiie zyn fpjs-offer tisee tienden meelbheme met olie gemengd ten vjer-ofer, ¿en
HEERE ten liegelyhtn reuke: ende zyn drank ^ -ofícr nan wyn, het vierde deel Dm
een Bin. Zie txod. XXIX. 40.
L e v i t . XXIV. vers 1.
Gehied den tenderen Ifraels, ilat zy tot u brengen ajuere gejiotens Oljf-olie voor
den Imhter ¡ om de Umfm gedariglyk. aun te fteeken. Zie Exod. XXVi l . 20.
L e v i t . XXIV. vers j.
Gy ^ «h ook, meelbheme neme», ende tiuaalf hoecken daar vm bttkji(»¡ van tme
tbiende ^ al eene kpecl ^ , zyn.
Iwee Tienden, te weten, van een Efha,
of twee Gomen gingen tot de Heilige Brooden
> dewelke derhalven groot genoeg zyn
geweeít. De ruymte van een Goiner is van
aoxj.Paryfchevingers, deriialven isiietmeel
van een Brood geweell 40+1. Deoverbren.
ging tot onze maten geeft voor een Gomcr
Maatjes^ het dobbel mI derhalven zyn
Maatjes. Zie Exod. XVI.
A a a a a Levir,
' ili!'
E '
h„ ä: •
ItJ ìh:
I
'•" I. , ':!
• ' T> 'i •
[1 I ii, !
'i I I'